Každý nadšenec áut z času na čas neodolá a vyženie ručičku ukazovateľa otáčok na maximum. Okrem úsmevu na perách z precítenia výkonu motora a vyčistenia výfuku od pavučín však tento spôsob jazdy pôsobí negatívne na motor a jeho komponenty. Práve červené pole, znázorňujúce maximum otáčok na budíkoch, je bezpečnostnou hranicou, ktorú určuje výrobca daného vozidla.
Opakované testy dielov totiž určujú ich maximálne zaťaženie. Čokoľvek, poškodené na základe vysokých otáčok výrobca neakceptuje ako výrobnú vadu.
Čo hrozí pri využívaní maximálnych otáčok motora?
V prvom rade je to mechanické poškodenie komponentov motora. Netreba zabúdať na teplotu, ktorá je kvôli vysokým otáčkam omnoho vyššia. Mení sa viskozita oleja a ten nemusí dostatočne premazávať pohyblivé časti motora. V prípade nedostatku oleja môže dôjsť až k jeho zadretiu.
Modernejšie vozidlá majú dokonalejšie senzory, ktoré dokážu pred vysokou teplotou motor ochrániť tým, že ho obmedzia alebo úplne odstavia. Rovnaké poškodenie hrozí aj prevodovke. Zohrieva sa pomalšie ako motor a pri prudkom náraste otáčok sa studený olej nemusí dostať na všetky pohyblivé súčiastky.
Článok vznikol v spolupráci s Gafa Auto.