Biely dym
Biely dym z výfuku je jedným z prirodzených javov v zimných mesiacoch. V podstate ide len o vodnú paru, a teda vlhkosť, ktorá je vyparovaná z výfukového potrubia po naštartovaní. Na druhej strane však môže ísť aj o závažný problém. Pokiaľ sa z výfuku valí biely dym aj po dosiahnutí prevádzkovej teploty motora, prípadne v období, keď nie je vonku nízka teplota, je to príznakom spaľovania vody / chladiacej kvapaliny motorom. To môže byť zapríčinené:
- Poškodeným tesnením hlavy valcov
- Prasknutou hlavou valcov
- Prasknutým blokom valcov
Čierny dym
V prípade spozorovania čierneho dymu je zrejmé, že motor z nejakého dôvodu spaľuje bohatú zmes. Väčšinou ide len o banálnu závadu ako zanesený vzduchový filter, chybnú váhu vzduchu, či chybný snímač plniaceho tlaku. V horšom prípade však môže byť na vine lambda sonda, zanesené vstrekovače alebo chybná regulácia turbodúchadla. Takáto bohatá zmes krátkodobo motoru neuškodí, no dlhodobé zanedbávanie problému vedie k nadmernému usádzaniu karbónových častíc.
Modrý dym
Modrý dym je znakom spaľovania motorového oleja. Tu platí, čím je modrý dym hustejší, tým viac oleja motor požiera. Najčastejšie sa tento problém vyskytuje pri vozidlách s vysokým nájazdom kilometrov, kedy sú piestne krúžky a tesnenia ventilov vekom opotrebované. Pokiaľ však vozidlo začalo z ničoho nič dymiť, a predtým olej vôbec nespotrebovávalo, môže to byť oveľa závažnejší problém, spôsobený prasknutím valca.
Článok vznikol v spolupráci s Gafa Auto.