Brzdy si ako jeden z najdôležitejších bezpečnostných prvkov vo vozidle žiadajú zvýšenú starostlivosť. Tá začína vizuálnou kontrolou jednotlivých komponentov systému. V horšom prípade môže oslabená funkcia jedného dielu poškodiť ďalšie diely, s ktorými je v kontakte.
To znamená, že pri úplne vydratých platničkách, ktoré sa prejavujú škrípaním pri brzdení a výrazne zníženou brzdnou silou, dochádza k poškodeniu kotúča. Pri neskoršej výmene brzdových platničiek môže byť oslabený, prípadne mechanicky poškodený. Hoci sa brzdná sila môže priblížiť k normálu, vlastnosti kotúča nemusia byť rovnaké.
Jasným indikátorom jeho opotrebenia je hrúbka. Aj tá má výrobcom stanovené svoje minimum a spravidla sú to -2 / -3 milimetre v porovnaní s novým kotúčom. V prípade nižšej hrúbky dochádza k nedostatočnému odvodu tepla a kotúče sa môžu po pár prudších brzdných manévroch zvlniť.
Ako sa to prejavuje? Samozrejme, zníženým brzdným účinkom a nepríjemnými vibráciami počas brzdenia. Pri klasickom využívaní vozidla je odporúčané použiť rovnaké kotúče, aké sa použili pri jeho výrobe. V prípade využívania vozidla na športové účely a podobne je odporúčané použiť drážkové alebo vŕtané kotúče, ktoré efektívnejšie odvádzajú teplo.
Článok vznikol v spolupráci s Gafa Auto.