Pravdepodobne každý z nás mal možnosť zahliadnuť plamene, šľahajúce z výfukového potrubia. Či už na okruhoch, kde pretekali superšportové vozidlá alebo na tuningových zrazoch, kde sa streľbou z výfuku bavia aj majitelia menej výkonných vozidiel. Čím je tento jav spôsobený a na aké kategórie ho rozdeľujeme? Pri štandardných sériových vozidlách je tento jav jednoznačne nežiaduci a poukazuje na chybu v spaľovacom procese.
Back fire
Ako už názov napovedá, ide o spätné zapálenie zmesi, k čomu však nedochádza v zapaľovacom priestore ani vo výfuku, ale priamo v sacom potrubí. K tomuto javu prichádza tak, že zapaľovacia sviečka zapáli zmes ešte pred uzatvorením sacieho ventilu. Spätné zapaľovanie je však využívané skôr pri agregátoch, vybavených karburátorom.
After fire
Opačný efekt, označovaný ako after fire, je považovaný za takzvané „skutočné strieľanie do výfuku“. Opäť ide o rozladené časovanie, ktoré však zapaľuje zmes vo výfukovom potrubí. Príčinou tohto javu však môže byť aj bohatá zmes, ktorá v spaľovacom priestore nie je celkom spálená, isté množstvo paliva sa dostane do výfukového potrubia a teplota okolitých komponentov zapríčiní jeho zapálenie.
Všetko má však svoje hranice a treba mať na pamäti, že dlhodobé používanie oboch metód zapálenia paliva mimo spaľovacieho priestoru poškodzuje motor, výfuk aj turbodúchadlo.
Článok vznikol v spolupráci s Gafa Auto.