Klimatizácia je v súčasnosti jedným zo základných prvkov výbavy vozidla. Mohlo by sa zdať, že jej vývoj je už ukončený. Odborníci z automobilového priemyslu však nezaháľajú. Dôkazom je dômyselná technológia Nanoe, ktorú nájdeme v klimatizačných systémoch automobilov Lexusu a vo vybraných modeloch Toyoty.
Ako to funguje
Tvorcom technológie je japonský Panasonic. Jej tajomstvom sú tzv. hydroxylové radikály, ktoré sa nachádzajú v iónových molekulách, vznikajúcich v dôsledku vystavenia vodnej pary vysokému napätiu. Hovoríme o skutočne mikroskopických štruktúrach – častice nanoe sú v priemere 500-krát menšie ako častice vodnej pary.
Klimatizačný systém nasýti vzduch časticami ešte skôr, ako sa dostane do kabíny auta. Robí to závratne rýchlym tempom. V priebehu jednej sekundy pridá do ovzdušia 480 miliárd hydroxylových radikálov. Systém je založený na vlhkosti vzduchu, takže nevyžaduje žiadne zásahy zo strany vodiča, ani použitie ďalších tekutín.
Neutralizuje aj vírusy
V praxi to znamená, že hydroxylové radikály viažu vodík, a tak zneškodňujú vírusy a baktérie, nachádzajúce sa vo vzduchu. Efektívnosť Nanoe pri neutralizácii chrípkových vírusov je 99,9 %. A to nie je všetko, pretože čistia vzduch aj od alergénov, nepríjemných zápachov, plesní a jemných prachových častíc PM 2.5, ktoré sú jednou z hlavných zložiek smogu. Mikroskopická veľkosť častíc umožňuje ľahký prístup aj do najvzdialenejších rohov vozidla.
Zatiaľ čo štandardné klimatizačné systémy prispievajú k odvlhčeniu vzduchu, tie s technológiou Nanoe robia pravý opak – zvlhčujú ho, zvyšujú pohodu vodiča a cestujúcich a tiež majú pozitívny vplyv na ľudskú pokožku. Navyše schopnosť potlačiť rast plesní zaručuje, že klimatizácia ostáva čistá.
Od Toyoty k Lexusu
Prvým automobilom s klimatizáciou s Nanoe bola Toyota Camry z roku 2012. Súčasťou jej výbavy je dodnes. Technológiu nájdeme napríklad aj v Toyote C-HR. Používa ju aj Lexus. Klimatizácia so systémom Nanoe sa nachádza v SUV-čkach UX a RX, sedanoch ES a LS a aj v kupé LC.