V čase nadvlády crossoverov a SUV je pre klasické kombi modely náročné presadiť sa na trhu. Automobilky preto už dávnejšie prišli s riešením a ponúkajú kombi modely s vyšším podvozkom a pohonom všetkých kolies. V prípade Mercedesu nesú označenie All-Terrain. Niektoré automobilky dnes zachádzajú ešte ďalej a prinášajú akýsi hybrid medzi SUV a kombi, príkladom je Citroen C5 X.
Mercedes C All-Terrain je v tomto smere stará škola, striktnejšie sa drží formy kombi modelu. V spodnej časti karosérie má plastovú ochranu, pomáha si pohonom všetkých kolies s off road režimom jazdy a vyššou svetlou výškou.
Prvú časť testu sme absolvovali na asfaltových cestách a bližšie sa pozreli na civilnú tvár naftovej verzie. Studené štarty v ešte chladných ránach zvyšovali hlučnosť naftového agregátu a najmä prvé pohnutia bolo v kabíne počuť. S pribúdajúcimi kilometrami a zahriatím motora dostal jeho prejav civilnejší charakter.
Ide o jediné mínus, ktoré môžeme naftovému dvojlitru vytknúť. Pomerom výkonu a spotreby sa radí medzi naftovú špičku. Výkon 147 kW, navyše motor je podporovaný mild hybridným systémom, je viac ako postačujúci pre rýchlu komfortnú jazdu. Prínos mild hybridu sa tradične neprejavuje výrazným navýšením výkonu, ale zlepšením reakcií pri náhlej akcelerácii.
Spotreba sa vyvíjala presne v súlade s naším očakávaním od naftového motoru. Zvyšovali ju diaľnice a krátke jazdy v meste, naopak svedčali mu dlhšie trasy mimo mesta. Diaľnica/rýchlostná cesta pri tachometrovom tempe 140 km/h, navyše smerom hore proti prúdu rieky Hron, uberala z nádrže naftu tempom 6,3 l na 100 km.
Kombinovaná jazda v meste a okolí znamenala spotrebu 5,6 l a najlepšie obstál naftový štvorvalec pri dlhších trasách mimo mesta so spotrebou 4,7 l. Nevyhli sme sa ani jazdám s plne naloženým kufrom a v ľahkom teréne, čo znamenalo zvýšenie celkovej spotreby v teste na 6,4 l.
Spolupráca motora s 9-stupňovou automatickou prevodovkou je tradične výborná a hodná značky Mercedes. Najlepším vysvedčením pre prevodovku je, že šofér ju nemá dôvod ovládať manuálne a jej prácu si vôbec nevšíma.
Podvozok verzie All-Terrain je o niečo mäkší, čo sa prejavuje aj nakláňaním karosérie v zákrutách pri vyššom tempe. Na druhej strane auto ostáva pokojné a jeho správanie predvídateľné a celkovo ľahko ovládateľné aj pri priblížení sa k limitom pneumatík. Mäkší podvozok zvýšil komfort jazdy, negatívnejšie ho mohla posádka vnímať akurát na mostných spojoch, aj tu sa však prejavil skôr zvýšeným hlukom od pneumatík ako reálne horším komfortom.
V ľahkom teréne sa môže All-Terrain spoľahnúť na vyššiu svetlú výšku 14 cm. Robí to z neho dôstojného súpera pre crossovery, ale rozhodne nie terénne auto. Na podmytej ceste s veľkými dierami sme museli ísť opatrne a v strmých úsekoch sa spoliehať viac na schopnosti pohonu 4Matic, ako na možnosť prejsť cez nerovnosti vyššou rýchlosťou.
Vo vnútri ponúka "Céčko" najmodernejšiu techniku Mercedesu - hlasové ovládanie, veľké moderné displeje a najnovší volant s dotykovým ovládaním. Aj keď majú ovládacie plochy na volante 3D povrch, čo umožňuje jednoduchšie ovládanie hmatom, stále si naň nevieme zvyknúť a predchádzajúca generácia volantu s fyzickými tlačidlami bola pre nás lepším riešením.
Z pohľadu priestoru je na tom Mercedes C dobre vpredu aj vzadu, sťažovať by sa snáď mohli len výrazne nadrozmerní jedinci. Batožinový priestor je veľký a dostatočne široký, vďaka čomu nemá problém ani s veľkou hokejovou taškou.
Čerešničkou na Mercedese C All-Terrain sú určite predné príplatkové LED svetlomety. Schopnosť odtieniť vozidlá funguje vynikajúco. Navyše šofér zreteľne vidí prácu svetiel (kontrast medzi osvetlenou a odtienenou časťou je zreteľný) a vie tak posúdiť, že neoslňuje ostatných účastníkov premávky.
Mercedes C All-Terrain je vydareným "kombíkom" do ľahkého terénu. Navyše ho možno kúpiť s úsporným naftovým motorom. Z pohľadu technológií je porovnateľný aj s najluxusnejšími modelmi nemeckej značky. V dnešnej dobe poteší hlavne spotrebou, ale aj komfortom na dlhých cestách.
Značka a model | Mercedes C 220d All-Terrain |
Motor | Naftový štvorvalec s turbom a mild-hybridom, 2,0 l |
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. / min.) | 147 (200) / 3600 |
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 440 / 1800 – 2800 |
Prevodovka / počet stupňov | Automatická / 9 |
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h (s) | 7,8 |
Spotreba kombinovaná – výrobca / test (l/100 km) | 4,9 – 5,6 / 6,4 |
Objem palivovej nádrže (l) | 66 |
Cena modelu od / verzia od / testovací model (eur) | 49 314 / 57 588 / 75 174 |