BMW ukázalo prvýkrát elektrický model iX3 v lete roku 2020 a už po roku prešlo menšou modernizáciou. V rámci nej došlo len k menšej úprave vzhľadu. Otvory pre nasávanie vzduchu v spodnej časti sú väčšie, rovnako aj obličky nad nimi a nový tvar dostali aj predné svetlá. Dôvodom skorej modernizácie bolo, aby elektrická verzia iX3 držala krok so súrodencom BMW X3.
BMW iX3 sa v ničom zásadnom od modelu X3 neodlišuje. Pokiaľ si neštudujeme tlačové materiály a spoľahneme sa na osobnú skúsenosť, tak nájdeme rozdiel iba v prednej maske, ktorú má elektromobil prekrytú a v diskoch kolies s aerodynamickým tvarom.
Pozornejší jedinec si môže všimnúť aj menší kufor s objemom 510 l. Verzie so spaľovacím motorom ponúkajú objem 550 l, ale neplatí to pre plug in hybrid, ktorý má kvôli batérii ešte menší kufor ako elektromobil. Elektrické iX3 má pod kufrom ukrytý len elektromotor a batérie sú zabudované v podlahe. Ťažisko je tak až o 7,5 cm nižšie.
Pod dnom batožinového priestoru je miesto pre uloženie nabíjacích káblov. Ak ich využívate často ako my a zároveň jazdíte s prázdnym kufrom, tak obyčajne skončia pohodené na podlahe. Taška so suchým zipsom ich drží bezpečne na mieste.
V interiéri sa elektromobil tiež ničím výrazným neodlišuje. Ak nerátame modré tlačidlo štartovanie, modré pásiky okolo znaku na volante a na ovládači automatickej prevodovky, tak už ostáva len nápis iX3 nad stredovým tunelom.
Hmotnosť BMW X3 sa pohybuje od 1 785 kg do 2 080 kg, elektrický súrodenec dotlačí ručičku váhy až k číslu 2 255 kg. V správaní na ceste sa hmotnosť výraznejšie neprejavuje. Nízke ťažisko a adaptívny podvozok v základnej výbave toto negatívum úspešne potláčajú. Ani z pohľadu dynamiky nemôžeme hovoriť o kompromisoch. Elektromobil ponúka tradične výborné zrýchlenie a okamžité reakcie na plynový pedál.
Spotreba a rekuperácia
Celková spotreba v teste dosiahla 23,2 kWh, najviac ju dvíhala diaľnica, kde sa pohybovala od 24 do 26 kWh. Dynamická jazda s predbiehaním mimo mesta ju stiahla na 21,8 kWh a v meste sa dá hravo jazdiť pod 20 kWh a v lepšom prípade sa priblížiť k spotrebe 15 kWh.
Samostatnou kapitolou je efektivita rekuperácie. Počas testu sme prešli celkovo 934 km a z toho 400 km sme strávili na diaľnici, kde je pri monotónnej jazde rekuperácia využívaná minimálne. Aj napriek tomu sme rekuperáciou podľa palubného počítača získali späť až 30,91 kWh energie, čo pri našej priemernej spotrebe 23,2 kWh znamená dojazd až 133 km.
Niečo o schopnosti rekuperovať odhaľuje aj ukazovateľ rekuperácie na digitálnom prístrojovom paneli. Maximum ukázal až pri intenzívnom spomaľovaní a samotné brzdy slúžia v BMW iX3 vyslovene na núdzové brzdenie.
Papierový dojazd 459 km je v praxi ťažko dosiahnuteľný, možno pri veľkej snahe a za ideálnych podmienok. Realita aj s jazdou na diaľnici sa pohybuje okolo 300 km, bez diaľnice môže stúpnuť o 50 km, ale aj to je tradične závislé od vonkajších podmienok.
Nabíjanie
Kto má možnosť nabíjať elektromobil doma, pre toho sa to stane takmer každodennou rutinou. Aj preto nás potešilo, ako má BMW vyriešený kryt otvoru pre nabíjanie. Pod vekom sa nenachádzajú gumy, ktoré treba po ukončení nabíjania triafať do otvoru pre kábel. Namiesto toho sú tu dvojdielne dvierka, ktoré možno otvoriť potiahnutím páčky a po ukončení nabíjania je ich možné jednoducho zaklapnúť. Ide len o detail, ale poteší, keď je každodenná činnosť jednoduchá a intuitívna.
Počas týždňa sme využili niekoľkokrát aj možnosť rýchlonabíjania a jedno sme presne zdokumentovali. Maximálny výkon nabíjania v prípade BMW iX3 je 150 kW. Dosiahnutie tejto hodnoty závisí od viacerých faktorov ako stav nabitia batérie a jej teplota. V galérii nájdete aj obrázok krivky priebehu nabíjania za ideálnych podmienok.
My sme zaznamenali maximálny výkon nabíjania 120 kW, bolo to vo chvíli, keď bola batéria nabitá asi na 18 %. Postupne výkon klesal až na úroveň 45 kW, keď sme dosiahli úroveň nabitia 80 % a pokračovanie v nabíjaní stráca zmysel. BMW iX3 sa dokáže za ideálnych podmienok nabiť z 10 na 80 % v priebehu 32 minút. My sme ho dokázali v realite nabiť z 18 na 80 % za 35 minút.
Dáva BMW iX3 cenový zmysel?
Elektromobil dnes ešte stále nie je autom pre každého. Mnohí v ňom vidia množstvo obmedzení a tri najzásadnejšie sú rýchlosť nabíjania, cena a dojazd. BMW iX3 patrí v rýchlosti nabíjania a v dojazde do vyššej ligy. Výhodou v prípade luxusných elektromobilov je však práve cena. Vysoké náklady na výrobu batérií sa ľahšie skryjú do ceny luxusných áut.
BMW iX3 začína na sume 68 350 eur a rozdiel v cenách s tradičným modelom X3 už nie je priepastný. Rovnako výkonné BMW X3 xDrive 30d stojí 61 800 eur. V porovnaní s elektromobilom sa môže pochváliť pohonom všetkých kolies, iX3 má zas bohatšiu základnú výbavu aj s adaptívnym podvozkom v cene.
Značka a model | BMW iX3 |
Motor | synchrónny elektromotor |
Pohon | zadných kolies |
Prevodovka | jednostupňová |
Výkon (kW) | 210 |
Krútiaci moment (Nm) | 400 |
Spotreba v teste (kWh) | 23,2 |
Kapacita batérie (kWh) | 80 (využiteľná 74) |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 6,8 s |
Cena od/verzia/testovaný model (eur) | 68 350/70 100/77 045 |