Volkswagen spúšťa zvolávaciu akciu zo zvláštnych dôvodov. Za posledných 12 rokov je dotknutých 6700 áut po celom svete.
Najnovšia celosvetová zvolávacia akcia Volkswagenu opäť vyplavila na povrch informácie, ktoré spochybňujú serióznosť automobilového priemyslu. Po kauze Dieselgate, ktorú si najviac odniesol nemecký koncern, celý svet zložil ružové okuliare a podvody automobiliek sú stále viac a viac prepieranou témou. Výrobcovia si stále hľadajú nové spôsoby ako ušetriť a okrem partnerstiev a aliancií vznikajú nápady, ktoré nie sú úplne v súlade so zákonom. V lete sme informovali o novom spôsobe ovplyvňovania emisných regulácií a správa vyvolávajúca polemiky o falšovaní Euro NCAP nárazových testov prišla len v októbri.
Ekonomický portál Handelsblatt tento týždeň informoval o novej kauze týkajúcej sa nemeckého Volkswagenu. Ten mal porušiť predpisy o zničení predprodukčných modelov a predávať ich ďalej. Prvé vyrobené kusy nepochádzajúce zo sériovej výroby sa často používajú ako novinárske a predvádzacie vozidlá na testy alebo rôzne prehliadky. Po ich využití by mali byť rozobraté alebo vystavené. Ani náhodou by sa však nemali používať v bežnej prevádzke. Čo sa však v tomto prípade stalo je, že sa tieto autá začali objavovať v autobazároch.
Iste, môžete si povedať, že je výsadou vlastniť prvý alebo jeden z prvých vyrobených kusov. Alebo prečo by mali byť zničené, keď v skutočnosti slúžia ako základ sériovej výroby. Odpoveď je jednoduchá. Certifikácia. Predprodukčné vozidlá ju spravidla nespĺňajú. Ako prvé kusy modelu sa môžu skladať aj zo súčiastok a komponentov, ktoré sa ďalej pri sériovej výrobe nepoužijú. Znamená to, že autu chýba homologizácia a je potrebné vypracovať špeciálnu dokumentáciu o odchýlkach vo vlastnostiach a súčiastkach vo vozidle. Podobne ako pri autách na zákazku. Ak tieto papiere neexistujú, nie je možné povedať, čím sú dané autá odlišné. Tieto odlišnosti potom môžu robiť problémy pri jazdných vlastnostiach alebo servisovaní.
Handelsblatt ďalej informuje, že podľa interných dokumentov spoločnosti sa za uplynulých 12 rokov predalo 17 000 kusov vozidiel, ktoré nemali nikdy skončiť v rukách koncového spotrebiteľa. Potenciálne nebezpečných je však iba 6700 kusov v Európe a Amerike, ktoré potrebujú prejsť kontrolou. Zatiaľ, čo pri niektorých postačí aktualizovať navigáciu alebo vymeniť rádio, iné budú musieť byť odhlásené a zničené. Je prekvapením, že táto kauza sa týka výnimočne iba značky Volkswagen a koncern vylúčil podobné správanie pri dcérskych značkách Seat, Audi, Porsche alebo Škoda.
Otázkou na koniec ostáva, či sa teda Volkswagen ani tri roky po prepuknutí asi najväčšieho automobilového škandálu, kedy bolo dotknutých až 11 miliónov naftových automobilov, vôbec nepoučil. Podľa dostupných informácií totiž vedenie, vrátane generálneho riaditeľa Herberta Diessa, vedelo o týchto praktikách už od polovice roka 2016.