Luxusné vozidlá rozmerov Mercedesu triedy S možno pôsobia trochu ťažkopádne a neprakticky. Pohľad zvonku by mohol naznačovať, že ide len o jednoúčelové reprezentačné autá, ktoré vynikajú iba v pohodlí počas dlhej cesty na diaľnici. Nás zaujímalo, či plní Mercedes S aj funkciu auta na každý deň. Ešte predtým sme sa však ponorili do luxusného sedadla vzadu. Veď napokon to je miesto, na ktoré sa v aute danej kategórie sústredí všetka pozornosť. Nastavovanie sedadla, vyhrievanie a chladenie sú spolu s masážou tradičnými prvkami. V Mercedese sa nám páčil najmä tvar sedadiel, ktorý človeka doslova objíma. S multimediálnym systémom sa možno hrať prostredníctvom diaľkového ovládača (ako k televízoru), ktorý môže na niekoho pôsobiť zastaralo, ale je to len jedna z možností. Tou druhou je aplikácia, nainštalovaná vo vlastnom telefóne alebo tablete. Odpadá tak nutnosť používať ďalšie zariadenie a všetko máte vo svojom obľúbenom telefóne.
Ovládanie cez aplikáciu je zo začiatku trochu chaotické, ale keď si človek uvedomí, že je to v konečnom dôsledku ten istý spôsob, aký môže využívať šofér pri ovládaní systému prostredníctvom ovládača na stredovom tuneli, tak to ide razom ľahšie. Vzadu nemôže chýbať ani možnosť sledovať televízne programy, prípadne vlastný film. Zvuk môže ísť do slúchadiel, pokiaľ nechcete rušiť posádku zvoleným titulom. Presadnutie za volant z luxusu neuberá, akurát priestor sa môže zdať o niečo menší, ale len preto, aby ste dočiahli na pedále a volant. Po zapnutí vyhrievania sedadla sa rozohreje aj lakťová opierka a madlo na dverách. Priestor, kam človeku občas skĺzne ruka, keď zrovna nerieši problematickú dopravnú situáciu. V prvej sekunde sme si povedali, že ide o zbytočný prvok, ktorým chce Mercedes len ukázať pozlátko. Zbytočné, ale ligotavé. Potom však prišlo mrazivé ráno, kožou potiahnuté sedadlá boli prechladnuté a po chvíli sa členovia posádky prichytili, ako majú doslova prilepené ruky na zohriatych častiach interiéru. V aute bola ešte stále poriadna kosa, ale pocitovo v ňom bolo príjemne už pár sekúnd po naštartovaní. Samozrejme, šoférovi pomáhal ešte vyhrievaný volant.
Spoza volantu nemôžete sledovať televíziu, ale šoférovať takmer 5,3 m dlhé auto je relax. Hmotnosť 2,1 t cítiť v zákrutách až pri rýchlostiach, kedy už ťažko hľadáte súpera v bežnej premávke. Na snehu príde po zatlačení plynu na podlahu v zákrute najskôr trochu nepríjemný moment a eSko má v niektorých situáciách tendenciu ísť zo zákruty von za nosom. Hovoríme o "odistenom" aute s vypnutým stabilizačným systémom. V ďalšom momente však pohon všetkých kolies priradí väčšiu prioritu zadnej náprave a auto je razom ľahšie zvládnuteľné. Treba pracovať s hmotnosťou auta a prehodiť ho z jedného šmyku do opačného v správny moment. Takáto jazda nie je cieľom, ale ukazuje, že ak treba v strmom stúpaní na snehu podržať vyššiu prejazdovú rýchlosť v zákrute, tak to možné je. Zapnutý stabilizačný systém by vás mohol zbytočne spomaliť a v strmom kopci je každý 1 km/h dôležitý. Pohon všetkých kolies a vzduchový podvozok s možnosťou zdvihnutia vozidla vyššie dáva triede S rozmer, ktorý sme nečakali. Niežeby išlo o auto, ktoré by sme si kupovali za účelom jazdenia na chatu, ale keď sa taká situácia vyskytne, nemusíte sa bezradne škrabať za uchom a závidieť majiteľom dnešných akože terénnych SUV. Pomaly, dôstojne s dôrazom na to, aby ste nepoškrabali lak, prejdete lesnú cestu s hlbokými výmoľmi aj napriek dlhému rázvoru predĺženej verzie eSka bez zaváhania a bez škody na vozidle.
