Mnohým z nás pri viditeľnom úniku tmavého dymu z výfuku okamžite ako prvá možná príčina napadne spaľovanie motorového oleja. Ide o najbežnejšiu príčinu vzniku čierneho dymu a to najmä pri starších vozidlách, ktoré majú vekom opotrebované piestne krúžky. Problém však môže byť úplne inde, navyše ak sa za poslednú dobu užívania vozidla zvýšila spotreba paliva, štartovanie motora je ťažkopádnejšie a výkon pocitovo klesol o zopár koní. Tieto príznaky nám napovedajú, že motor spaľuje bohatú zmes. To znamená, že do motora prúdi menej vzduchu, ako je potrebné pre správne spaľovanie paliva. Väčšie množstvo paliva je teda zodpovedné za zvýšenú spotrebu a dymivosť. Problém sa môže ukrývať ako v sacom potrubí, tak ako aj v palivovom systéme.
Najčastejšie príčiny sú:
Zážihový motor
· Netesné sacie potrubie
· Porucha váhy vzduchu
· Pretekajúce vstrekovače
· Porucha lambda sondy
· Upchaté sacie potrubie (vzduchový filter)
Vznetový motor
· Porucha vstrekovačov
· Porucha váhy vzduchu
· Porucha vysokotlakového palivového čerpadla
· Upchaté sacie potrubie (vzduchový filter)
Bohatá zmes z krátkodobého hľadiska motor nijako výrazne nepoškodzuje, no dlhodobé zanedbávanie môže viesť k väčším problémom kvôli usadeninám.
Motor, spaľujúci väčšie množstvo paliva, vytvára viac sadzí, ktoré sa dostávajú do motorového oleja, čo vedie k zaneseniu mazacích kanálikov, olejového filtra a ďalších komponentov agregátu. Navyše takto znehodnotený olej stráca svoje vlastnosti a opotrebenie motora je niekoľkonásobne vyššie.
Článok vznikol v spolupráci s Auto Gafa.