Autosuv.sk

Testy SUV

Test: BMW X5 xDirve 50e je dospelý plug in hybrid

Plug in hybridy majú v Európe pred sebou ešte okolo 10 rokov života, takže vstupujeme z pohľadu technológie do vrcholnej éry.
Test: BMW X5 xDirve 50e je dospelý plug in hybrid

Plug in hybridy sa do histórie automobilov pravdepodobne nezapíšu veľkými písmenami. V tejto chvíli to vyzerá, že v ponuke (minimálne v Európe) ostanú ešte niečo vyše dekádu, postupne vymiznú z trhu a uvoľnia priestor pre čisto elektrické modely.

Ak sa predpoveď z prvého odseku naplní, tak potom vstupujeme do zlatého veku plug in hybridov, kedy dosiahnu svoj technologický vrchol. Na začiatku svojej éry boli zo siete nabíjateľné hybridy drahé, ponúkali malý elektrický dojazd a nízky výkon elektromotora. Zmysel teda dávali pre veľmi úzku a špecifickú skupinu motoristov.

Doba pokročila, technika dospela a príkladom toho je BMW X5 xDrive 50e. Vozidlo, kombinujúce šesťvalec s objemom 3,0 a elektromotor zabudovaný do prevodovky, prešlo v roku 2023 výraznou modernizáciou. Plug in hybrid dostal výkonnejší spaľovací motor aj elektromotor, batériu s vyššou kapacitou, rýchlejšie nabíjanie a zmenilo sa aj označenie vozidla zo 45e na 50e. Zmeny podrobnejšie popisujeme v tabuľke nižšie.

Elektrický dojazd

Základným obmedzením elektrickej jazdy bol odjakživa dojazd vozidla na jedno nabitie. Z časov, keď v plug in hybridoch dosahoval úroveň 20 km, sme sa dávno dostali.

V testovanom BMW X5 sme na diaľnici dokázali prejsť okolo 80 km a mimo diaľnic približne 95 km (spotreba počas elektrických jázd sa teda pohybovala od 27 kWh do vyše 32 kWh). Samozrejme, pri všetkom komforte so zapnutou klimatizáciou a ventiláciou sedadiel.

Výkon elektromotora

Druhým obmedzením v minulosti býval výkon elektromotora. Veď približne 2,5 t, vážiace BMW X5 sa donedávna spoliehalo na elektromotor s výkonom 83 kW, čo postačuje na pokojnú jazdu, prípadne mestské presúvanie, ale pri potrebe predbehnúť dlhý kamión sme často museli štartovať aj spaľovací motor.

S príchodom novej verzie narástol výkon elektromotora na 145 kW. Ide o citeľnú zmenu, ale aj tak počas týždňa nastali situácie, kedy sme potrebovali aj výkon spaľovacieho motora. Pri aktivovanom elektrickom režime si pomoc šesťvalca vypýtate buď prepnutím režimu, alebo zatlačením plynu na podlahu, ale nie vždy to prinesie želaný efekt.

Ako príklad si zoberme nasledujúcu situáciu. Z domu vyrazíte do práce a viete, že na cestu tam a späť vám postačuje elektrický dojazd. Takže aktivujete elektrický režim a spaľovací motor ostane studený. V dlhšom stúpaní dobehnete pomaly jazdiaci kamión, ktorý sa rozhodnete predbehnúť. Počas predbiehania sa zo zákruty oproti vyrúti auto a vy zrazu potrebujete viac výkonu. Nasleduje rýchle zatlačenie na plynový pedál.

A ako zareaguje BMW X5? Naštartovanie a nástup výkonu trvá možno sekundu, možno dve (subjektívne večnosť). Navyše riadiaca jednotka výrazne obmedzí výkon spaľovacieho motora, aby nedošlo k jeho poškodeniu, keďže je studený. To nie je výčitka voči BMW. Takéto obmedzenie výkonu je nutnosťou a zároveň mínusom, s ktorým sa pri plug in hybride musíte v tejto situácii zmieriť. Lepším riešením je naštartovať spaľovací motor už pred predbiehaním, minimálne tým urýchlite zapojenie motora do práce, aj keď hneď neposkytne maximálny výkon.

