Každá Arona môže byť iná a vďaka rôznym farbám mieri na rôzne publikum. Nás však viac zaujali motory a najmä 1,5 TSI EVO, ktorý robí z malého crossoveru mimoriadne agilné auto.
Segment malých vozidiel, patriacich medzi SUV triedy B, prudko rastie. Dokazujú to štatistiky, ale rovnako optimistické sú aj predpovede automobiliek do budúcnosti. Aj preto výrobcovia v poslednom čase doslova zaplavujú trh vozidlami tejto kategórie. Svojho favorita má v tejto ponuke aj Seat, ktorý nám novú Aronu prvýkrát ukázal na autosalóne vo Frankfurte. Stavil na rovnaký recept, ako väčšina značiek. Malé mestské auto musí byť v prvom rade veselé, preto nesmú v ponuke chýbať dvojfarebné kombinácie a svieže farby. Zatiaľ, čo technicky vychádza Arona z novej Ibizy, vzhľadom sa má približovať úspešnej Atece. Aj keď sme to od mestského crossoveru nečakali, Seat sa rozhodol spraviť z neho nositeľa nových technológií, ktoré zatiaľ nemajú ani väčšie modely značky. Jednou z nich je moderný digitálny prístrojový panel. Vodič si tak môže vybrať, ktoré informácie sa pred ním zobrazia a uprednostniť môže napríklad navigáciu.
Ďalšou novinkou je Alexa. Ide o inteligentný systém, ktorý posúva hlasové ovládanie na novú úroveň. Virtuálna osobnosť Alexa ešte nedosahuje kvality Kita zo seriálu Knight Rider, ale výrazne uľahčuje vodičovi nastavenie navigácie. Ďalej umožňuje počúvať online správy v reálnom čase a môže vám povedať aj vtip. Alexa je produktom spoločnosti Amazon a jej využitie už ohlásilo napríklad aj BMW. Počas prvej jazdy sme nemali možnosť vyskúšať Alexu a ani nový digitálny prístrojový panel. Tieto technológie budú dostupné až v budúcom roku. S Alexou však máme prvé skúsenosti z autosalónu vo Frankfurte. Ako funguje pokročilé hlasové ovládanie si môžete pozrieť v našom nasledujúcom videu – KLIKNITE SEM!
Uprednostniť Aronu pred Ibizou?
Moderné technológie sú pekná vec a v malom štýlovom aute sú vítanou funkčnou hračkou, ale len málokedy sú dôvodom na uprednostnenie konkrétneho modelu. Keď zabudneme na subjektívny pohľad, ovplyvnený emóciou z dizajnu, ostanú nám praktické vlastnosti. Arona prináša v porovnaní s Ibizou niekoľko benefitov. V prvom rade väčší vnútorný priestor, priestrannejší kufor, medzi mnohými obľúbené vyššie sedenie, ľahšie nastupovanie a vyššiu svetlosť podvozka. Potom stačí pozrieť do cenníka a zistiť, či sú tieto rozdiely hodné príplatku. V meste má určite opodstatnenie vyššie položený podvozok, oceníte to pri parkovaní na obrubníkoch, ale aj celkovo na našich cestách. Už menej sme my počas prvej jazdy ocenili 18-palcové kolesá. Na bežných cestách neprekážajú, ale napríklad v centre mesta s dlažobnými kockami už posádku celkom vytrasie. Určite v tomto prípade odporúčame menší disk s vyšším profilom pneumatiky.
Jazda - teória
Ponuka motorov pre Aronu je postačujúca. Od začiatku bude k dispozícii trojvalec 1,0 TSI v dvoch výkonových variantoch (70 a 85 kW). Neskôr pribudne aj 1,0 TSI CNG (66 kW) na zemný plyn. Na Slovensku asi neosloví široké publikum. Je síce ekonomicky správnou voľbou, ale pri našej nepostačujúcej sieti CNG staníc nie je pre väčšinu správnym riešením. Ako ideálne riešenie nevidíme ani v naftovom motore 1,6 TDI. Vrcholom ponuky sa stane benzínový motor 1,5 TSI EVO s výkonom 110 kW. Ponúkaný bude výlučne vo verzii FR, čo ovplyvňuje jeho cenovú dostupnosť.
