Minulý rok sme BMW X6 vyskúšali vo verzii M50i. Veľký benzínový osemvalec vtedy predviedol svoju silu, na druhej strane nebol vyšpičkovaný na maximum, to si BMW necháva pre verzie M Competition. Aj preto to bola taká zvláštna kombinácia "na polceste". Pri takejto motorizácii hľadá šofér maximálny zážitok, ale ten prichádza práve až s verziami M Competition. Teraz sme vyskúšali verziu z opačného spektra. Najslabšie BMW X6 dostalo do vienka naftový motor 30d a je jednoznačne voľbou rozumu. Faktom je, že dnes v BMW x6 nemôžete mať slabý motor, to by ste museli siahnuť po menšom súrodencovi X4, kde sú k dispozícii aj slabšie motorizácie.
Základom je naftový 6-valec
V prípade X6-ky začína ponuka naftovým 6-valcovým motorom. Slabšia verzia 30d ponúka výkon 195 kW. Je to málo? Rozhodne nie! My sme do BMW X6 presadli rovno z konkurenčného Mercedesu GLE kupé 400d, ktorý mal silnejší naftový šesťvalec s výkonom 243 kW (BMW ponúka ako alternatívu verziu 40d s výkonom 250 kW). V takomto prípade rozdiel vo výkone a sile cítiť. V premávke sa však sotva nájde situácia, kedy reálne potrebujete výkon 195 kW.
Takže hneď z kraja testu vyriešme to podstatné. Najslabšia naftová verzia s prehľadom a rezervou postačuje na akékoľvek jazdné situácie. Či už chcete letieť nemeckou diaľnicou, alebo predbiehať jedno auto za druhým na preplnených slovenských cestách, 30d je správna odpoveď. Mieriť kdekoľvek vyššie znamená len to, že uprednostňujete väčší zážitok a adrenalín pred peniazmi.
Pocit za volantom je dôležitý
Silnou stránkou BMW ostáva jazdný zážitok - pocit za volantom. Nazvime jeho správanie čitateľným, alebo použime klišé o dobrej spätnej väzbe riadenia, alebo akokoľvek inak. Podstatné je, že veľké BMW je nielen ľahko ovládateľné, ale dobre sa v ňom predvída moment, keď sa blíži ku hrane svojich schopností. Musíme uznať, že v tomto smere má X6-ka navrch. Adaptívny M podvozok Professional je trochu športovejší, ale nie je prehnane tvrdý. Páčila sa nám aj ochota motora rýchlo reagovať na náhle stlačenie plynu pred predbiehaním. Výrazne pritom pomáhalo aj rýchle rozhodovanie prevodovky.
Spotreba v teste bola 8,9 l, výrazne jej pomohli dlhé trasy, síce s vyšším, ale zato vyrovnaným tempom. Tradične horší vplyv na spotrebu má v prípade väčších SUV častejšie predbiehanie a krátke trasy. Ani rýchlosti okolo 150 km/h neznamenajú na diaľnici dramatické zvýšenie spotreby. V takomto prípade sa pohybuje niekde nad hranicou 9 l.
BMW X6 malo za úlohu vždy zaujať dizajnom a siluetou karosérie. Dnes je už na ceste pomerne veľa modelov s podobným tvarovaním, aj preto sa BMW snaží odlíšiť. V poslednom čase to robí najmä obličkami a výnimkou nie je ani model X6. V tomto prípade to ani tak nie je o veľkosti, či tvare obličiek, ale o ich podsvietení.
Nočné videnie
Vo vnútri už nič tak originálne nenájdeme. Palubné dosky modelov BMW sú takmer identické a odlišujú sa v podstate len výbavou a materiálmi. Výbava testovaného modelu bola tradične bohatá a možnosti konfigurácie veľké. My by sme si určite priplatili za laserové svetlomety, a pokiaľ by to rozpočet dovoľoval, nepohrdli by sme ani nočným videním (2 274 eur).
Nočné videnie nie je v BMW novinkou, ale je to výborne fungujúci systém, ktorý stojí vždy za zmienku. Vôbec nám nejde o obraz z termokamery na displeji, ktorý už z princípu fungovania nevyzerá najlepšie. Obraz kamery slúži na identifikáciu chodcov a lesnej zveri. Riadiaca jednotka následne vyhodnotí, či chodec zasahuje alebo smeruje do jazdnej dráhy a upozorní šoféra prostredníctvom head up displeja. Svetlomety zas cielene bliknú na miesto, kde sa chodec nachádza.
BMW X6 zostáva autom, zameraným na šoféra. Napriek hmotnosti a vyššiemu postaveniu nad vozovkou je na cestách suverénne. Keďže základným motorom v ponuke je naftový 6-valec, tak neprekvapí, že ho považujeme za ideálnu motorizáciu pre rozmerné SUV. Slabšie miesto je pre nás už dosť "obkukaný" interiér, medzi silnejšie patria svetlá a nočné videnie.
Značka a model | BMW X6 30d xDrive |
Motor | naftový šesťvalec 3,0 l |
Pohon | všetkých kolies xDrive |
Prevodovka/počet stupňov | Automatická/8 |
Celkový výkon kW(k)/pri otáčkach | 195(265)/4 000 |
Krútiaci moment (Nm)/pri otáčkach | 620/2 000 - 2 500 |
Spotreba v teste (l) | 8,9 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 6,5 |
Cena od/verzia/testovaný model (eur) | 76 600/76 600/115 172 |