Mercedes predstavil model GLE kupé novej generácie už v lete 2019 a až doteraz sa nám vyhýbal v testoch. Štýlové SUV chce tradične zaujať tvarmi, mohutnou karosériou a siluetou s klesajúcou strechou. Tento recept má zjavne veľa fanúšikov, je zárukou úspechu, a aj preto sa už výraz SUV kupé udomácnil v našom slovníku. V každom prípade na vzhľad si musí urobiť každý vlastný názor a nás viac zaujímalo, ako Mercedes jazdí.
Vo vnútri tradičný Mercedes
V interiéri nás privítali tradičné "Mercedes riešenia". Dvojica veľkých displejov je v prípade GLE elegantnejšie zapracovaná do palubnej dosky. Nechýba tu touchpad a ani volant s dotykovými plochami. Mercedes už ponúka aj novšiu verziu volantu v triedach E a S, nám vyhovuje táto staršia s tradičnejšími tlačidlami.
Vypracovanie interiéru a kvalita materiálov je na veľmi dobrej úrovni, v tomto ohľade sme nenašli slabšie miesto. Priestorovo je na tom GLE kupé dobre aj na zadných sedadlách a klesajúca strecha môže vadiť akurát vyšším jedincom. Tým nižším zas môžu prekážať vysoké prahy pri vystupovaní a ľahko si môžu zašpiniť nohavice. Riešením je spustiť podvozok Airmatic pred vystúpením nižšie.
Výkon prekrýva hmotnosť
O pohon verzie s označením 400 d sa stará naftový šesťvalec s výkonom 243 kW, famózny je aj maximálny krútiaci moment 700 Nm. Silný motor poriadne klame šoféra a chvíľami môže nadobudnúť dojem, že má v rukách ľahké rýchle auto. V zákrutách už hmotnosť tak dokonale nemaskuje. Aj tam je SUV stále veľmi veľmi rýchle a suverénne, ale pocit spoza volantu je už trochu neistejší. Spojenie medzi volantom a cestou už nie je priame, je odfiltrované "vankúšom komfortu". Pre posádku výhoda, pre šoféra trochu nevýhoda. Horšie sa mu predvída správanie auta a ťažko sa mu odhaduje limit schopností vozidla a pneumatík.
Navyše vysoký posed s vyšším ťažiskom pocitovo znásobuje každý menší náklon. Je to ako nakloniť sa počas chôdze na vysokých choduľoch, náklon je to síce malý, ale vnímate ho oveľa intenzívnejšie. To však hovoríme o situácii, keď sa snažíte dostať GLE kupé na limit v komfortnom režime podvozka. Čiastočne sa to dá zlepšiť prepnutím do športového režimu. Inými slovami, GLE kupé je výborným služobníkom na nemeckej diaľnici, ale ísť s ním až "na krv" niekde v serpentínach, nie je až tak zábavné, ako sa pri prvom intenzívnom zrýchlení mohlo zdať.
4Matic sa predviedol na snehu
Na druhej strane na snehu sa karta obráti. "Ťažké monštrum" (2,3 t) sa mení na agilné a vrtké auto. Miestami je až nepredstaviteľné, ako dokáže pohon niektorých nemeckých automobiliek na čele s Mercedesom skrotiť na snehu aj veľké SUV. Presmerovaním krútiaceho momentu na správne kolesá sa vozidlo okamžite natočí do požadovaného smeru. Po vypnutí stabilizačného systému síce nie je krotké, ale určite poslušné. Hmotnosť sa prejavuje akurát na brzdnej dráhe a počítať s ňou treba aj pri predvídaní dráhy šmyku. Na druhej strane možno 2,3 tony "živej váhy" prehodiť z ľavej zákruty do pravej takmer lusknutím prstov.
Mimo asfaltových ciest GLE kupé, respektíve minimálne šofér stráca na suverenite. Po prvých metroch na štrkovej ceste s nerovným povrchom je jasné, že tlačiť na pílu netreba. Na 20-palcových kolesách treba zvoliť rozvážne tempo. Po zdvihnutí podvozka Airmatic sa stačí preplaziť cez nerovnosti, ale extrémom sa treba vyhnúť. GLE kupé patrí na cesty a hlavne na dlhé cesty. Vtedy spotreba naftového trojlitra klesne pod 9 l aj pri diaľničnom tempe. Viac ako rýchlosť spotrebu pokazí častá akcelerácia. Tradične silnou stránkou je 9-stupňová automatická prevodovka, ktorá nemá žiadnu výraznejšiu slabinu.
Štýl s kvalitou Mercedes
Mercedes GLE kupé je v prvom rade o štýle. Takže prvým a hlavným predpokladom pri zvažovaní kúpy auta v tejto cenovej hladine je otázka, či sa vám páči. Ak áno, potom dostanete Mercedes so všetkými jeho plusmi. V prvom rade teda komfort a dobrý pocit z kvalitného interiéru. Viac si užijete cesty ako terén a v tomto prípade má prednosť diaľnica pred pomalými zákrutami. Na nás spravil dojem najmä pohon všetkých kolies 4Matic, ktorý prináša veľmi dobrý pocit z ľahkosti ovládania veľkého SUV. Za rozumnú voľbu v tomto prípade určite považujeme aj naftovú motorizáciu s vysokým krútiacim momentom už od nízkych otáčok.
Značka a model | Mercedes GLE kupé 400d |
Motor | naftový šesťvalec 3,0 l |
Pohon | všetkých kolies 4Matic |
Prevodovka/počet stupňov | Automatická/9 |
Celkový výkon kW(k)/pri otáčkach | 243(330)/3 600 - 4 200 |
Krútiaci moment (Nm)/pri otáčkach | 700/1 200 - 3 200 |
Spotreba v teste (l) | 10,2 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 5,7 |
Cena od/verzia/testovaný model (eur) | 82 260/93 222/103 452 |