Do sveta modelov, ktoré poznáme pod označením SUV kupé, postupne prenikajú stále lacnejšie modely. Výraz SUV kupé skloňujú automobilky vo svojich tlačových správach stále častejšie a prémiové značky ako Mercedes, či BMW si musia svoju prémiovú cenu obhájiť. Bohatšia výbava, nadštandardné prvky a hlavne jazdné vlastnosti na výrazne vyššej úrovni musia byť samozrejmosťou. Presvedčiť nás o tom počas týždňového testu mal modernizovaný Mercedes GLC kupé. V rámci faceliftu prešiel niekoľkými menšími úpravami. Dostal ochranné chrómové prvky vpredu aj vzadu a diamantovú masku chladiča, cez ktorú sa tiahne jedna lamela. Ide o charakteristický prvok pre GLC kupé. Súrodenec GLC SUV má vpredu lamely dve. Najvýraznejším rozdielom je, samozrejme, tvar strechy so zadným zaobleným oknom. Predné aj zadné svetlá sú v porovnaní s predchodcom zmenené, rovnaké dostalo aj GLC SUV. Ozdobným prvkom sú aj nástupné prahy. V praxi však skôr zavadzajú a ocenia ich skôr malé deti, ktoré môžu mať problém s nástupom do SUV. Dospelým skôr zašpinia nohavice.
Vo vnútri má GLC najnovšiu verziu volantu, 10,25-palcový voľne stojaci displej a za príplatok aj digitálny prístrojový panel s uhlopriečkou 12,3 palca. Podľa vzoru triedy A za zmenil aj ovládač na stredovom tuneli. Klasické Mercedes riešenie, ktoré poznáme roky, postupne v jednotlivých modeloch nahrádza touchpad. Do štandardnej výbavy sa dostal systém MBUX, ktorý mal rovnako ako touchpad premiéru v Mercedese triedy A. Práve systém MBUX je jedným z prvkov výbavy, ktorým sa Mercedes odlišuje od lacnejších značiek. Vodičovi umožňuje ovládať základné funkcie hlasom aj gestami. My sme prvýkrát v Mercedese stavili na anglické hlasové príkazy, keďže slovenčina k dispozícii nie je a vyslovovania českého ř sme mali po teste triedy A dosť. V rámci skúšania nás najviac zaujímala základná obsluha pripojeného telefónu a navigácie. Pri prvej skúsenosti je základným príkazom "Help". Mercedes vám ukáže, čo môžete hlasom ovládať, a ktoré príkazy použiť. Ovládanie navigácie je takto celkom jednoduché a zadávanie adresy rýchle, zároveň sa šofér môže naplno venovať premávke. Problémom pre navigáciu však boli slovenské názvy. Zadať presnú adresu s číslom domu a názvom ulice sa nám nepodarilo ani raz. Zadanie názvu mesta/obec sa nám podarilo približne v polovici prípadov. Mercedes na systéme stále pracuje a dokáže ho na vozidle dodatočne vylepšovať. Názvy slovenských miest, ulíc a čísel zatiaľ nezvláda. Lepšie to bolo v telefóne. Zavolanie konkrétnemu kontaktu po hlasovom príkaze väčšinou nebol problém. Menšie zaváhania sa vyskytli iba pri kontaktoch s krátkym dvojslabičným názvom. Pre najčastejšie kontakty si však možno pridať skratky. Napríklad anglické slovo wife (manželka) si môžete spárovať s konkrétnym kontaktom, a potom stačí Mercedes vyzvať, aby zavolal sestre, priateľke, mame...
Nadštandardným prvkom výbavy je riadenie komfortu Energizing, ktorý spája rozličné systémy vo vozidle a vytvára optimálnu atmosféru. Integrovanými súčasťami sú nastavenie svetla a hudby, klimatizovanie, vhodný výber hudby, ako aj funkcia masáže, vyhrievanie a ventilácia sedadiel. Pri vystupovani na posádku dohliadne asistent na kontrolu slepého uhla. Ak zaregistruje približujúce sa auto, tak pred otvorením dverí upozorní posádku na riziko. Miesta v kabíne je celkom dosť. Cestujúci do 180 cm sa za seba bez problémov posadia. Najmä miesta pre kolená je vzadu dostatok. Keď sme si potom ešte uvedomili, že sedadlo vodiča bolo počas skúmania priestoru vzadu posunuté do zadnej polohy (Mercedes ho tak automaticky posunie pre komfortnejšie nastupovanie/vystupovanie vodiča), tak sme museli dať pred GLC klobúk dole. Trochu horšie je to s priestorom v oblasti hlavy na zadných sedadlách. Tu si svoju daň vybrala klesajúca strecha.
