Keď bolo BMW X7 predstavené, tak okamžite zaujalo obrovskými obličkami, ktoré sú najväčšie v histórii značky. Bez otázok sú obrovské, ale to platí aj pre celé BMW X7. V konečnom dôsledku sú dominantným prvkom, ale vzhľadom k veľkosti auta je to v poriadku, naživo určite. Najväčšie SUV bavorskej značky možno prirovnať k tanku na kolesách. Pri pohľade na rozmery bledne závisťou aj nedávno testovaný Lexus RX L. Vidno to zvonku a cítiť to aj na priestore vo vnútri.
Svojou veľkosťou nám BMW X7 pripadá ako americké auto, nie európske. Vzhľad je podriadený vnútornému priestoru, už chýbajú iba posuvné zadné dvere a dostaneme praktický rodinný van. Nemecká automobilka v tomto prípade kládla dôraz práve na praktické vlastnosti, ale tradične ich zabalila do luxusného šatu. Vzhľad interiéru v ničom nevybočuje mimo mantinely značky. Platí to aj o multimediálnom systéme, digitálnom prístrojovom paneli, či head up displeji. Všetko, čo sa dnes dá ovládať elektricky, sa v testovanom aute elektricky ovláda. Masážne sedadlá s vyhrievaním a ventiláciou sú samozrejmosťou. Vyhrievané sú dokonca aj sedadlá v treťom rade. Sklápanie všetkých sedadiel, ich posúvanie a nastavovanie je elektrické. Sklopenie jedného sedadla v druhom, či treťom rade trvá "elektrike" trochu dlhšie. Keď však chcete naraz sklopiť sedadlá v duhom a treťom rade, celý proces možno ovládať jedným tlaćidlom a je výrazne rýchlejší ako manuálne sklápanie sedadiel po jednom. Vyklápanie sedadiel funguje rovnako. Dvere kufra sú dvojdielne a nechýba na nich tlačidlo na zníženie podvozku pre jednoduchšie nakladanie tovaru. Vozidlo klesne pomerne výrazne, najlepšie to vidno na vzdialenosti medzi blatníkom a kolesom.
Komfort na sedadlách vzadu je obmedzený menším priestorom, ale zmestia sa sem aj nevysokí dospeláci. Na 1 000 km trasu na dovolenku to nie je, ale presun na vzdialenosť 10 - 20 km nie je vyslovene nepríjemný. Dosť priestoru poskytuje tretí rad najmä v oblasti hlavy, nohy sú na tom o niečo horšie. Čo nás však potešilo, je nastupovanie do tretieho radu, ktoré nevyžaduje gymnastické schopnosti. Problém môžu mať akurát objemnejší ľudia, pre nich nie je tretí rad určený.
Pasažieri vzadu majú vlastné strešné okno, odkrytím rolety pod ním je priestor opticky vzdušnejší. Dobrým riešením je aj ovládanie sedadiel priamo od vodiča. Po zastavení môže stlačením tlačidla posunúť a mierne sklopiť sedadlá v druhom rade, tak aby mohla nastúpiť/vystúpiť posádka v treťom rade. Pri tomto úkone sa mierne dopredu naklopia aj sedadlá úplne vpredu.
Tradičnou súčasťou luxusných BMW je ovládanie základných funkcií palubného systému gestami. Možno je to subjektívne, ale v X7 sme mali pocit, že sa táto funkcia po pár rokoch citeľne zlepšila. Reakcia na gesto (napríklad zvýšenie hlasitosti rádia) je rýchlejšia a celkovo systém dokáže lepšie prečítať jednotlivé gestá. Tip na testovanie konkrétnych vecí na X7 sme dostali aj od čitateľa. Zaujímalo ho parkovanie v úzkych priestoroch a schopnosti svetiel.
