Naftové BMW X7 sme prvýkrát vyskúšali približne pred rokom. S motorizáciou 30d nás vtedy vozidlo prekvapilo výbornou spotrebou na diaľnici. Teraz sme na test zobrali špeciálnu verziu Dark Shadow, z ktorej BMW vyrobí len 500 kusov. Zmenila sa však aj ponuka motorizácií a na miesto modelu 30d už dnes v slovenskom cenníku nájdete len 40d. Takže okrem toho, čím vyniká verzia Dark Shadow, sme sa pozreli aj na to, aký prínos má nová motorizácia.
Dark Shadow
Najdôležitejším prvkom limitovanej verzie je špeciálny sivý matný metalický lak Frozen Arctic Grey. Toto lakovanie možno objednať aj pre ostatné modely X7 v rámci ponuky BMW Individual. Kontrastom k matnému laku karosérie je čierny chrómový povrch High Gloss Shadow Line. Nájdeme ho na lištách okolo okien, na B a C-stĺpikoch, na držiakoch vonkajších spätných zrkadiel, na orámovaní aj na lištách obličiek mriežky chladiča, na predných blatníkoch a na koncovkách výfukového potrubia.
Ďalším exkluzívnym prvkom špeciálnej verzie modelu BMW X7 Dark Shadow Edition sú 22-palcové M disky kolies z ľahkých zliatin so vzorom V Spoke čiernej farby Jet Black.
Vo vnútri dostala limitovaná edícia plnekožené čalúnenie Merino v dvojfarebnej modro-čiernej verzii s kontrastným prešívaním. Modrú farbu dostalo aj čalúnenie stropu. Vrchnú časť palubnej dosky a lakťové opierky na dverách pokrýva modrá koža nappa Night Blue. Čierna Merino koža sa nachádza na spodnej časti palubnej dosky, ako aj na operadlách predných sedadiel.
Veľký priestor
Vo vnútri sa veľké SUV pýši množstvom priestoru. V päťmiestnej konfigurácii konkuruje limuzínam, po vyklopení tretieho radu sedadiel treba druhý rad posunúť dopredu, stále tu však ostáva dosť miesta. V treťom rade sa na krátke trasy relatívne komfortne odvezú aj dospelí menšej postavy. Vyklápanie sedadiel funguje elektronicky aj mechanicky. Sklopenie sedadla ručne je výrazne rýchlejšie, elektronika má výhodu v momente, keď treba sklopiť naraz viac sedadiel.
Komfort podvozka patrí v prípade veľkého BMW k jeho najväčším zbraniam. Slovenské cesty brázdi s noblesou a nakláňanie karosérie je výrazne potlačené. K športovým výkonom aj vzhľadom na hmotnosť vozidlo neprovokuje. Bavilo nás jazdiť rýchlo, ale vôbec nás nelákalo hľadať hranu schopností podvozka. Ovládanie veľkého kolosu je prekvapivo jednoduché, už po chvíli za volantom človek úplne zabudne, že sedí vo veľkom 7-miestnom SUV. Zabúdať na to dáva aj 6-valcový naftový motor. Pri jeho sile sa zdá auto ľahké a agilné.
Pred rokom sme vyskúšali verziu 30d, ktorá medzitým vypadla z ponuky, naopak objavila sa v nej silnejšia motorizácia 40d. Obe označenia patria 6-valcovému naftovému motoru. V prvom prípade sa spoliehal na výkon 195 kW, v druhom disponuje výkonom až 250 kW. Nárast krútiaceho momentu na 700 Nm nie je až tak výrazný, ale dostupný je v širšom pásme otáčok a hlavne v nižších otáčkach (od 1 500 otáčok). V praxi nárast výkonu a lepší priebeh krútiaceho momentu pomáha. Vozidlo musí menej podraďovať a plynový pedál stačí aj pri predbiehaní iba zľahka pohladkať. Ostáva tak výrazne vyššia výkonová rezerva.
Podstatné pre nás bolo, že nárast výkonu sa výraznejšie neprejavil na spotrebe. Pre presné porovnanie by sme potrebovali vyskúšať obe autá naraz a nie s ročným odstupom, ale fakt, že sme za celý týždeň dosiahli s X7 Dark Shadow spotrebu 8,3 l hovorí za všetko. Pred rokom si slabší motor vypýtal 8,9 l. Môžeme teda konštatovať, že silnejšia verzia motora nás nútila menej tlačiť na plyn a vrátilo sa to na spotrebe. Malou mierou mohla k dobrému výsledku pomôcť aj mild hybridná technológia. Veľmi podobné spotreby sme dosiahli aj na diaľnici, kde sa pohybovali v rozmedzí 8,0 až 8,5 l.
Keď sa pozrieme na rozdiel cien medzi základnými verziami X7 xDrive 30d a X7 xDrive 40d, tak dostaneme pomer 84 650 ku 88 450 eur, čo je podľa nás v danej cenovej triede rozumné odstupňovanie. Špeciálna verzia Dark Shadow však už s cenou výraznejšie zamáva a za punc jedinečnosti si BMW pýta v tomto prípade až 131 220 eur. Za týchto podmienok by sme určite volili obyčajnejšiu verziu. Prechod na silnejší motor hodnotíme pozitívne. Výkon navyše priniesol pohodlnejšiu rezervu pri predbiehaní a neznamená vyššiu spotrebu. Hlavnou devízou modelu X7 ostáva priestor a komfort podvozka.
Značka a model | BMW X7 |
Motor | naftový šesťvalec 3,0 l |
Pohon | všetkých kolies |
Prevodovka/počet stupňov | Automatická/8 |
Výkon kW(k)/pri otáčkach | 250(340)/3 000 - 4 800 |
Mild hybrid kW(k) | +8(11) |
Krútiaci moment (Nm)/pri otáčkach | 700/1 500 - 2 500 |
Spotreba v teste (l) | 8,3 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 6,1 |
Cena od/verzia/testovaný model (eur) | 88 150/88 540/131 220 |