Hmotnosť

Nie je tajomstvom, že plug in hybridy nepatria zrovna medzi ľahkú váhu. Samozrejme, dôvodom je kombinácia dvoch druhov pohonu. V prípade BMW X5 hovoríme o hmotnosti 2,5 t, ktorú sme v prvej fáze testu nepociťovali. Krátka jazda v meste a diaľničný presun je absolútne komfortný a adaptívne vzduchové odpruženie na oboch nápravách si poradilo aj so zvlnenou cestou prvej triedy bez výraznejšie zatvorených zákrut.

Vyššia hmotnosť sa viac prejavuje pri strmších zákrutách na horských priechodoch. BMW X5 s celkovým výkonom 360 kW je v stúpaní oveľa rýchlejšie ako "bežný prací prostriedok" a má navrch aj v zákrutách, ale tu už je ten odstup výrazne menší. Ešte viac sa to prejavuje na mokrej vozovke.

Napriek tomu kombinácia 6-valca a pohonu xDrive vie poskytnúť typickú "BMW radosť z jazdy". Vozidlo je predvídateľné a dobre ovládateľné aj v hraničných situáciách, pomáha tu najmä xDrive, ktorý uľahčuje natočenie vozidla do zákruty.

Cena

Bolesťou plug in hybridov bola vždy vysoká cena a asi nemusíme vysvetľovať prečo. Tento problém sa od začiatku menej dotýka luxusnejších a drahších vozidiel, keďže pri nich sa ľahšie skryjú vyššie náklady. Základná cena modelov X5 sa podľa aktuálneho cenníka pohybuje od 85 850 eur po 149 000 eur. Pri bližšom pohľade vidíme, že X5 xDrive 50e s cenou od 96 750 eur nijako nevybočuje od svojich súrodencov. Je v poradí tretie najvýkonnejšie a tretie najdrahšie auto.

Čo zlepšiť?

Počas testu sme sa zamýšľali, čo by sme na plug in hybridoch chceli ešte zlepšiť. V prípade BMW X5 sme spokojní s elektrickým dojazdom a napríklad jeho navýšenie o 50 km by sme síce neodmietli, ale ani to nepovažujeme za extra dôležité.

O niečo viac by sme si želali navýšenie výkonu/krútiaceho momentu elektromotora, ale ani to pre nás nie je zásadný problém. Kľúčom je z nášho pohľadu zásadnejšie zníženie hmotnosti, tým pádom sa vyrieši aj náš pohľad na výkon elektromotra, ktorý by bol v prípade vozidla s hmotnosťou 2 t postačujúci.

Spotreba

Na záver sa pozrime ešte na spotrebu. Počas takmer 1 000 km sme v teste dosiahli spotrebu 10 kWh a 6,2 l. Spotreba benzínu mohla byť ešte citeľne nižšia, ale kvôli absencii kábla pre domáce nabíjanie z klasickej 230 V zásuvky sme nevyužívali vozidlo dokonale v súlade s našou predstavou.

Snažili sme sa aspoň čo najviac využiť verejné nabíjacie stanice, to však pri nabíjacom výkone 7,4 kW (reálne bol podľa údajov z nabíjacej stanice o niečo vyšší) znižovalo komfort života s plug in hybridom. Pre zaujímavosť spotreba testovaného vozidla od výroby bola v čase ukončenia testu 4,3 kWh a 8,8 l.

Keby sme mali možnosť nabíjať vozidlo doma, tak benzínovú spotrebu a prevádzkové náklady ešte citeľne znížime. Hrubý prepočet hovorí, že cena za 10 kWh energie z domácej nabíjačky je menej ako cena 1 l benzínu. Vo výsledku si tak môžete v jednej chvíli užívať šesťvalec a v druhej chvíli sa lacno presúvať z bodu A do bodu B a túto kombináciu dnes dokáže poskytnúť práve plug in hybrid.

Plug in hybridy prešli za pár rokov dlhú cestu a stávajú sa z nich dospelé autá, s ktorými si napriek niektorým mínusom vieme predstaviť život. Nie je to typ auta pre každého, nutnosťou je podľa nás možnosť domáceho nabíjania. Ak ho máte, tak my vidíme pohár poloplný. So šesťvalcovým v BMW X5 ešte o niečo plnší.

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní