1. Výber z troch verzií
Volvo EX30 je najmenším elektrickým SUV na trhu. To mu však neuberá na výkone. Modely majú tri možnosti pohonu a dva typy batérie.
Volvo ponúka mestský variant auta s jedným elektromotorom a batériou s kapacitou 51 kWh. V tejto výbave nájdete LFP (líthium-železo-fosfátové) batérie so štandardným dojazdom. Na ich výrobu sa spotrebuje menej drahých kovov a majú dlhšiu životnosť nabíjacích cyklov. To znamená, že kým zbadáte pokles výkonu, elektromobil prejde veľkým počtom nabití a vybití Ak nepotrebujete auto na dlhé trasy, toto je správna voľba pre vás.
Druhá možnosť nazvaná Extended Range má batériu typu NMC. Skladá sa z lítia, zinku, mangánu a kobaltu. Tie produkujú energiu efektívnejšie ako LFP verzia, čo vám medzi nabíjaniami zabezpečí 480 kilometrov nerušenej jazdy.
Tretí variant, Twin Motor Performance je poskladaný z NMC batérie a dvoch elektromotorov s pohonom všetkých kolies. S maximálnym výkonom motora 315 kW (428 koní) zrýchli z 0 na 100 km/h za 3,6 sekundy Vďaka tomu má zo všetkých vozidiel od Volva najlepšie zrýchlenie. Cenovo sa EX30 približuje autám so spaľovacím motorom. Za základnú výbavu zaplatíte okolo 37-tisíc eur.
2. Rýchle nabitie a minimálna uhlíková stopa
Nevýhodou elektrického auta je strata času, kým sa elektromobil nabíja. Pri EX30 vo verzii Twin Motor Performance zvýšili kapacitu batérie na 153 kW, pri štandardnej verzii je to 136 kW. Ak je vaše auto vybité na 10 %, na 80 % ho dobijete už za 25 minút. Čas, intenzitu aj maximálne nabitie si viete cez infotainment ovládať aj vy.
Použitie čisto elektrického motora sa vývojárom vo Volve zdalo málo. Rozhodli sa preto znížiť uhlíkovú stopu pri všetkých procesoch, ktoré sa týkajú výroby áut. Vývoj, produkcia, prevoz, dizajn, všetky tieto kroky poňali ako možnosť na zníženie skleníkových plynov. Podarilo sa im to napríklad využitím obnoviteľných a recyklovaných materiálov v exteriéri a interiéri auta. Celkovú uhlíkovú stopu vozidla znížili pod 30 ton CO2 pri najazdení viac než 200 000 km. Aj vďaka tomu sa opäť priblížili k svojej vízií, v ktorej sa do roku 2030 zaviazali vyrábať len elektrické modely.
Zdroj: pexels.com / Daniel Andraski
3. Pokroková bezpečnosť
Škandinávska automobilka inovuje už 96 rokov vo svojich vozidlách bezpečnostné prvky. Veľa noviniek priniesli aj s EX30. Nájdete v ňom ochranu pri otváraní dverí, ktorá zabezpečí, že nimi nezraníte cyklistov alebo okoloidúcich.
Okrem toho vďaka technológii Safe Space v ňom nájdete aj asistenta riadenia, ktorý monitoruje ruky na volante spolu so špeciálnym senzorom na oči. Ten skenuje vodiča 13-krát za sekundu. Vie odhadnúť, kedy sa nepozeráte na cestu, ste unavení alebo inak rozptýlení.
Pri nepozornosti vás zachráni aj nový brzdový asistent, ktorý je navrhnutý špeciálne pre križovatky. Ak si nevšimnete zboku prichádzajúce vozidlo, aktivuje sa automatická brzda. Automobilka opisuje bezpečnostné prvky v tomto modeli ako dokonalé na mestský život, kde sa autá delia o priestor na ceste s cyklistami a chodcami.
4. Nová úroveň automatizácie
Všetky digitálne funkcie modelu viete jednoducho ovládať jedným stredovým tabletom. V. Samozrejmosťou je aj zabudovaný systém od firmy Google. Ďalšou vychytávkou, ktorú toto vozidlo prináša, je funkcia Park Pilot Assist. Nie je to hocijaký parkovací asistent. Vďaka nemu už pre vás nebude pozdĺžne ani diagonálne parkovanie nočnou morou.
Asistent naskenuje okolie a ponúkne vám na parkovisku voľné miesta. Vy si jednoducho vyberiete a EX30 zaparkuje za vás. Na 3D obraze okolia môžete zatiaľ sledovať vzdialenosti od okolitých objektov. Aj toto je jedna z funkcií, ktorá dokazuje, že sa vo Volve sa zamerali aj na potreby mestských vodičov.