Autosuv.sk

Ostatné

ZF Lifetec predstavil nový airbag pre chodidlá

Nový airbag môže znížiť riziko dlhodobého poškodenia pohybového aparátu vodiča a spolujazdca pri nehode.
ZF Lifetec predstavil nový airbag pre chodidlá

Oblasť bezpečnosti vozidiel sa neustále posúva a svedčí o tom aj narastajúci počet airbagov. Už pred pár rokmi sa štandardom stal centrálny airbag, ktorý zabraňuje kontaktu medzi šoférom a spolujazdcom počas havárie.

Úplne iný spôsob ochrany poskytujú externé airbagy z dielne ZF, ktoré vytvárajú dodatočnú deformačnú zónu pri bočnom náraze. V praxi sa však zatiaľ nepresadili. V blízkej budúcnosti by mohli vo vozidle pribudnúť ďalšie airbagy, vyvinuté spoločnosťou ZF Lifetec.

Pôjde o "Active Heel airbag", teda airbag chrániaci päty resp. chodidlá šoféra a spolujazdca. V súčasných vozidlách takýto typ airbagu nie je nutný, navyše zranenia v tejto časti tela zvyčajne nebývajú život ohrozujúce. Na druhej strane nový airbag môže znížiť riziko dlhodobého poškodenia pohybového aparátu vodiča a spolujazdca.

Bezpečnosť pasažierov vozidla závisí od množstva faktorov vrátane polohy nôh, kolien a chodidiel. V štandardnej polohe sedenia poskytuje podlaha vozidla dostatočnú oporu pre chodidlá cestujúcich na predných sedadlách, aby sa zabezpečil stabilný bod nárazu päty, ktorý umožňuje kontrolovanú dráhu kolena, čím sa zaisťuje, že kolenný kĺb môže vniknúť do kolenného airbagu v najpriaznivejšom uhle, vďaka bezpečnej opore päty v priestore pre nohy.

To umožňuje, aby sa veľká časť energie nárazu preniesla stehennou kosťou, najsilnejšou kosťou v ľudskom tele, do konštrukcie vozidla. Nárazové testy ukázali, že problém môže nastať, keď posunieme sedadlo do komfortnej polohy. Posunutím sedadla spolujazdca dozadu, stráca pasažier ideálny kontakt s podlahou vozidla, kolená preto ideálne netrafia kolenný airbag a ten sa stáva menej efektívny.

Tento problém rieši práve airbag chodidiel. Ten môže byť umiestnený vo vozidle bez toho, aby zaberal miesto pre nohy a spoľahlivo funguje aj pod koberčekmi. Pri jeho aktivovaní zabezpečí ideálnu polohu nôh a nasmeruje koleno do kolenného airbagu.

Tento problém sa v budúcnosti vďaka autonómnemu riadeniu začne týkať aj sedadla šoféra. V budúcnosti bude možné Active Heel Airbag aktivovať tlačidlom komfortnej polohy sedadla alebo aktiváciu zabezpečí kamerový systém v interiéri na strane vodiča – napríklad pri asistovanej jazde.

Zapustením pedálov do airbagu počas nárazu sa vytvára rovná kontaktná plochu pre pätu v prípade nárazu. To ďalej znižuje riziko poranenia v dôsledku skrútenia chodidla pri náraze na hranu brzdového pedála.

Nový typ airbagu ponúkne ZF Lifetec výrobcom v roku 2028.

Pokračovať v čítaní