Tretiu generáciu BMW X6 sme prvýkrát mohli spoznať približne pred rokom. Zaujať sa snaží tradične svojím tvarom, v podstate ide o zakladateľa kategórie SUV kupé. Teraz je však už k dispozícii celý rad konkurentov a na SUV netradičná línia strechy už nie je netradičná. BMW si preto pomáha inými prvkami. V súlade so súčasným dizajnom mení tvar obličiek. Vo všeobecnosti sú väčšie, ale od modelu k modelu sa líšia aj tvarom. Obličky zaujmú aj ďalšími dvoma detailami. Za príplatok sú podsvietené a ich výplň tvoria otvárateľné klapky, ktoré umožňujú lepšie chladenie motora.
Testovaný kus bol tradične dobre vybavený, navyše sa spoliehal na silnú motorizáciu 50i. Nechýbalo na ňom niekoľko detailov, pútajúcich pohľady. Nie vždy však sú funkčné. Napríklad štrbina za prednými 22-palcovými kolesami je upchatá a zrejme nemá výrazný vplyv na upravenie prúdenia vzduchu. Zato aerodynamické prvky vzadu vyzerajú funkčne.
Celkovo je zadná časť minimálne rovnako výrazná ako predok s veľkými obličkami. Je horizontálne členená so širokými svetlami a výraznými hranami. V spodnej časti vyúsťujú dve dvojité koncovky výfuku, zvýraznené chrómovým rámikom.
Pohľad zboku ukazuje nielen snahu dizajnérov o vytvorenie elegantnej siluety. Všimnúť si môžeme dlhú kapotu a masívny zadok. Niektoré zaoblené plochy mierne maskuje príplatková metalíza Manhattan. Je vysoko lesklá a pri silnejšom svetle sa na nej zrkadlí celé okolie.
Vo vnútri je dnes jedno BMW ako druhé. Líšia sa len veľkosťou a priestorom. Rozdiel medzi jednotlivými testovanými vozidlami môžeme vidieť akurát vo výbere materiálov, ale celkovo sú veľmi podobné. Schválne skúste porovnať interiér X6 M50i s nedávno testovaným modelom X7 30d - Kliknite SEM!
Na cestách si šofér ako prvé všimne prudšie reakcie vozidla na plynový pedál v nižších rýchlostiach. Benzínový osemvalec s objemom 4,4 l rozhodne na nedostatok výkonu netrpí. Papierových 390 kW, alebo inak povedané záprah 530 k, si ľahko poradí s ťažkým SUV. Nemenej dôležitý je krútiaci moment 750 Nm, dostupný už od 1 800 otáčok. V bežnej premávke je to asi zbytočne veľká sila, na druhej strane nám nepriniesla až taký "wow" efekt. Do veľkej miery za to môže fakt, že v poslednom čase sme testovali viac mimoriadne výkonných vozidiel s nižšou hmotnosťou, ako napríklad BMW M850i Gran Coupé.
Pri rýchlej jazde s 2,3 tony vážiacim autom sme rýchlejšie narazili na jeho limity, netreba však pochybovať, sú na míle ďaleko od bežnej jazdy. Hmotnosť cítiť najmä v prudších zákrutách, prípadne pri ich rýchlom striedaní. Na hrane je BMW ľahko predvídateľné, blížiaci sa limit schopností vozidla neprichádza náhle. Na mokrej ceste ostáva X6 rýchle, ale limit schopností sa podľa očakávania ťažšie hľadá. Pri prejazde šmykľavejšieho miesta mokrej cesty na moment stratili predné kolesá priľnavosť a vozidlo išlo nedotáčavo - za nosom von zo zákruty. Rýchly zásah vodiča (mierne otvorenie volantu) s podporou inteligentného pohonu všetkých kolies situáciu vyriešil. Všetko sa udialo veľmi rýchlo a posádka kritickú situáciu ani nezaznamenala. Na tomto príklade chceme ukázať, že BMW má v sebe niečo, čím "komunikuje" s vodičom a dáva mu vedieť, keď sa blíži k limitu. Ťažko sa to opisuje, ale je to tam.
Výkonný motor si počas testu pýtal svoje a najúspornejší bol pri dlhých diaľničných presunoch so spotrebou okolo 12,5 l. Predbiehanie so svižnou, ale nie pretekárskou jazdou znamená spotrebu 15,2 l, celkový priemer v teste bol nakoniec prijateľných 13,5 l. Maximálny adrenalín a pretekársky štýl za volantom modelu X6 M50i netreba očakávať. Neplatí to, ak ste v aute podobného rangu nesedeli, vtedy určite svojimi schopnosťami ohúri. Tu si však BMW ešte nechalo priestor na zlepšenia, a aj sami len ťažko veríme tomu, čo píšeme, ale M50i (osemvalec s výkonom 530 k) je pre X6 len nadpriemerným motorom. Neohúril nás zvukom, a aj zrýchlenie na 100 km/h v priebehu výborných 4,3 s vyzerá lepšie na papieri ako z pohľadu zážitku. Adrenalín a poriadny zážitok z rýchlosti má totiž rezervované BMW X6 M s výkonom 441 kW resp. 600 k, a ani tu to nekončí. Po prvýkrát je X6 dostupná aj vo verzii X6 M Competition. Rovnaký osemvalec TwinPower Turbo je v tomto prípade naladený na výkon 460 kW (625 k). Záver je preto jasný. BMW X6 M50i je silné, rýchle SUV, ale neukazuje plnú silu. Napriek vynikajúcim parametrom na papieri nie je zážitok tak intenzívny. Je výborný, ale "nedotýka sa stropu".
Na záver testu sme sa ešte tradične pozreli na asistenčné systémy. BMW X6 podporuje vodiča aj pri zmene pruhu na diaľnici. Na rozdiel od Mercedesu však pri tomto úkone neustále vyžaduje, aby mal vodič ruky na volante. Kontroluje odstup od ostatných vozidiel, a keď ho šofér nedodrží, tak prenechá celý manéver na neho. Ak sa chce zaradiť nebezpečne skoro pred predbiehané auto, tak aktívne zasiahne. Pozitívom je, že na prístrojovom paneli je jednoduchou grafikou vykreslený pohľad vozidla na premávku. Vďaka tomu si je šofér istý, že vozidlo dobre rozoznáva pruhy a vidí aj okolité vozidlá, čo mu dáva pocit istoty pri manévri.
Značka a model BMW X6 M50i
Motor benzínový osemvalec s objemom 4,4 l
Pohon pohon všetkých kolies xDrive
Prevodovka/počet stupňov automat/8
Celkový výkon kW(k)/pri otáčkach 390(530)/5 500-6 000
Krútiaci moment Nm 750/1 800-4 600
Spotreba v teste l 13,5
Zrýchlenie z 0-100 km/h s 4,3 s
Cena od/verzia/testovaný model eur 75 050/98 550/126 377