Rozmery auta pri parkovaní až tak necítiť aj vďaka výbornému kamerovému systému s dobrým rozlíšením. Problémom sú skôr úzke parkovacie boxy a následné otváranie veľkých dverí. Laserové svetlá sú silnou stránkou BMW X7, minimálne čo sa svietenia do diaľky týka. Tieňovanie je podľa očakávania dobré, ale nemôžeme hovoriť o kroku vpred. Chybovosť je malá, samotné tieňovanie mohlo byť o niečo plynulejšie. Viditeľné rozsvecovanie a zhasínanie jednotlivých segmentov môže zbytočne pútať pozornosť šoféra. Tu sme na BMW asi prísni, ale snažíme sa nájsť potenciál pre zlepšenie.
Po sadnutí za volant veľkosť auta šofér až tak nevníma. Zistí to až v zákrutách, kde sa prejaví hmotnosť vozidla. Vo veľkom SUV sa už predsa len nedá ísť také tempo ako v osobných BMW. Schopnosti podvozka však aj tak ostávajú vysoko nad povolenou rýchlosťou. Oneskorené reakcie na zatočenie volantu nám trochu pripomínali správanie dodávky. Po otočení volantom sa auto jemnúčko naklonilo a následne zareagovalo zatočením. Toto správanie je úplne potlačené v športovom režime, kedy je riadenie priamejšie a reakcie auta na pokyn šoféra rýchlejšie. Veľké ťažké auto má však oproti osobným aj jednu výhodu v jazdných vlastnostiach. Pri prejazde zákruty so zlým asfaltom, záplatami a priečnou nerovnosťou ostáva dokonale pokojné. Priečne vlny ho nekatapultujú von zo zákruty a vozidlo ostáva prilepené na ceste.
Nasledujúcu vetu sme napísali po predstavení BMW X7: "Nakláňanie vozidla v zákrutách eliminujú elektromotormi ovládané aktívne stabilizátory. Systém zvyšuje stabilitu aj v priamom smere, pretože aktívne potláča vplyv možných nerovností na okraji vozovky." Teraz môžeme konštatovať, že v praxi to funguje. Náklony auta sú výrazne potlačené a o rozhojdaní karosérie nemôže byť reč.
Pod kapotou testovaného auta spokojne priadol šesťvalcový naftový motor 30d. Zvonku pri voľnobehu počuť jeho naftový pôvod, vo vnútri vyniká kultúrou chodu. Zvuk je príjemný, naftové "chrochtanie" úplne potlačené. Tichý je aj pri rozjazdoch z miesta, čo bolo v minulosti slabinou niektorých BMW s motorom 30d. Výkon 196 kW by mohol na prvý pohľad ohúriť, v ťažkom SUV je však akurát.
Naftová motorizácia 30d je pre nás v prípade modelu X7 voľbou rozumu. Žiadny adrenalín neprinesie, dobre však poslúži a odmení sa spotrebou. Negatívny vplyv na spotrebu môže mať plynulosť jazdy pri častom predbiehaní a hlavne krátke trasy. Situácia na cestách pod vplyvom koronavírusu množstvo predbiehaní znížila a spotrebu stlačila na 8,9 l. Oveľa lepšie ako s krátkymi trasami a častým predbiehaním sa motor vyrovnáva s diaľničnou rýchlosťou. Spotreba na diaľnici v tempe 130 až 140 km/h znamenala spotrebu 8,0 l.
BMW X7 nie je len imidžový tank, ako sme pred testom čakali. Vozidlo je praktické, tretí rad sedadiel nie je len na parádu a okrem detí odvezie aj nižších dospelých. Bohatý priestor BMW tradične zabalilo do luxusného šatu. Ťažkopádnosť vozidla cítiť vo vysokom tempe v zákrutách, na druhej strane nerovnosti slovenských ciest ho len tak nerozhádžu. Testovaná motorizácia 30d je pre toto auto ideálna voľba.
Cena testovaného modelu je 106 988 eur. Rovnaká motorizácia X7 xDrive 30d so základnou výbavou začína na sume 84 650 eur. Pohotovostná hmotnosť vozidla je 2 445 kg.