Klepanie motora sa často pripisuje najmä naftovým motorom, ktoré si týmto charakteristickým zvukom spod kapoty vyslúžili prezývku „traktor“, no pravdou je, že tento problém neobchádza ani benzínové agregáty. Azda najznámejším je 1.4 MPI 16V s výkonom 55 kW, ktorý už po pár desiatkach tisíc kilometrov vplyvom rozladeného časovania ventilov začal vydávať tento nepríjemný zvuk. Môže to mať teda na svedomí konštrukčná chyba motora, no existuje niekoľko ďalších dôvodov, prečo motor začne klepať.
Najčastejšou príčinou býva šetrnosť majiteľov vozidiel. To znamená dlhodobé tankovanie menej kvalitného, lacnejšieho paliva, či používanie nevhodného motorového oleja. Používaním nekvalitného paliva sa postupne na stenách valcov usádzajú častice nečistôt. Zozbieraný karbón neskôr narušuje presné vybuchovanie zmesi vzduchu a paliva. Zmes sa môže zapáliť v komore na viacerých miestach naraz, a tým vzniká zvuk, pripomínajúci klepanie motora.
Používaním nevhodného motorového oleja zasa tieto usadeniny vznikajú z vonkajšej strany valcov, čo zapríčiňuje nedostatočné mazanie trecej plochy. Je všeobecne odporúčané používať motorový olej určený výrobcom. Možnou prevenciou v oboch prípadoch je použitie aditív, ktoré sú schopné postarať sa o karbónové usadeniny.
Olej a palivo sú teda najčastejšími príčinami klepania motora, no okrem nich existujú aj závažnejšie príčiny. Rozladenie časovania ventilov, zanesené vstrekovacie trysky, neúmerné prehrievanie agregátu či opotrebovanie pohybových dielov, súvisiacich so spaľovaním.
Článok vznikol v spolupráci s Auto Gafa.