Autosuv.sk

Testy SUV

Test: Jaguar F-Pace D300 je šoférskym autom s dobrým komfortom

Aristokrat britského pôvodu je od základu dobrým autom. Rozhodne mu pasuje mu aj naftový šesťvalec.
Test: Jaguar F-Pace D300 je šoférskym autom s dobrým komfortom

Anglická značka prišla s SUV modelmi pomerne neskoro, ale aj tak jej priniesli úspech. Model F-Pace sa na cestách objavil v roku 2016 a spomienky autora testu na jeho jazdné vlastnosti sú už hmlisté. V pamäti sa z hmly vynára už len jeho najvýraznejšia charakteristika - Jaguar F-Pace si pamätáme ako "šoférske auto", teda vozidlo, ktoré sa príjemne šoféruje, a ktoré sa na ceste správa predvídateľne. Odvtedy prešlo toto SUV modernizáciou a niekoľkými vylepšeniami.

Už v roku 2020 prešiel F-Pace modernizáciou, ktorá priniesla okrem tradičných úprav dizajnu aj vylepšenie interiéru na základe požiadaviek zákazníkov. Prejavilo sa to kvalitnejšími materiálmi bez tvrdých plastov, navýšením odkladacích priestorov aj novým infotainmentom a displejom.

S ďalšími vylepšeniami modelu F-Pace prišiel Jaguar v roku 2022, týkali sa najmä plug in hybridnej verzie. Súčasťou štandardnej výbavy sa stal TFT displej na prístrojovom paneli a infotainment Pivi Pro s hlasovým ovládaním Alexa aj s bezdrôtovým pripojením telefónu prostredníctvom Apple CarPlay a Android Auto.

Po rokoch sme oprášili spomienky a otestovali model F-Pace D300 R-Dynamic. Výrazná červená testovanému Jaguaru prospela a z okolia sme na jeho dizajn dostávali spontánne pozitívne reakcie. Zrejme tomu pomohli aj čierne doplnky - zrkadlá, maska a rámik okolo nej a tiež lišty okolo bočných okien - ktoré sú súčasťou balíka R-Dynamic.

Prvý dojem po nastúpení je rovnako veľmi dobrý a interiér pôsobí vďaka novým materiálom príjemnejšie. Pokiaľ nemáte postavu obra, z posilňovne široké ramená a trup ako kredenc, tak určite odporúčame príplatkové vyhrievané a odvetrávané predné Performance sedadlá so 14-smerovým elektrickým nastavovaním (538 eur). Naozaj mohutní jedinci môžu mať teoreticky problém s ich šírkou, pre "bežných smrteľníkov" však predstavujú dobrý kompromis medzi komfortom a držaním tela pri rýchlej jazde.

Tvar sedadiel je ideálny pre dynamickú jazdu, kedy poskytnú telu dostatočnú oporu, v zákrutách sa tak netreba kolenami zapierať o dvere a stredový tunel. Na druhej strane ostáva nastupovanie stále komfortné, čo býva zvyčajne slabina športových sedadiel. Pomáha tomu aj automatické odsunutie sedadla šoféra pri nastupovaní/vystupovaní.

Vzadu F-Pace ponúka veľa miesta. Pre dospelého spolujazdca s výškou do cca 175-180 cm je dostatok miesta pre hlavu aj pri správnom sedení. Vyšší jedinci sa potom môžu trochu zošuchnúť dopredu, keďže im to umožní veľký priestor pre nohy, a tým si vytvoria dostatok miesta  v oblasti hlavy.

Pod kapotu Jaguaru F-Pace sa vrátili šesťvalcové motory a v našom prípade sme sa spoľahli na naftové "srdce". Motor s objemom 3,0 l už svojím zvukom naznačuje svoju silu. Nie je síce športový, ani zbytočne hlučný a pri rýchlej jazde naň zabudnete, ale prvé naštartovanie a pohnutie naznačuje jeho silu. S výkonom 221 kW a s krútiacim momentom 650 Nm (od 1 500 do 2 500 ot.) nie je o dynamiku núdza.

