Nová technológia funguje na rovnakom princípe ako močovina AdBlue, je však výrazne efektívnejšia.
Dieslová revolúcia, znovuzrodenie naftových motorov, či väčší prelom ako priame vstrekovanie? Veľkú nádej k podobným pozitívnym vyjadreniam dáva tím vedcov z Loughborough University. Približne pred dvoma rokmi sa podaril prelom v oblasti znižovania emisií naftových motorov tímu, vedenému profesorom Grahamom Hargravom. Vývoj je tak ďaleko, že si podľa portálu Autocar u nich vo veľkom podávajú kľučky výrobcovia automobilov a dodávatelia automobilového priemyslu. Hargrave na projekte pracuje od roku 2010 spolu s kolegom Jonathanom Wilsonom. Vo svojej práci sa zamerali na zníženie emisií NOx.
Dnes sa na znižovanie emisií oxidov dusíka používa močovina, známa pod názvom AdBlue. Majitelia moderných naftových vozidiel s tým už majú skúsenosť. Raz za niekoľkotisíc kilometrov musia naplniť malú nádrž močovinou. Močovina je pri jazde vstrekovaná do výfukového potrubia, kde reaguje s oxidmi dusíka. Výsledkom reakcie je čistý dusík a voda. Systém v praxi nefunguje na 100% a do ovzdušia sa dostávajú aj oxidy dusíka. Riešenie AdBlue je neefektívne hlavne pri teplotách pod 250°C. Studené motory, časté státie v kolónach a stop-štart systém výrazne zhoršujú účinnosť reakcie po vstreknutí močoviny do výfuku. Navyše sa v celom výfukovom systéme vytvára v takomto prípade usadenina, ktorá ma negatívny vplyv na výkon motora. Práve tieto problémy sa podarilo odstrániť tímu vedcov z Loughborough University.
Nový systém ACCT pracuje na rovnakom princípe, ale je účinný aj pri nízkych teplotách. Aj keď teplota výfukových plynov v mestskej premávke výrazne klesne, tak sa do ovzdušia dostane minimum oxidov dusíka. Predbežné testy ukázali, že taxi značky Škoda v mestskej premávke s častým využívaním systému stop-štart pri použití systému ACCT zachytilo až 98% oxidov dusíka, ktoré premenilo na dusík a vodu. Štandardný systém, spĺňajúci súčasnú normu Euro 6, dokázal zachytiť len 60% NOx. Sľubné výsledky testu sa podarili ešte predtým, ako mali vedci možnosť systém vyladiť. Podľa profesora Hargrava je pritom veľkou iróniu, že práve emisie NOx sú na titulkách novín, zatiaľ čo CO2 zabíja planétu. Emisie NOx sú podľa neho vážny problém, ale iba na malej minorite miest. "Vyriešte to (emisie NOx) a môžete sa sústrediť na CO2, ktoré je dôležité všade", cituje Autocar Hargrava.
Práve "krivé pohľady" na naftové motory robia emisie CO2 neudržateľnými. Nižšie predaje naftových áut a čiastočný odklon zákazníkov k benzínovým motorom s vyššou produkciou CO2 sa ukazuje v tomto smere ako problém. Navyše medzi emisiami CO2 a NOx bol vždy zásadný problém. Ak automobilka znížila jedno, tak zvyčajne vyskočilo vyššie druhé. S podporou veľkého partnera by sa nový systém ACCT mohol dostať do sériovej výroby do dvoch rokov. Hargrave v tomto prípade uprednostňuje veľkého dodávateľa automobilového priemyslu pred konkrétnou automobilkou.
Za celým projektom je práca Jonathana Wilsona, ktorú napísal v rámci získavania titulu PhD. Jeho profesorom bol práve Hargrave. "Už roky sme vedeli, že bol problém s NOx pri AdBlue a nízkych teplotách. Z tej práce bolo jasné, že ak niekto vyrieši ten problém, bude to Jonathan. Tak sme povedali, tu je laboratórium a peniaze. Tak choď a sfunkčni to. A on to spravil...", okomentoval Wilsonov prínos k technológii ACCT profesor Graham Hargrave.