Elektrika a elektronika je v automobiloch zastúpená stále viac. Automobilky sa s vývojom techniky snažia vodičovi jeho prácu uľahčovať. Zmyslom je ponúknuť pri ovládaní vozidla vyšší komfort, čo sa nezaobíde bez moderných prvkov, využívajúcich primárne elektrickú energiu.
Ocenia ju začiatočníci
Elektromechanická parkovacia brzda sa čoraz častejšie vyskytuje v interiéroch dnešných áut, kde elegantne nahrádzajú esteticky nie príliš peknú páku ručnej brzdy. Okrem toho, takéto riešenie v podobe tlačidla prináša tiež úsporu miesta, ktoré vie výrobca lepšie využiť - napríklad pre predĺženie odkladacieho boxu či vytvorenie malej priehradky na kľúče.
(EPB) Je určite prínosná najmä pre začínajúcich vodičov, ktorým pomáha s rozjazdom do strmého kopca. Pri rozjazde sa automaticky uvoľní. Najväčšou výhodou je jednoduchšie používanie, väčšie pohodlie a hlavne bezpečnosť.
Aké má nevýhody?
Medzi najväčšie patrí podstatne náročnejší servis zložitej elektroniky, náročnejšie opravy a tiež vyššie riziko vzniku poruchy.
Vzhľadom k tomu, že sa brzda po vypnutí motora samočinne aktivuje, môžete mať v prípade vybitia batérie (akumulátora) problém s vozidlom vôbec pohnúť. Nepracuje elektrický okruh a vy tak nebudete môcť povoliť ručnú brzdu. Niektoré z áut je možné odbrzdiť manuálne, avšak ostatné si vyžadujú zásah do softvéru.
Horúce chvíľky tiež môžu nastať v zimnom období. Ak sa do pohonu piestov brzdičov dostane voda napríklad zo snehu, ktorá následne zamrzne, opäť budete mať problém brzdy odbrzdiť.
EPB prináša problémy tiež servisom. Pri servomotoroch brzdiče musíte pred výmenou brzdových doštičiek (kotúčov) najprv nastaviť na servisný režim parkovacej brzdy, čo sa bez diagnostiky urobiť nedá. V opačnom prípade zadné doštičky nevymeníte, minimálne nie tak, aby nedošlo k poškodeniu.
Mnohých tiež neteší, že elektronická parkovacia brzda dáva zbohom radovánkam, ale v niektorých situáciách aj nevyhnutným manévrom so zatiahnutím ručnej brzdy na snehu alebo ľade.
Elektromechanická brzda má ale aj niektoré prednosti. Pri každom zastavení vozidla sa samočinne aktivuje, znižuje tak namáhanie dnes chúlostivých rozvodových reťazí pri státí vozidla hoci len v miernom kopci.
Tento článok vznikol v spolupráci s Autodiely Gafa.