Najmä v zimnom období sa často stáva, že si ráno sadnete do auta, otočíte kľúčom a štartér len s ťažkosťami roztáča motor, prípadne ním vôbec nepohne. Na palubnej doske sa rozsvieti kontrolka dobíjania (červená batéria) a vám nezostáva nič iné, ako zháňať niekoho, kto by vás ochotne za pomoci káblov naštartoval. Vo väčšine prípadov býva batéria príliš stará, ale problém môže byť aj s alternátorom. V tomto prípade môže pomôcť multimeter, nastavený na rozsah do 20V. Pri vypnutom motore je ideálna hodnota okolo 12,6V. Pri naštartovanom motore a správnom dobíjaní akumulátora 14,0V – 14,6V.
Alternátor nedostatočne dobíja batériu
To značí, že alternátor nie je schopný vyprodukovať dostatok elektrickej energie, aby zásoboval batériu. V tomto prípade je potrebné alternátor vymeniť, alebo repasovať. Pri skúške multimetrom by nemala byť nameraná hodnota nižšia ako 13,9V.
Alternátor prebíja batériu
Prebíjaním dochádza k poškodeniu batérie, preto tento problém treba urgentne riešiť. Pri skúške multimetrom by nemala byť nameraná hodnota vyššia ako 14,6V.
Prasknutý remeň
V tomto prípade je alternátor úplne vyradený z funkcie a je len otázkou času, kedy sa motor v dôsledku nedostatku elektrickej energie vypne.
Článok vznikol v spolupráci s Auto Gafa.