Názov Cupra bol vždy pojem. Ešte prednedávnom sa dostal len na tie skutočne najostrejšie Seaty, ak teda nepočítame prípady nadšencov, ktorí si nápis Cupra lepili aj na svoje civilnejšie stroje. Dnes je Cupra samostatná značka a svojím športovým zameraním a výkonom vozidiel ostáva nad Seatom. Logicky však musí pokrývať širšie spektrum vozidiel s rôznym výkonom.
Modelov, ktoré majú pod kapotou 300 a viac koní, je málo, značke robia dobré meno, ale neuživia ju. Preto dnes v ponuke nájdeme aj Cupry s výrazne nižším výkonom. Príkladom je plug in hybridná Cupra Leon, ktorá poslúži nielen za účelom zvýšenia predajov, ale aj zníženia priemerných emisií.
Cupra neprovokuje, ale má štýl
Plug in hybridné verzie sú k dispozícii hneď dve - s výkonom 150 kW a s výkonom 180 kW. My sme na test dostali silnejší model. Cupra zaujme na prvý pohľad a vyvolávala naozaj veľký záujem okolia. Menej znalých zaujala neznáma značka Cupra (čo to je za nové auto?), tých znalejších zas Leon zaujal, lebo niesol "ostrý" nápis Cupra. Rýchle kombi dizajnom príliš neprovokuje, ozdoby tvoria najmä medené doplnky, nápisy a logá Cupra.
Vo vnútri je to opäť o výraznom logu na volante, medenom prešívaní, medených doplnkoch a športovejších sedadlách. Interiér pôsobí kvalitne. Multimediálny systém aj prístrojový panel sa zhoduje so Seatom.
Hlavnou úlohou plug in hybridného pohonu je znižovanie spotreby. Štvorvalcový motor s objemom 1,4 l sa vôbec nemusí zapájať do práce. Na trase dlhej 40 až (maximálne) 50 km si Leon vystačí s elektromotorom s výkonom 85 kW. V teste sme dosiahli celkovú spotrebu 5,6 l a 9,2 kWh. Cez týždeň sme jazdili hlboko pod 5 l (časté nabíjanie a elektrické jazdy), vyššie ju vyhnali dva 200 km dlhé diaľničné presuny so spotrebou 6,5 až 7,6 l. Horšiu spotrebu sme dosiahli smerom hore na Banskú Bystricu počas veternejšieho dňa, lepšiu v opačnom smere. V oboch prípadoch treba pripočítať ešte spotrebu elektrickej energie 3,6 l.
Hybridný režim funguje dobre
Po štarte sú na výber dva režimy - hybridný a elektrický. Hybridný funguje rozumne a napríklad na diaľnici, ale aj mimo mesta príliš nemíňa energiu z batérií. Ak zložíte nohu z plynu pred vjazdom do obce, okamžite vypína spaľovací motor (pokiaľ sú splnené podmienky ako teplota motora atď.). Nabitie batérie je dôležité aj pre zážitok z jazdy. Cupra Leon pri predbiehaní jednorázovo veľmi dobre zrýchľuje aj s vybitou batériou. Ak sa však chcete vyblázniť v stúpaní na horský priechod, tak nedostatok energie v batérii zábavu rýchlo ukončí. Spaľovací motor nemá dosť sily, aby naplnil očakávania z názvu Cupra.
O zážitok sa má postarať aspoň umelý zvuk motora z reproduktorov (v režime Cupra). Hlboký hlas navodzuje dojem sily, ale realitu neoklame, skôr oklame ucho šoféra. Viackrát sme sa prichytili pri márnej snahe o podradenie, lebo podľa zvuku z reproduktorov na to bol priestor. Realita však bola taká, že motor točil vysoké otáčky a viac sa z neho nedalo vydolovať.
Podvozok a riadenie v zákrutách na druhej strane zodpovedá umiernenejšej verzii Cupry a športový pocit za volantom tak Leonu nemôžeme uprieť. Vozidlo je o niečo nižšie pri zemi v porovnaní so Seatom, podvozok pritom nie je zbytočne tvrdý, ale ani sa príliš nenakláňa v zákrutách. Horšie sa predná náprava vyrovnáva s prudkým pridaním, pri náhlom šliapnutí na plyn s vozidlom hrkne a od nápravy sa ozve buchnutie.
Pre koho je hybridná Cupra určená?
Ak ste majiteľom staršieho Seatu Leon Cupra a zháňate novšiu náhradu, plug in hybrid vás zrejme nenadchne. V tom prípade treba siahnuť po najsilnejšej benzínovej verzii. Hybridná Cupra Leon mieri na inú skupinu záujemcov. Dôležitejší je v tomto prípade štýl a vystúpenie zo šedého priemeru, nie samotný zážitok z jazdy. Vzhľadom a jedinečnosťou (veľa rovnakých áut na ceste nestretnete) plug in hybrid pocit výnimočnosti určite vzbudzuje. Nie všetko je pritom výlučne imidž, aj slabšia Cupra je predsa len ľahko športovejšia verzia Leonu (podvozok, riadenie), to jej musíme uznať.
Značka a model | Cupra Leon |
Motor | benzínový štvorvalec 1,4 l + elektromotor |
Pohon | predných kolies |
Prevodovka/počet stupňov | Automatická/6 |
Výkon kW(k)/pri otáčkach | 110(150) |
Celkový výkon kW(k) | 180(245) |
Celkový krútiaci moment (Nm) | 400 |
Spotreba v teste (l) | 5,6 l a 9,2 kWh |
Elektrický dojazd | 40 - 50 km |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 6,7 |
Cena od/verzia/testovaný model (eur) | 32 840/36 800/41 751 |