Iný svet zažijete na ceste. Ten istý vzduchový podvozok robí v komfortnom režime z Mercedesu jemne plavné auto. Narastajúca rýchlosť ostáva kdesi za sklom. Vo vnútri cítiť len pohodlie a posádka tempo jazdy nevníma. Rovnako šofér nevníma prácu 9-stupňovej automatickej prevodovky a ani nemá snahu jej do práce zasahovať neustálym klikaním na páčky pod volantom. Po prvé by bolo klikania až otravne veľa a po druhé to prevodovka zvláda výborne, tak načo? Automatická prevodovka nie je jediným prvkom, na ktorý si šofér rýchlo zvykne. Platí to aj o autonómnom riadení druhého stupňa. Za jazdu je zodpovedný vodič, a tak je v niektorých pasážach plynulá samostatná jazda Mercedesu až trochu nebezpečná, pretože pozornosť šoféra ochabuje a začne sa rýchlo spoliehať na schopnosti autonómneho riadenia. Našťastie ho v pravidelných intervaloch auto vyzýva, aby aktívne zasiahol do jazdy, a tým potvrdil svoju príčetnosť. Ešte aby nedošlo k nedorozumeniu. Autonómna jazda druhého stupňa má ešte ďaleko k dokonalosti, ale na diaľnici za ideálnych podmienok dochádza k situáciám, kedy vás dokáže dlhý čas presviedčať, že dokonalá je. Netreba sa tým nechať oklamať, lebo zaváhanie skôr či neskôr príde.
Nočné videnie je technológiou, ktorá sa postupne dostáva do o niekoľko stupňov lacnejších áut. Príkladom je nový Volkswagen Touareg. V Mercedese sa využívanie nočného videnia môže počítať na roky. Trieda S ním disponovala už pred vyše dekádou. Dnes je dotiahnuté do dokonalosti minimálne tým, ako funguje. Či je aj bezchybné, je v krátkom teste takmer nemožné zistiť. Zábery z kamery sú zobrazené na prístrojovom paneli, ale nie je nutné, aby šofér na ne neustále pozeral. Chodec, prípadne zviera je vyznačené červeným obdĺžnikom, všetko ostatné je čiernobiele. V tomto je malý rozdiel oproti systému BMW, ktoré zvýrazňuje všetky teplo, vyžarujúce miesta, a tak býva sfarbený aj horúci výfuk auta vpredu. Reakcie systémov sú však veľmi podobné. Nočné videnie vyhodnotí, kedy chodec, alebo väčšia zver vchádza vozidlu do cesty a okamžite upozorní vodiča prostredníctvom head up displeja a zvukového signálu. Okrem toho lúč svetiel namieri priamo na daný objekt, aby ho vodič včas spozoroval.
Mercedes triedy S v nás zbúral stereotyp o veľkom jednoúčelovom luxusnom aute, určenom pre šéfa veľkej firmy. Cenovo ostáva mimo možnosti drvivej väčšiny Slovákov, ale pre vyvolených poslúži aj pri zvládaní bežných denných starostí. Nie je to totiž len reprezentačná limuzína, ale auto, s ktorým sa nemusia báť prvého zasneženého kopca, alebo obchádzky pre nehodu uzatvoreného úseku cesty najbližšou poľnou cestičkou. Z tohto pohľadu dáva majiteľom slobodu. Vyššia hmotnosť mu navyše nebráni zrýchľovať rovnako dobre ako športovo ladeným autám. Naftový šesťvalec vystrelí eSko na 100 km/h už za 5,2 s. Reprezentovať v prípade Mercedesu jednoducho neznamená kompromisy v ďalších oblastiach.
Mercedes S 400d
Mercedes S
Značka a model | Mercedes S 400d |
Motor | Preplňovaný naftový radový šesťvalec |
Prevodovka | 9-stupňová automatická |
Pohon | 4Matic |
Výkon kW(k)/pri otáčkach | 250/340 pri 3 600 – 4 400 |
Krútiaci moment Nm/pri otáčkach | 700/1 200 – 3 200 |
Spotreba výrobca/test l/100 km | 5,7/9,0 (reálna bola jazda mimo mesta aj pod 7 l, v meste si Mercedes pýtal aj 13 l) |
Hmotnosť kg | 2 075 |
Rozmery dĺžka/šírka/výška/rázvor náprav (mm) | 5 271/1905/1 496/3 165 |
Cena od/testovaný model (eur) | 83 870/156 864 |