Po naštartovaní sa spod kapoty ozval benzínový prepĺňaný štvorvalec s výkonom 190 kW. Pri väčšine situácií posádka jeho zvuk nevníma a v športovom režime počuť dorábaný zvuk z reproduktorov. Pri státí ho okolie počuje trochu silnejšie a svoj drsnejší prejav ukáže aj v špecifických situáciách pri zrýchlení z nižších rýchlostí. So znižovaním spotreby mu pomáha štartér-generátor, spojený prostredníctvom remeňa. Mercedes pre túto mild hybridnú technológiu používa názov EQ Boost. V praxi pridáva motoru na krátku chvíľu ešte 10 kW navyše a prispieva aj k malému zníženiu spotreby. Tá sa v teste vyšplhala na 10,6 l. Pri takejto spotrebe sa však už šofér neobmedzuje, predbieha jedno auto za druhým a cudzia mu nie je ani diaľnica. Spojenie s 9-stupňovou automatickou prevodovkou je tradične výborné. Minimálne o dve triedy lepšie v porovnaní so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou, ktorú Mercedes využíva pri menších modeloch. Výber prevodových stupňov, rýchlosť radenia, ale aj zmena charakteristiky prevodovky po prepnutí do športového režimu je vynikajúca. Na radenie na volante si šofér ani nespomenie.
Adaptívny podvozok so systémom dynamického ovládania pohybu karosérie je ladený skôr komfortne ako športovo. V závislosti od jazdnej situácie reguluje tlmenie pre každé koleso individuálne. V priebehu pár rokov sa táto funkcia (v lacnejšom a jednoduchšom prevedení) dostane aj do lacnejších značiek. Teraz je doménou Mercedesu. Na mestských cestách je podvozok komfortný, to isté platí aj na vlnách, dokonca aj v športovom režime. Keď sa stretne rýchly prejazd zákruty s vlnou a myknutím volantu (keď napríklad šofér nesprávne trafil apex zákruty, alebo pre jamu náhle mení stopu), tak je náklon karosérie pomerne výrazný. Na druhej strane vozidlo ostáva komfortné vo väčšine situácií a treba ísť fakt na hranu, aby tomu tak nebolo.
Na diaľnici sme si konečne aj na Slovensku mohli vyskúšať automatickú zmenu jazdného pruhu. Mercedes túto funkciu predstavil už pred niekoľkými rokmi vo vtedy novej triede E, ale pre legislatívne obmedzenia sme ju v domácich podmienkach nemohli vyskúšať (funkciu mali aktivované až neskôr vyrobené autá po udelení potrebných povolení). Po zapnutí aktívneho asistenta riadenia na diaľnici stačí pridržať na moment smerovku a vozidlo po skontrolovaní bezpečnosti manéver vykoná. Aktívny asistent riadenia pomáha aj pri vytváraní záchrannej uličky, čo sme však zatiaľ nevyskúšali. Tradičným limitom pre aktívny asistent riadenia bola rýchlostná cesta s prudšími zákrutami. Mercedes ostáva v hodnotení asistenčných systémov pre nás stále jednotkou. Môže za to najmä jeho prirodzené chovanie, ktoré dáva posádke pocit istoty.
Test: Mercedes GLC kupé
Mercedes GLC kupé vyzerá po modernizácii veľmi dobre. Pristane mu diamantová maska, aj vydarená silueta kupé. Benzínový motor ponúka dosť výkonu na rozhýbanie SUV a svedčí mu aj dynamická, hoci nie športová jazda (na to má Mercedes silnejšie motorizácie). To isté platí aj pre podvozok, orientovaný skôr na komfort. Z pohľadu asistenčných systémov je Mercedes špičkou. Najmodernejšie prvky bohatej výbavy majú sem-tam svoje muchy, ale vyladenie hlasového asistenta si pýta dlhší čas. O dojme z použitých materiálov a spracovania netreba v prípade Mercedesu ani hovoriť. Nové GLC kupé začína na cene 52 878 eur, za dobre vybavený testovaný kus si Mercedes neváha vypýtať 87 390 eur.
Značka a model | Mercedes GLC Coupé |
Motor | Benzínový štvorvalec 2,0 l |
Výkon kW(k)/pri otáčkach | 190(258)/5 800 - 6 100 |
Krútiaci moment Nm/pri otáčkach | 370/1 800 - 4 000 |
Prevodovka/počet stupňov | automat/9 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 6,3 |
Spotreba výrobca/test kg | 9,1-8,1/10,6 |
Cena od/testovaný model (eur) | 25 878/87 390 |