Rozvodová sada a jej včasná a pravidelná výmena patrí k často riešeným témam, najmä medzi obľúbencami starších jazdených áut. Pre správny chod motora, ako aj pre zachovanie jeho životnosti je tento bod rovnako podstatný ako napríklad výmena oleja.
Rozvody motora slúžia na presné načasovanie otvárania a zatvárania ventilov v súlade s pohybom piestov. Inak povedané, remeň spája a koordinuje otáčanie hriadeľov, ktoré riadia ventily, poháňa vodnú pumpu potrebnú k správnemu chladeniu motora a u niektorých naftových motorov tiež vstrekovacie čerpadlo.
Nie všetko je len o remeni a k sade, ktorá si zaslúži pravidelnú starostlivosť, patria aj napínacie kladky, vodiace kladky, či už spomínaná vodná pumpa. Kedy je ale ten správny čas objednať si novú sadu, alebo zveriť vozidlo servisu a nechať výmenu na nich? Tu je niekoľko rád, ktorými možno odhaliť blížiace sa fatálne poškodenie vášho agregátu.
Vodiace a napínacie kladky
Najčastejším kameňom úrazu sú práve kladky. Vplyvom vysokej teploty a neustálej rotácie dochádza časom k strate ich pôvodných vlastností. K tomu im príliš nepomáha ani vysoké pnutie, ktoré vytvárajú. Akákoľvek porucha niektorej z kladiek môže viesť k jej zaseknutiu alebo k inému vážnemu poškodeniu.
Častým signálom oslabenia dielu sú neprirodzené zvuky pri rotácii. Hoci pískanie môže spôsobovať aj obyčajná vlhkosť, je potrebné si uvedomiť, že zaseknutím ložiska kladky sa zvyšuje riziko pretrhnutia alebo preskočenia rozvodového remeňa. Preto ani najmenší náznak neprirodzeného chovania dielu neradno podceňovať.
Rozvodový remeň
Tým sa dostávame k druhej, rovnako podstatnej časti rozvodovej sady a tou je samotný remeň. Jeho primárnou úlohou je svojím ozubením zabezpečiť presný pohyb všetkých okolitých rotačných komponentov. Hoci je vyrobený z kvalitného materiálu s dlhou životnosťou, nie je nesmrteľný.
Opäť vplyvom vysokej pracovnej teploty, neustálej rotácie a pnutia táto odolná guma postupne degraduje a stráca svoju tuhosť. Vizuálnou kontrolou môžeme zistiť, v akom stave je ozubenie remeňa, či nie je mechanicky poškodený alebo sa na ňom nevytvárajú malé praskliny. To nám môže napovedať niečo o jeho veku a tiež o potrebe jeho urýchlenej výmeny.
Vodná pumpa
Vodné čerpadlo je síce radené k častiam chladiacej sústavy motora, no o jeho pohon sa stará rozvodový remeň. Aj to je dôvodom, prečo je častokrát súčasťou tejto sady. Nesprávnu funkciu pumpy možno odhaliť tromi spôsobmi.
• Pohybom - pokiaľ sa kladka pumpy zdá byť pri pohybe vpred a vzad voľná, jej ložisko pomaly ukončuje svoju životnosť.
• Vizuálne - pri naštartovanom motore možno spozorovať únik chladiacej kvapaliny a v závislosti od rozsahu poškodenia môžeme vidieť od občasného kvapnutia kvapaliny až po unikanie kvapaliny prúdom.
• Sluchom - po naštartovaní motora je zreteľne počuť hlboké škrípanie, ktorého príčinou môže byť poškodené ložisko pumpy.
Na nedostatok chladiacej kvapaliny nás môže upozorniť aj kontrolka na prístrojovej doske. Nezabúdajte, že zanedbanie výmeny poškodenej vodnej pumpy spôsobuje úplné vyradenie chladiaceho systému z jeho funkcie a pre agregát to neznamená nič pozitívne.
Prevencia
Interval výmeny remeňových rozvodov sa zväčša udáva podľa typu motora. Bežne je to 60 000 km až 210 000 km. Reťazový rozvod, u väčšiny považovaný za bez údržbový a doživotný diel, sa tiež časom roztiahne. Sprievodným znakom je jeho "zvonenie" a ignoráciou tohto problému môže rovnako prísť až k jeho preskočeniu. Pre každý prípad by sa mal aj reťazový rozvod vymeniť každých 200 000 km.
Ak ste si zadovážili jazdené vozidlo a nemáte k dispozícii servisný záznam tohto úkonu, tak pre istotu urobte výmenu sady ihneď. Môžete tak predísť nemalým nákladom v spojitosti s opravou zadretého motora.
Článok vznikol v spolupárci s Gafa Auto.