Spoločnosť Yamaha Motor bola spoločnosťou Toyota Motor Corporation poverená vývojom 5,0-litrového motora V8 pre automobily poháňané výhradne vodíkom. V Japonsku sa spoločnosť Toyota spolu s ďalšími spoločnosťami pôsobiacimi v automobilovom priemysle chystá spustiť spoluprácu na rozšírení ponuky palív pre spaľovacie motory.
"Usilujeme sa o dosiahnutie uhlíkovej neutrality do roku 2050," vysvetľuje Yoshihiro Hidaka, prezident spoločnosti Yamaha Motor. "Súčasne máme v názve spoločnosti slovo Motor a v súlade s ním spaľovacie motory naozaj milujeme a zaoberáme sa nimi v každom smere."
Motor na zakázku pre Toyotu
V novembri minulého roka päť spoločností – Kawasaki Heavy Industries, Subaru Corporation, Toyota Motor Corporation, Mazda Motor Corporation a Yamaha Motor – vydalo spoločné oznámenie, že začne rokovania o spoločnom výskume možných spôsobov rozšírenia ponuky palív pre spaľovacie motory v rámci úsilia o dosiahnutie uhlíkovej neutrality. Na mieste oznámenia sme navyše verejnosti predstavili vodíkový motor V8, ktorý vyvinula spoločnosť Yamaha pre spoločnosť Toyota.
Jednotka vychádza z 5,0-litrového motora z luxusného športového kupé Lexus RC F, na ktorom sme upravili vstrekovače, hlavy valcov, sacie potrubie a ďalšie prvky, a dosahuje výkon až 450 k pri 6 800 ot./min a maximálny krútiaci moment 540 Nm pri 3 600 ot./min.
"Vodíkové motory majú potenciál byť uhlíkovo neutrálne a zároveň zachovať našu vášeň pre spaľovacie motory," vysvetlil prezident Hidaka počas predstavenia motora.
Prednosti vodíka: Nejde o náhradu za benzín
Spoločnosť Yamaha začala vyvíjať vodíkový motor pre automobily približne pred piatimi rokmi. Takeshi Yamada z oddelenia vývoja automobilov technického výskumného a vývojového centra je členom vývojového tímu vodíkového motora a v priebehu projektu začal chápať obrovské možnosti tejto pohonnej jednotky.
"Začal som si uvedomovať, že motory využívajúce ako palivo len vodík majú v skutočnosti veľmi zaujímavé a ľahko využiteľné výkonové charakteristiky," vysvetľuje. "Vodíkové motory sa vyznačujú príjemnou odozvou, ktorá uľahčuje ich ovládanie aj bez použitia elektronických jazdných asistentov. Každý, kto si prišiel vyskúšať prototyp vozidla, začínal trochu s nedôverou, no napokon vystupoval z vozidla so širokým úsmevom na tvári. Keď som to sledoval, začal som veriť, že vo vlastnostiach vodíkových motorov je skutočne obrovský potenciál, že nejde iba o náhradu benzínových jednotiek."
Ďalšou vecou, ktorú si Yamada a jeho tím na vývoji cenia, je Kanno Seino, teda zmyselný alebo vzrušujúci výkon. Jedným z príkladov je harmonický vysokofrekvenčný zvuk výfuku, ktorý vydáva zberné výfukové potrubie motora 8 v 1. "Je to výzva, do ktorej riešenia sa môžeme ako technici poriadne zahryznúť a ja osobne chcem usilovať nielen o výkon, ale aj o nový pôvab spaľovacieho motora, ktorý svet ešte nevidel," vyhlasuje Yamada.
On a jeho kolegovia technici veria v potenciál plne vodíkového motora. V spolupráci so svojou postupne sa rozširujúcou sieťou partnerov Yamada nepochybne cíti, že sú už veľmi blízko k uvoľneniu tohto potenciálu.
Zdroj: TS Yamaha Motor