Plug in hybridné modely koncernu PSA sme vyskúšali už niekoľkokrát. Začiatkom minulého leta sme vyskúšali Peugeot 3008 a o pár týždňov neskôr aj luxusnejšie SUV DS7 Crossback E-Tense. Oba boli poháňané silnejším plug in hybridom s výkonom 220 kW a vďaka dvom elektromotorom disponovali elektrickým pohonom všetkých kolies. Teraz sa nám do rúk dostal Citroen C5 Aircross so slabšou verziou plug in hybridu s jedným elektromotorom. Chýbajúci druhý elektromotor znamená aj stratu pohonu všetkých kolies. V teste sa zameriame na rozdiely, ktoré táto zmena prináša v praxi, aj na prevádzku plug in hybridu v zimnom režime.
Najskôr sa pozrime v rýchlosti na dizajn. C5 Aircross zvonku pôsobí mohutne, čo zvýrazňujú aj do strán nafúknuté blatníky. Dizajnéri stavili na oblé tvary a v spodnej časti karosérie nechýba plastová ochrana s náznakom "airbumpov". Vo vnútri testovaného vozidla boli kombinované lacnejšie aj hodnotnejšie materiály. Tie hodnotnejšie sa dostali hlavne na miesta, ktoré sú viac na očiach a tiež na miesta, kde sa posádka dotýka vozidla.
Prístrojový panel je digitálny a jeho displej má uhlopriečku 12,3-palca. Jeho ovládanie je prehľadné, my by sme privítali akurát inú grafiku, ale to je vec vkusu. Priestorovo je na tom C5 Aircross dobre a platí to aj pre praktické zadné sedadlá, ktoré možno sklápať a posúvať.
Spotreba plug in hybridu
Dôvodom pre kúpu zo zásuvky nabíjateľného hyridu môžu byť v zahraničí nízko emisné zóny, u nás sa na ne zatiaľ pozeráme skôr z praktického a ekonomického hľadiska. Inými slovami zaujíma nás cena a spotreba. Diaľničná spotreba C5 Aircross sa môže vyšplhať na 8,4 l, keď jazdíte s vybitou batériou. Trasu, dlhú 40 km, sme v kombinovanej prevádzke mimo diaľnic a s nabitou batériou pri svižnom tempe prešli so spotrebou 5,1 l + 12,9 kWh. Na konci trasy nám zostával elektrický dojazd 10 km. Celková spotreba v teste bola 6,6 l benzínu, k tomu treba ešte pripočítať elektrickú spotrebu, C5 Aircross ju však v dlhodobejšom meradle nemeria.
Jeden elektromotor
Jeden elektromotor s výkonom 81 kW prináša dve nevýhody oproti silnejším súrodencom v PSA. Prvou je chýbajúci pohon všetkých kolies a druhým nižší "elektrický" výkon. S výkonom 81 kW sme síce dokázali aj predbiehať, ale na rezkejšiu jazdu to nestačí. Ak chcete do práce dochádzať na elektrinu, musíte si privstať a nedobiehať meškanie na ceste. Na presúvanie a bežné dochádzanie je však výkon rozhodne postačujúci.
Zimná prevádzka
Batéria s kapacitou 13,2 kWh dovolí vozidlám PSA prejsť na jedno nabitie približne 47 "elektrických" kilometrov. Máme to odmerané a rovnaký údaj sme dosiahli na Peugeote aj DS. Citroen sme skúšali v momente, keď udreli najväčšie mrazy a teploty počas jazdy dosahovali okolo - 15 °C. Dojazd to skrátilo na málo cez 30 km, ale nulovú spotrebu benzínu sme aj tak nedosiahli a dojazd sme preto ani presne neodmerali. Spaľovací motor sa pri takejto teplote totiž pri štarte naštartuje a vypne sa až po zohriatí. Nevýhodou je aj pomalší nástup kúrenia v elektrickom režime.
Elektromobily a plug in hybridy majú oproti ostatným autám jednu veľkú výhodu. Okamžite reagujú na plynový pedál. Či chcete predbiehať, alebo chcete rýchlo vyštartovať z vedľajšej cesty na hlavnú, okamžite máte k dispozícii poriadnu dávku výkonu a auto s dvojitým šípom v znaku vyletí dopredu presne ako vystrelený šíp. Táto výhoda sa môže niekedy zmeniť na nevýhodu. Platí to na snehu a v spojení s pohonom iba jednej nápravy. Aj pri ľahšom zatlačení na plyn sa kolesá roztočia okamžite a prirýchlo. Výsledkom je slabá trakcia a neochota sa pohnúť vpred aj pri zdanlivo jednoduchých situáciách. Podobný zážitok sme už mali na menšom blate s elektrickým BMW i3.
Po pohnutí už pomáha trakčná kontrola
Možno by to chcelo špeciálny režim pre pohýnanie na šmykľavom povrchu, kedy elektronika obmedzí výkon motora. Pri pokuse o pohnutie sa smerom do kruhového objazdu vo veľmi miernom kopci nám v Citroene nepomohol ani protipreklzový systém, ktorý vôbec nezasiahol. Nakoniec sme museli o meter cúvnuť a pohnúť sa z miesta, kde nebola snehová kaša, ale čerstvejší sneh. Pohnutie je však jediným problémom C5 Aircross v zime. Pokiaľ sa už hýbete, tak vozidlu zrazu aktívne pomáha trakčná kontrola, ktorú má Citroen a PSA na veľmi dobrej úrovni (až na to pohnutie). Keď vozidlo stráca na snehu v kopci rýchlosť, rozbliká sa na prístrojovom paneli kontrolka a auto hneď zaberie vpred. Máme to otestované v rôznych podmienkach na rôznych modeloch PSA (od malých mestských až po dodávky), funguje to v nízkych rýchlostiach do približne 30 km/h.
Zimná prevádzka podľa očakávania trochu uberá z atraktivity plug in hybridom. Slabšia verzia z dielne PSA má svoje negatíva (nižší "elektrický" výkon a chýbajúci pohon všetkých kolies), je však citeľne lacnejšia v porovnaní so silnejším hybridom. Benzínový štvorvalec 1,6 PureTech v spojení s jedným elektromotorom je však stále viac ako dosť výkonný a v hybridnom režime prináša poriadnu dynamiku. Ak máte možnosť neustále nabíjať a všetky krátke trasy absolvovať v elektrickom režime, tak môže mať v spojení s dotáciou na kúpu aj ekonomický zmysel. Potom jazdíte cez týždeň lacno a počas víkendového výletu sa môžete spoľahnúť na veľmi slušný výkon. Výsledkom môže byť veľmi dobrá priemerná spotreba v pomere k vysokému výkonu. Stále však platí nabíjať, nabíjať a nabíjať.... a iba doma. Nabíjacím staniciam sa treba vyhnúť oblúkom.
Značka a model | Citroen C5 Aircross |
Motor | benzínový štvorvalec 1,6 l a elektromotor |
Pohon | predných kolies |
Prevodovka/počet stupňov | Automatická/8 |
Celkový výkon kW(k) | 166(225) |
Krútiaci moment (Nm) | 360 |
Spotreba (l) | 6,6 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 8,9 |
Cena od/verzia/testovaný model (eur) | 31 490/37 490/40 490 |