Najextravagantnejším SUV značky Mitsubishi je jednoznačne model Eclipse Cross. Vpredu sa od svojich súrodencov príliš neodlišuje, ale vzadu prekvapil pri svojom debute netradičným tvarom s deleným sklom piatych dverí. Testovaný kus vynikal aj vďaka príplatkovej metalíze Lightning Blue. Strecha smerom dozadu pomerne výrazne klesá, čím sa Eclipse Cross tlačí do segmentu SUV kupé. Vo vnútri sa to negatívnejšie neprejavuje na priestore pre posádku, aj na zadných sedadlách je miesta dosť.
O trochu horšie, vzhľadom na veľkosť auta, je na tom kufor. Hodnota 531 l neznie zle, ale kufor je trochu užší, čo sa nám potvrdilo pri neúspešnom pokuse o vloženie hokejovej tašky (museli sme sklopiť sedadlá) a značnú časť tvorí miesto pod jeho dnom. Z praktických prvkov je už na prvý pohľad výborne vyriešené prekrytie vnútorných prahov dverí. Čisté ostávali za každých podmienok.
Spracovanie interiéru je na slušnej úrovni, v ponuke je head up displej, premietaný na sklíčko a medzi moderné prvky sa ráta dotykový displej s touchpadom. Táto kombinácia nám vyhovovala. Počas státia sme zvolili jednoduchšie a rýchlejšie dotykové ovládanie, počas jazdy sme sa mohli spoľahnúť na bezpečnejšie ovládanie touchpadom. K dokonalosti systému chýbala ešte haptická odozva touchpadu, ktorý inak možno ovládať aj dvoma prstami (nastavenie hlasitosti rádia a prepínanie staníc). Prístrojový panel je klasický analógový s malou zobrazovacou plochou pre info o spotrebe a ďalšie údaje. Nevýhodou bolo, že ak sa na ňom zjavilo upozornenie (v našom prípade na nedostatok kvapaliny v ostrekovačoch), tak sa nedalo odkliknúť, resp. sme na spôsob odkliknutia neprišli.
Ovládanie palubného počítača je jednoduché a prehľadné. Slúžia naň tri tlačidlá, ukryté za volantom tak, že sa vodič musí nahnúť dopredu, aby ich zbadal. Aspoň, kým ich nevie nahmatať po pamäti.
V rámci bežnej premávky je Eclipse Cross príjemným autom. Kombinácia benzínového štvorvalcového motora 1,5 Turbo Mivec s výkonom 120 kW a CVT prevodovky s ôsmimi predvolenými stupňami je dobré riešenie pre komfortné jazdenie, motorizácia je zároveň dosť svižná v prípade potreby predbiehania. Jediným slabým miestom je v tomto prípade spotreba. Kombinovaná prevádzka v prípade modelu s pohonom všetkých štyroch kolies znamená priemernú papierovú hodnotu 8,7 l. Ak sme v reálnych podmienkach chceli od motora svižnejšiu jazdu s predbiehaním, tak stúpla na 9,2 l a na diaľnici až na 9,7 l.
Na diaľnici sme sa mohli spoľahnúť na adaptívny tempomat. Jeho slabším miestom bola mierna chybovosť, keď niekedy inicioval brzdenie aj vtedy, keď vozidlo vpredu jazdilo vo vedľajšom, pomalšom pruhu. Ak šofér prevzal kontrolu pritlačením na plyn, tak adaptívny tempomat v pravidelných intervaloch jemne pribrzdil, aby šofér spozornel a počítal s blížiacou sa prekážkou. Niekedy to bolo zbytočné, lebo tempomat nevie predvídať situáciu ako vodič, čo narúšalo plynulosť jazdy. Na druhej strane tu vidno dôraz Mitsubishi na bezpečnosť a snahu zamedziť potenciálne nebezpečným situáciám.
Najlepšia časť testu prišla na ľadovom okruhu kolegov z Garáž TV. V bezpečnom prostredí sme si tak mohli vyskúšať schopnosti pokročilého systému pohonu všetkých kolies S-AWC. Hneď na začiatku môžeme prezradiť, že je zameraný v prvom rade na bezpečnosť jazdy a zábava je až na druhom mieste.
Dostať auto do dlhšieho kontrolovaného pretáčavého šmyku je problém aj po vypnutí stabilizačného systému. Auto robí všetko preto, aby mu predišlo. Snaha systému o stočenie vozidla do zákruty je citeľná a s poriadnym pridaním plynu sa v nízkych rýchlostiach na šmykľavom povrchu podarí dostať Eclipse Cross do kontrolovaného pretáčavého šmyku. Akákoľvek snaha o kontru - zrovnanie šmyku - vyvolá okamžitú reakciu. Zábava končí a systém krotí auto.
O niečo lepšie sa jazdí dverami napred po aktivovaní režimu Snow. Vtedy systém S-AWC kladie väčšiu prioritu na pohon kolies zadnej nápravy. Urobiť však jedno presné kontinuálne kolo s kontrolovaným šmykom bol problém. Príliš často sa menia otáčky a s nimi aj reakcia vozidla na plyn. Za volantom Mitsubishi sa ľahšie zabáva pri prejazde "esíčiek", kde si šofér môže pomôcť hmotnosťou auta pri prehadzovaní šmyku z jednej strany na druhú. Takto prinesie Eclipse Cross aj nejakú dávku zábavy, ale pri prvom pokuse o kontru sa vracia k heslu "bezpečnosť až na prvom mieste" a auto okamžite krotí. Tu nemôžeme nič Mitsubishi vyčítať. Eclipse Cross je vozidlo do bežnej premávky a nie je primárne určené pre "blbnutie" na snehu. Resumé je, že pokročilá štvorkolka vám v kritickej chvíli pomôže natočiť vozidlo do zákruty, zároveň zabraňuje pretáčavému šmyku a vôbec pritom nebazíruje na pretekárskych schopnostiach šoféra.
Test: Mitsubishi Eclipse Cross
Značka a model | Mitsubishi Eclipse Cross |
Motor | Benzínový štvorvalec 1,5 l Turbo Mivec |
Pohon | Pohon všetkých kolies S-AWC |
Výkon kW(k)/pri otáčkach | 120(163)/5 500 |
Krútiaci moment Nm/pri otáčkach | 250/ 2 400 - 4 500 |
Prevodovka/počet stupňov | CVT/8 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 10,4 |
Spotreba výrobca/test (l) | 8,7/9,5 |
Cena od/testovaný model (eur) | 19 990/32 040 |