Moderný systém automatického núdzového brzdenia (AEB) je tu prítomný už viac ako desaťročie. Jeho príchod na automobilovú scénu môžeme označiť slovom "monumentálny", ale nie zrovna v pozitívnom slova zmysle. V roku 2010 ho "preslávilo" Volvo na svojom modeli S60.
Na podujatí pred zástupcami médií vrazilo vozidlo vybavené touto novou technológiou do zadnej časti nákladného auta. Podobné problémy sa objavili v priebehu naledujúcich mesiacov aj pri testovaní automatického núdzového brzdenia pred chodcom.
Aj po niekoľkých rokoch nám systém AEB pripravoval nepríjemné situácie, keď sa napríklad aktivoval len pre zvírené jesenné lístie pred vozidlom. Moderátor Junior ešte v roku 2017 spomínal v našom rozhovore o podobnej skúsenosti pri prechode z ostrého slnka do tieňa.
Napriek počiatočnym problémom sa tento prvok stal pevnou súčasťou výbavy vozidiel a dnes patrí medzi základné prvky aktívnej bezpečnosti vozidla. Počas rokov sa výrazne zlepšil a dokazuje to aj nedávny test Americkej Automobilovej Asociácie (AAA).
Testu sa zúčastnili tri vozidlá vyrobené v rokoch 2017-2018 Jeep Grand Cherokee, Nissan Rogue (u nás známy pod názvom X-Trail), Subaru Outback a ich tri novšie verzie vyrobené v roku 2024. Pre vyššiu objektivitu merania schopností samotného systému prešli staršie vozidlá obnovou bŕzd a dostali nové pneumatiky. Testu sa následne zúčastnili po 800 km zábehu nových súčiastok. Ak bola k dispozícii aj softvérová aktualizácia vozidla, tak bola vykonaná.
Vozidlá postupne absolvovali po päť testovacích jázd pre nasledujúce rýchlosti: 19 km/h, 40 km/h a 56 km/h. Nové vozidlá abosolvovali testy vo všetkých rýchlostiach so 100 % úspešnosťou, keď dokázali zastaviť včas pred maketou vozidla.
Zo starých modelov sa týmto úspechom môže pochváliť iba Subaru Outback. Starý Nissan zlyhával už pri rýchlosti 40 km/h a Jeep dokonca aj pri rýchlosti 19 km/h.
AAA následne vyskúšalo fungovanie systému pri vozidlách, ktoré zvládli predchádzajpúce testy, aj vo vyšších rýchlostiach. Nárazu pri rýchlosti 72 km/h dokázal zabrániť Nissan a obe generácie Subaru Outback. Pri podrobnejšom pohľade do výsledkov vidno rozdiel medzi dvoma generáciami Outbacku. Novšie Subaru prvýkrát "zbadalo" prekážku vo vzdialenosti od približne 75 m do 77 m. Staršie Subaru "videlo" v jednotlivých pokusoch pri rýchlosti 72 km/h do vzdialenosti 52 m až 56 m.
Posledný test sa uskutočnil pri rýchlosti 88,5 km/h. Nissan v tomto tempe nedokázal varovať pred prekážkou a ani nezačal s brzdením, takže test bol vždy prerušený vodičom. Staršia verzia Subaru vo všetkých piatich pokusoch zareagovala výstrahou, ale v troch prípadoch veľmi neskoro a šofér prerušil manéver. V ďalšom prípade prerušil pokus šofér pre nedostatočné brzdenie vozidla. V najlepšom pokuse vozidlo síce nezabránilo nárazu, ale dokázalo znížiť rýchlosť v momente nárazu na 25 km/h.
Nové Subaru Outback absolvovalo 5 platných pokusov - šofér nemusel prerušiť manéver. Nehode síce nikdy nedokázalo zabrániť, ale dokázalo výrazne znížiť rýchlosť v momente nárazu na 13,2 km/h pri najlepšom pokuse a na 46 km/h pri najhoršom pokuse.
Výsledky testov ukazujú výrazné zvýšenie schopnosti systému núdzového brzdenia v priebehu rokov. Podrobné výsledky a metodológiu si môžete pozrieť TU. Na záver treba pripomenúť, že automatické núdzové brzdenie je tu na zníženie rizika nehody, ale v žiadnom prípade sa naň nemožno opovážlivo spoliehať.