Posilňovač riadenia je komponent, ktorý uľahčuje otáčanie volantom vo vozidlách, ktoré majú zaťaženú prednú nápravu. Bez jeho použitia je otáčanie volantom namáhavé a to najmä, keď vozidlo stojí na mieste. Aj tento diel však potrebuje spĺňať určité požiadavky: Zníženie jeho účinnosti pri zvyšujúcej sa rýchlosti vozidla a možnosť riadenia aj v prípade jeho poruchy. Aké typy posilňovačov poznáme?
Hydraulický posilňovač riadenia
Tento typ je dodnes najčastejšie využívaným a skladá sa zo zásobníka oleja, ovládacieho ventilu, piestu posilňovača a vysokotlakového olejového čerpadla. Ovládací ventil v závislosti od natočenia volantu prepúšťa olej na jednu alebo druhú stranu piestu. To spôsobuje zvýšenie tlaku na jednej strane a posun hrebeňovej tyče požadovaným smerom.
Elektrický posilňovač riadenia
Skladá sa z elektrického motora, prevodovky, snímačov a elektronickej riadiacej jednotky. Oproti hydraulickému posilňovaču sa vyznačuje nižšou hmotnosťou a efektívnejšou prácou bez potreby oleja. Systém využíva elektromotor pre uľahčenie práce s volantom – zatiaľ čo snímače zisťujú, akou silou je otáčané volantom, riadiaca jednotka určuje, akú silu je potrebné elektromotorom vytvoriť.
Elektrohydraulický posilňovač riadenia
Tento typ sa skladá z riadiacej jednotky, elektrohydraulického meniča, hydraulického riadenia, zásobníku oleja, vysokotlakového olejového čerpadla a elektronického tachometra. Čerpadlo posilňovača nie je poháňané mechanicky ale vlastným elektromotorom. Pri elektrohydraulickom posilňovači riadenia klesá posilňovacia sila s rastúcou rýchlosťou automobilu. Naopak pri klesajúcej rýchlosti posilňovacia sila vzrastá. Pokiaľ však príde k poruche elektromotora, ktorý poháňa olejové čerpadlo, riadenie naďalej zabezpečuje mechanická väzba.
Článok vznikol v spolupráci s Auto Gafa.