Vodná pumpa / vodné čerpadlo je jednou z najdôležitejších súčastí chladiaceho systému. Zabezpečuje správnu cirkuláciu chladiacej kvapaliny a jej zlyhanie môže mať za následok až fatálne poškodenie motora. Najčastejším prejavom nesprávnej funkcie vodnej pumpy je prehrievanie motora. Súčiastku možno skontrolovať niekoľkými spôsobmi.
Vizuálne – pri naštartovanom motore možno spozorovať únik chladiacej kvapaliny a v závislosti od rozsahu poškodenia môžeme vidieť od občasného kvapnutia kvapaliny až po unikanie kvapaliny prúdom.
Sluchom – po naštartovaní motora je zreteľne počuť hlboké škrípanie, ktoré môže poukazovať na poškodené ložisko vodnej pumpy. Podobné ložisko sa však nachádza aj v alternátore, v serve či v kompresore klimatizácie. Pre správne určenie závady je preto potrebné sústrediť sa na zdroj tohto zvuku.
Pohybom – kladku vodnej pumpy je možné skontrolovať pohybom dopredu a dozadu. Pokiaľ sa kladka zdá byť voľná, ložisko pomaly ukončuje svoju životnosť.
Poškodenie, samozrejme, možno spozorovať aj rozsvietením kontroliek na prístrojovej doske a to konkrétne „kontrolku prehrievania motora“ alebo kontrolku „nedostatku chladiacej kvapaliny“. Zanedbávanie výmeny vodnej pumpy spôsobuje úplné vyradenie chladiaceho systému z funkcie a pre agregát to neznamená nič dobré. Pravidelná výmena tohto komponentu vám ušetrí čas aj peniaze, a preto sa odporúča výmena spolu s rozvodovou sadou.
Článok vznikol v spolupráci s Gafa Auto.