1. Pravidelná výmena kvapalín
Tradičné spaľovacie motory majú niekoľko druhov kvapalín, ktoré treba pravidelne kontrolovať. Medzi ne patrí chladiaca kvapalina, kvapalina do posilňovača riadenia alebo motorový olej. Napríklad motorový olej výrobcovia odporúčajú meniť každých 10 000 až 15 000 km, alebo raz za rok. Podľa toho, čo nastane skôr.
Elektrické auto nepotrebuje motorový olej ani kvapalinu do posilňovača riadenia. Aj v ňom sa však nachádzajú látky, bez ktorých nie je schopné prevádzky. Napríklad chladiaca kvapalina, ktorá prúdením okolo elektrického motora zabraňuje jeho prehrievaniu. Jej výhodou je, že vydrží až 240 000 kilometrov, čím tromfne životnosť chladiacej kvapaliny v spaľovacom motore. Výmena je však náročnejšia a drahšia.
2. Časté menenie a kontrola celého brzdového systému
Vďaka rekuperácii vydrží brzdový systém o niečo dlhšie.
Funguje totiž na jednoduchom princípe. Pri brzdení vzniká trením kinetická energia, ktorá sa premieňa na energiu tepelnú. Po stlačení brzdy v elektrickom aute sa motor automaticky prepne do režimu generátora. Vďaka tomu vzniknutú kinetickú energiu zbiera a využíva na dobíjanie batérie. Elektrické vozidlá majú aj klasický brzdový systém. Väčšinu práce však vykonávajú regeneračné brzdy, čo znamená, že vydržia dlhšie.
3. Kontrola prevodovky a spojky
Elektrické autá majú väčšinou priame pripojenie motora na kolesá bez tradičnej prevodovky. Používanie okamžitého krútiaceho momentu v elektrických motoroch nuluje potrebu viacstupňových prevodoviek. Ak sa v nich prevodovka nachádza, je väčšinou jednostupňová, jednoduchšia a robustnejšia v porovnaní s tými v spaľovacích motoroch.
Zdroj: pexels.com / Kinder Media
4. Batéria v zime
Klasické autobatérie sú bežne vymieňané raz za 3 až 4 roky. Preto ich pred zimným obdobím musíte poriadne skontrolovať a prípadne dobiť. V zime nemusíte batérii v elektromobile venovať väčšiu pozornosť, aj keď sa vybíja o niečo rýchlejšie.
Hoci tiež podlieha opotrebovaniu, ako napríklad batéria vo vašom telefóne, prvotné obavy o jej krátkej životnosti sa nepotvrdili. Aj výrobcovia na jej životnosť ponúkajú až desaťročné záruky. Ak sa navyše budete pri nabíjaní riadiť ich pokynmi, je dosť možné, že jej životnosť o niečo predĺžite. Stačí, keď kapacitu batérie nenabijete doplna a, naopak, úplne nevybijete.
Prvé dva roky môžete očakávať jemný pokles maximálnej kapacity (ako pri všetkej elektronike). Počas ďalších rokov bežného jazdenia a pravidelnom dobíjaní elektromobilu je však pokles kapacity už menej zjavný.
5. Výfuky a emisná kontrola
Spaľovacie motory si vyžadujú pravidelnú kontrolu výfukového systému. Okrem toho musíte absolvovať každé 2 roky emisnú kontrolu, ktorá posudzuje namerané hodnoty čoraz prísnejšie. Ak máte staršie auto, môže sa stať, že vaše auto na prvýkrát neprejdete.
Pri elektromobiloch starosti s výfukom nehrozia, pretože žiadny výfukový systém nemajú. Vďaka tomu vám starosť o výfukový systém a emisné kontroly odpadá.