Záležitosti okolo prepísania motorového vozidla a vybavenia jeho povinného zmluvného poistenia zrejme netreba nikomu pripomínať, no netreba tiež zabúdať na to, že sa nejedná o nové vozidlo s nálepkou „len sadnúť a jazdiť“. Minimálne vizuálna kontrola technického stavu a stavu komponentov, ktoré je potrebné pravidelne vymieňať, by mala byť samozrejmosťou už pri kúpe vozidla, no častokrát na takúto kontrolu nie je dostatok času ani priestoru. Predajca tiež nemusel uviesť pravdivé informácie o intervale výmeny, a preto by bolo dobré skontrolovať:
Stav rozvodového remeňa
Rozvody patria k najdôležitejším komponentom motora a ich pravidelná výmena by nemala byť zanedbávaná. Neustála rotácia vo vysokej rýchlosti si časom vyžiada svoju daň, ktorej ignorácia môže viesť až k fatálnemu zničeniu agregátu. Interval výmeny remeňových rozvodov sa udáva podľa typu motora. Zvyčajne je to 60 000 km až 210 000 km.
Stav motorového oleja
Motorový olej je technologicky vysoko prepracovaný produkt a zároveň sa jedná o najhlavnejšiu kvapalinu, potrebnú pre hladký chod motora. Obsahuje množstvo prísad na zlepšenie jeho vlastností, časom však vplyvom teploty, mechanického namáhania či nečistôt stráca svoje mazacie schopnosti. Slúži aj ako chladiaca kvapalina pre agregát a v neposlednom rade zabraňuje korózii. Kedy je teda správny čas na výmenu? Všeobecne sa hovorí o hranici 15 000 km, no na výdrž motorového oleja vplýva hlavne spôsob používania vozidla, štýl jazdy, ale aj samotná kvalita produktu.
Stav brzdových komponentov
Brzdy a celkovo brzdový systém je vo všeobecnosti považovaný za hlavný bezpečnostný prvok vo vozidle. Vďaka brzdnej sile, ktorá je vytváraná a pôsobí proti pohybu, možno bezpečne spomaliť, zastaviť či zaistiť stojace vozidlo. Minimálne vizuálna kontrola každého komponentu brzdovej sústavy by teda mala byť samozrejmosťou, vrátane hadičiek a kontroly množstva brzdovej kvapaliny
Stav chladiacej kvapaliny
V prípade nedostatku chladiacej kvapaliny nás môže na prístrojovej doske upozorniť kontrolka, oznamujúca zvýšenú teplotu motora, prípadne kontrolka nedostatku chladiacej kvapaliny. Jej množstvo je dôležité najmä pre správnu cirkuláciu a dostatočné chladenie motora. V prípade zanedbania tohto problému môže prísť až k zadretiu motora následkom jeho zvýšenej teploty.
Stav filtrov
Vzduchový filter slúži na čistenie vzduchu v sacom potrubí pred tým, ako je tento vzduch vháňaný do spaľovacieho priestoru motora. Zanesený filter môže spôsobovať nedostatkom vzduchu pre správny chod motora zvýšenie spotreby paliva a zároveň zníženie jeho výkonu. Všeobecný interval pre výmenu filtra je približne 30 000 kilometrov. V prípade pretrhnutia filtru sa do spaľovacieho priestoru motora dostávajú veľké kusy nečistôt a to môže mať za následok jeho poškodenie.
Kabínový filter slúži na filtráciu vzduchu, vháňaného do kabíny cez ventiláciu. Je veľmi účinný a dokáže zabrániť peľu aj najmenším čiastočkám prachu dostať sa dnu. Kabínový filter je všeobecne odporúčané vymeniť každých 15 000 kilometrov, pokiaľ nie je upchatý alebo inak poškodený.
Olejový filter slúži na zachytávanie nečistôt, ktoré vytvára motor pri svojej práci. Vyrába sa z plášťa a papierovej vložky. Ich čistenie nie je možné, preto je potrebná výmena celého kusa alebo samostatnej filtračnej vložky. Niektoré vozidlá disponujú filtrom, ktorý nie je možné rozobrať. Tieto filtre bývajú vybavené poistným ventilom, ktorý v prípade upchatia papierovej vložky umožní oleju filter obísť. Výmena sa odporúča pri každej výmene motorového oleja, v opačnom prípade prichádza k jeho okamžitému znehodnoteniu.
Palivový filter slúži na filtráciu paliva na ceste z nádrže k motoru. Zadrží tak nečistoty, hrdzu, usadeniny z nádrže, ale aj vodu, ktorá môže spôsobiť koróziu v motorovej časti. Veľký vplyv na jeho životnosť má najmä spôsob jazdy, druh paliva a interval tankovania.
Článok vznikol v spolupráci s Gafa Auto.
Foto: Anastas Mateev