V rámci dvojdňovej prezentácie nám Cupra predviedla niekoľko svojich vozidiel, napríklad aj elektrický špeciál zo série Extreme E. Najdôležitejším autom však bol rozhodne nový Formentor a konkrétne verzia VZ5 s 5-valcovým motorom 2,5 TSI od Audi. Na cesty sa dostane len limitovaný počet 7 000 kusov a ide o vrcholný model značky Cupra.
ABT Cupra XE zo série Extreme E
Najsilnejším Formentorom chce Cupra dokázať, že je skutočnou značkou športových áut. V ponuke španielskej značky nájdeme množstvo modelov so slabšími motorizáciami, pravú športovú DNA však majú ukázať práve vrcholné modely. Cupru Formentor sme mohli vyskúšať v dvoch disciplínach. Ako prvú sme vyskúšali jazdu na okruhu, potom nasledovalo skúšanie nového drift režimu.
Okruh
Okruh Castellolí, kde sme Formentor popreháňali, nie je zďaleka tak rýchlym okruhom ako napríklad Slovakia ring. Trať je užšia, rovinky kratšie a strieda rýchlejšie zákruty s pomalšími. Zaujímavou ju robili najmä stúpania a klesania aj priamo v zákrutách. Zástupcovia Cupry zvolili správny okruh na to, aby vynikla zábavná stránka Formentoru. Ukázalo sa na ňom výborné zladenie pohonu všetkých kolies a podvozku. Formentor sa najmä v zatvorenejších zákrutách naklonil na vonkajšie predné koleso a ani náznakom sa nehrnul zo zákruty von "po nose". Nedotáčavé správanie tu nehrozí, Cupra sa veľmi ochotne točila do zákruty. Svoje v tom zohralo práve zladenie podvozka a pohonu.
Formentor VZ5 je v zákrutách veľmi vyvážený, a pokiaľ ho šofér vyslovene nerozhodí mykaním volantu (vo videu čas 6:08), tak ostáva ukážkovo stabilné. Mierne mykanie volantu v zákrute môže priniesť menší nepokoj a navodiť jemné šmyknutie von k vonkajšiemu okraju zákruty, ale aj v tomto momente je Formentor ľahko korigovateľný. Pri vypnutom ESP sa to prejaví len časovou stratou, pri zapnutom dôjde k obmedzeniu výkonu.
Najväčšou devízou, obzvlášť na menšom okruhu, je poriadna dávka zábavy za volantom, to všetko s pocitom bezpečia. S Formentorom šofér ani na milisekundu nebojuje. Okrem "prepálenia" nájazdovej rýchlosti do zákruty si ani nevieme predstaviť situáciu, pri ktorej by na okruhu mohol nastať vyslovene krízový moment. Správanie auta je totiž predvídateľné a navyše má tendenciu chyby šoférovi odpúšťať. Jediný otáznik v nás vyvolávajú brzdy. Predjazdec dbal na to, aby sa na konci roviniek brzdilo pozvoľna a nezničili brzdy, ktoré mali pred sebou ešte niekoľko dní s ostrými jazdami.
Päťvalcový motor Cupry nebol tak dominantným prvkom vozidla, ako sme čakali. Parametre na papieri (287 kW/390 k, 480 Nm), ale aj schopnosti na trati má výborné, veľa sme od neho čakali a veľa aj dostali. Nad nadaním podvozka, pohonu všetkých kolies a riadenia však nevytŕčal a ostal rovnocennou súčasťou vyváženého auta. Pre silnejši dojem z jazdy na okruhu by možno mohol mať výraznejší zvuk.
Formentor VZ5 je jednoznačne určený pre šoféra, ktorý si vie užiť dynamiku. Dobrou správou je, že nepotrebuje ísť kvôli tomu len na okruh dosahovať "maximálky" a drať pneumatiky spolu s brzdami. Krátka rýchlostná skúška v areáli okruhu s nízkymi maximálnymi rýchlosťami nám odhalila jeho nadanie zabaviť aj pri civilnejšom tempe. To je inak problém mnohých dnešných výkonných áut. Pokiaľ nedosiahnete rýchlosť násobne prekračujúcu predpisy, tak z nich nedostanete tú správnu emóciu. Cupra Formentor VZ5 vám ju dá bez toho, aby ste ju tlačili za hranice svedomia. Stačí si zvoliť vhodnú trasu.
Drift
Driftovanie s Formentorom nie je veľmi náročné, ale nie je to ani disciplína, ktorú neskúsený šofér zvládne na prvýkrát. Aj tu potrebujete rýchle ruky, ale hlavne si treba zvyknúť na to, že to netreba príliš preháňať s kontrovaním volantom, pretože ak príliš natočíte volant pre zrovnanie šmyku a zároveň tlačíte na plyn, aby ste dosiahli potrebný balans pre drift, nemusí to fungovať. Okrem natočenia volantu totiž proti driftu pôsobí aj auto presmerovaním krútiaceho momentu na "nesprávne" koleso. Na druhej strane to veľmi pomáha pri prehodení driftu z ľavej zákruty do pravej resp. naopak.
Driftovanie uľahčuje fakt, že s plynovým pedálom nemá šofér veľa roboty a nevyžaduje precíznu prácu. V princípe ho treba väčšinou držať na podlahe a len občas mierne ubrať, málokedy sa vyskytne situácia, že ho treba úplne odľahčiť. Teda minimálne pokiaľ hovoríme o driftovaní na suchom asfalte. Do veľkej miery je to dané tým, že motor poskytuje dosť sily pre drift len v úzkom spektre otáčok. Veľký potenciál vidíme vo Formentore najmä na snehu. Ak by sme si mali tipnúť na základe prvých skúsenosti s jazdou na okruhu a s driftovaním, musí to byť veľká zábava.
Ak nám chcela Cupra ukázať, že je skutočne športovou značkou a vie postaviť autá, ktoré potešia dušu pretekára, tak s modelom Formentor VZ5 sa jej to na 100 % podarilo. A nie je to pritom auto, ktoré z vás "vytrasie dušu" na menej kvalitných cestách, a ani posádku neobťažuje veľkým hlukom pri pokojnej jazde na diaľnici.
Značka a model | Cupra Formentor VZ5 |
Motor | benzínový päťvalec 2,5 TSI |
Pohon | všetkých kolies |
Prevodovka/počet stupňov | Automatická/7 |
Výkon kW(k)/pri otáčkach | 287(390)/5 700 - 7 000 |
Krútiaci moment (Nm)/ pri otáčkacj | 480/2 250 - 5 700 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 4,2 |