Jazda – realita
Pri prvom zoznámení sme vystriedali tri verzie Arony. Všetky mali z nášho pohľadu zmysel a mieria na tri odlišné skupiny šoférov. Začali sme vo vozidle s motorom 1,0 TSI (85 kW) a sedemstupňovou DSG prevodovkou. Ideálna voľba do mesta a pre šoférov, ktorí uprednostňujú komfort pred dynamikou. Po zatlačení na plyn trojvalec predvádza veľmi slušnú akceleráciu, určite to platí pri minimálnom zaťažení auta. V tomto prípade treba zahodiť predsudky a motor s malým objemom jednoducho vyskúšať. Trochu horšie sú však reakcie pri zmene tempa. V stúpaní pri náhlom zatlačení na plyn môže byť prevodovka niekedy nerozhodná. Najskôr nechá krátky moment motor trápiť v nižších otáčkach a potom podradí. Reakčný čas sa tak natiahne. Dá sa to však eliminovať prepnutím prevodovky do športového režimu. Pri bežnej jazde je však spolupráca prevodovky a motora výborná.
Kto rád jazdí svižne a nechýba mu pohodlie, ponúkané automatickou prevodovkou, ten si lepšie užije jazdu so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. My sme ako druhú vyskúšali práve túto lacnejšiu verziu Arony. Kulisa manuálnej prevodovky je veľmi presná a šofér jednoznačne cíti, kedy radiaca páka zapadne do správnej polohy. Aj v tomto prípade sa ukázalo, že pre malé auto má motor 1,0 TSI viac ako dostatočný výkon. Navyše je naozaj dobre vyladený. Ani v nízkych otáčkach neprechádzajú do kabíny vibrácie. Šoféra prinúti podradiť až nedostatok výkonu v nízkych otáčkach. Z užívateľského hľadiska je motoru ťažko niečo vytknúť. Aj charakteristický trojvalcový zvuk sa prederie do kabíny len v špecifických situáciách (napríklad po zatlačení plynu na podlahu pri vysokých otáčkach).
Kráľom je EVO
Vrcholný zážitok sľuboval motor 1,5 TSI EVO s výkonom 110 kW. Aj v tomto prípade sa nám dostala do rúk verzia s manuálnou prevodovkou. Plusom motora je kultúra chodu v nízkych otáčkach, posádka necíti, kedy je motor “podtočený“. S primeranou akceleráciou možno počítať približne od 1500 otáčok a kontinuálne sa zlepšuje. Pri 4000 otáčkach tlačí motor auto dopredu vyslovene s ľahkosťou a citeľne neochabuje až po obmedzovač a 6500 otáčok. Objemnejší motor je veľmi vydarený, vo všetkom o triedu lepší v porovnaní s trojvalcom (okrem spotreby, zatiaľ sme ju neporovnávali) a určite stojí za príplatok. Otázkou je iba to, či ho naozaj vzhľadom na spôsob využitia malého auta potrebujete. Pri výbere motora si treba položiť otázku, ako často a ako veľmi svoje auto zaťažujete nákladom a ako veľmi zvyknete tlačiť na plyn. Na základe skúseností z našich ciest odhadujeme, že 90 percent šoférov auta týchto rozmerov si vystačí s trojvalcom.
Seat Arona
Jazda s výkonným motorom bola dobrou príležitosťou na odskúšanie podvozka. Seat Arona nie je športové auto a nebolo to v tomto prípade cieľom, napriek tomu podvozku neprekáža, ani keď to poriadne “osolíte“ v zákrute. Civilné zameranie auta sa skôr prejaví nečitateľnosťou situácie. Šofér necíti ani z podvozka a ani z riadenia, čo si môže v zákrute dovoliť. Jedinou výstrahou bolo zapískanie pneumatík v zákrute. Nič sa na tom výrazne nezmení, ani keď si prepnete charakteristiku podvozka a riadenia do športového režimu. Pretekanie však nie je v tomto prípade cieľom.
Rôzne farby rovná sa rôzne svety
Seat trafil Aronou do čierneho. Pripravil auto, ktoré má pre mnohých nesporné výhody v porovnaní s Ibizou. Mieri ním na široké (a stále rastúce) spektrum užívateľov, ale zároveň im poskytuje možnosť individualizácie. Dve rôzne Arony môžu vďaka farebným kombináciám pôsobiť ako dve odlišné autá - konzervatívna šedá myška, ale aj mladícka a odvážne farebná “lentilka“. Veď napokon emócie predávajú a veľa rôznych, často aj protichodných emócií umožní zasiahnuť široké publikum.