Ochrana ovzdušia je už zopár rokov témou číslo jeden, nielen v Európe. Aj preto sa v roku 2004 stal filter pevných častíc (skrátene DPF) povinnou výbavou každého vozidla s naftovým agregátom, ale už sa udomácňuje aj v benzínových agregátoch.
Samotná súčiastka je považovaná za bezúdržbovú, čo v niektorých prípadoch nie je celkom pravda. Funkciu filtra hádam vysvetľovať netreba, rovnako ako ostatné filtre zadržiava nečistoty, ktoré by boli za normálnych okolností vypustené do ovzdušia.
Samoúdržba filtra pevných častíc spočíva v jeho vypaľovaní, čím sa nahromadených nečistôt dokáže zbaviť. Háčik je však v tom, že vypaľovanie nastáva až pri dosiahnutí na to určenej teploty. To môže byť niekedy až po prejdení vzdialenosti viac ako 500 kilometrov.
Pokiaľ teda nemáte z času na čas v pláne dlhšiu cestu ako len do práce a späť, je ideálne si zvoliť vozidlo s benzínovým agregátom. Ďalším nemenej podstatným faktorom je používanie správneho oleja. Špeciálne oleje pre motory s filtrami pevných častíc generujú malé množstvo popola, ktoré filter neupcháva. Olejov je však množstvo a nie každý sa v nich dokáže vyznať, preto sa neváhajte informovať u odborníkov.
Mnoho ľudí v snahe predísť problémom dokonca z vozidla DPF odstraňuje, aj keď je to proti významu jeho existencie. Je hneď niekoľko dôvodov prečo sa to neodporúča robiť. V prvom rade majiteľ vozidla prichádza o záruku, ktorá je na vozidlo poskytnutá. Ďalším dôvodom je emisná kontrola, ktorou vozidlo zaručene neprejde a v poslednom rade je to nelegálne.
Článok vznikol v spolupráci s Gafa Auto.