Pokiaľ sa bavíme o bezpečnosti pri prevádzke motorového vozidla, súčasti brzdového systému patria bezpochyby medzi najdôležitejšie bezpečnostné komponenty. V súčasnosti sú pri bežných vozidlách okrem bubnových bŕzd na zadnej náprave lacnejších vozidiel využívané klasické brzdové kotúče.
Upravené športové vozidlá a vozidlá s vysokým výkonom už v základe používajú vŕtané alebo drážkované brzdové kotúče. Aké sú ich výhody a kedy sa oplatí vymeniť klasické kotúče za športové?
Rozdiel je v spôsobe ich chladenia, zatiaľ čo bežné plné kotúče sú ochladzované vzduchom len z vonkajších strán, športové kotúče vďaka ich drážkam alebo dierkam lepšie odvádzajú teplo a udržujú tak brzdy funkčné.
Často zohrievané kotúče na vysokú teplotu sa postupne zvlnia, čím strácajú svoj stály tvar a postupne zhoršujú brzdné účinky vozidla. Netreba tiež zabúdať na to, že už pri zvýšenej teplote sú účinky bŕzd veľmi obmedzené a to aj pri častom brzdení napríklad dolu kopcom so zaradeným neutrálom.
Nielen takýto spôsob jazdy môže viesť až k vzbĺknutiu bŕzd, a preto je všeobecne odporúčané pre časté jazdy v kopcovitom teréne, či využívaní vozidla pre agresívnu jazdu na okruhu zvoliť si brzdové komponenty, ktoré sú na podobné podmienky navrhnuté.
Článok vznikol v spolupráci s Gafa Auto.