Nehovoríme o športovom zážitku ani o návale adrenalínu, Jaguar F-Pace je v súlade s očakávaním skôr komfortné vozidlo. Komfort šoféra však nespočíva len v tradičných disciplínach ako tichá jazda a pohodlné pruženie. Dôležitú úlohu tu hrá, ako si dokáže za volantom oddýchnuť (resp. neunaviť sa) aj pri dlhších a dynamickejších jazdách.

Dostatok výkonu znižuje stres pri predbiehaní a predvídateľný podvozok zas uberá stres pri snahe o rýchly prejazd zákrut. To všetko spolu robí jazdu menej únavnou a príjemnejšou pre šoféra.
Nezaťažovala nás ani 8-stupňová automatická prevodovka. V tejto kategórii vozidiel musí prevodovka radiť vo vhodných okamihoch správne prevodové stupne a prispôsobovať sa štýlu jazdy. Potom šofér nemusí vstupovať do procesu manuálnym radením rýchlosti. To je vždy dobrým vysvedčením a platilo to aj v prípade Jaguaru.

F-Pace ostal šoférskym autom a navyše k tomu pridal pohodlnejší podvozok. Horehronské cesty filtroval nadpriemerne dobre aj v porovnaní s prémiovými konkurentmi. V praxi sa nám to ukázalo pri uspávaní malého dieťaťa, kde nám menej kvalitné cesty a natriasanie zvyčajne pomáha. Celé nám to prekazil F-Pace komfortným podvozkom.

Na volante sa nachádzajú fyzické tlačidlá, aj keď na prvý pohľad vyzerajú ako dotykové plochy - dajú sa nahmatať bez pozretia na volant.

Druhým príkladom z praxe je prejazd banskobystrického obchvatu, kde sú na staršej, aj keď nedávno rekonštruovanej časti v blízkosti centra nekvalitné mostné spoje. Pred pár týždňami nás rovnakým úsekom previezli kamoši z Garáž TV na čínskom luxusnom modeli Dongfeng Voyah. Nejde o vozidlá, ktoré si priamo konkurujú tvarom karosérie, ale cenou cielia na rovnakú skupinu úspešných. Voyah si na spomenutých mostných spojoch citeľne "hrkol", F-Pace ich prešiel z pohľadu komfortu takmer nepozorovane.

Na nastavenie klimatizácie možno využiť infotainment PIVI a hlasové ovládanie Alexa. My sme však uprednostňovali samostatný panel na jej ovládanie, ktorý považujeme za najlepšie riešenie.

Priemerná spotreba v teste bola 7,8 l nafty. Toto číslo nás sprevádzalo počas celého týždňa a výrazne sa nemenilo. Napríklad cestu po diaľnici z Bratislavy do Banskej Bystrice sme zvládli so spotrebou 7,9 l pri rýchlosti (od Trnavy) mierne nad 130 km/h. Podobné hodnoty sme dosahovali aj na kratších trasách, kombinujúcich jazdu v meste a mimo neho.

Záver: Za tých niekoľko dní sme neobjavili žiadne zásadné chyby len dva malé iritujúce detaily. Prvým je chýbajúce zobrazenie celého okolia vozidla pri parkovaní, čo sa v tejto cenovej kategórii "povinne nosí".

Druhým ovládanie automatickej prevodovky. Pri radení chodu vpred/vzad treba logicky na páke prevodovky stlačiť poistku. Na umiestnenie tohto tlačidla sme si museli zvykať a prvý deň sa nám viackrát stalo, že sme na prvýkrát nezaradili "Dečko"/"eRko". Na druhej strane Jaguar F-Pace je od základu dobré vozidlo a v rámci modernizácie získal navyše viacero vylepšení.

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní