Plug-in hybridy majú vo všeobecnosti zmysel, ale sú určené pre úzku skupinu obyvateľstva. Podmienkou je totiž garáž, prípadne parkovacie miesto s elektrickou prípojkou. Aj preto plug-in hybridy nie sú zaujímavé pre väčšinu obyvateľov miest. Na druhej strane vynikajú hospodárnosťou v mestskej premávke a celkovo na krátkych trasách. Bývať v dedine pri meste a dochádzať denne 20 km do práce a späť spraví z plug-in hybridu elektromobil. Na benzín môžete zabudnúť a vozíte sa na len na elektrinu z prípojky v garáži. “Neviditeľná predlžovačka“ vám dovolí v dnešných nabíjateľných hybridoch prejsť od 30 do 50 km. Takáto technika nám na prvý pohľad pasuje do menších až stredne veľkých áut. Mitsubishi sa však rozhodlo ponúknuť ju v modeli Outlander, a to rozhodne nie je malé vozidlo. V teste sme sa pozreli, čo toto netradičné spojenie prináša.
Na začiatok treba povedať, že Outlander nie je úplne bežný plug-in hybrid a v útrobách skrýva zaujímavú techniku. O pohon všetkých kolies sa stará dvojica elektromotorov, jeden poháňa prednú a druhý zadnú nápravu (parametre sú v tabuľke na konci článku). Oba motory čerpajú energiu primárne z batérie. Pri poklese energie v batériách sa do prác pustí spaľovací motor, ktorý primárne slúži na výrobu elektrickej energie pre potreby elektromotorov. Pri vyšších rýchlostiach je spaľovací motor využívaný priamo na pohon predných kolies, s ktorými je prepojený prostredníctvom jednostupňovej prevodovky. Elektromotory sa tiež v prípade potreby zapájajú do činnosti.
Mitsubishi zbiera skúsenosti s hybridným systémom aj vďaka pretekárskemu vozidlu, ktoré sa zúčastnilo napríklad pretekov Baja. V praxi má priniesť nabíjateľný hybrid najmä nižšiu spotrebu. Daňou za to je hmotnosť a o niečo horšie nastavenie podvozka. Prejavuje sa to väčšou hlučnosťou na mestských nerovnostiach. Na druhej strane treba priznať, že hluk od podvozka vystupuje do popredia aj kvôli tichému chodu elektromotorov. Na podvozku hybridného Outlanderu sme nemali chuť ani trhať rýchlostné rekordy v zákrutách, neinšpirovalo nás k tomu ani pohonné ústrojenstvo. To nakoniec nie je ani zmyslom tohto auta. Reakcie na plyn sú rýchle, pokiaľ je v batériách dosť energie a nevyžadujeme maximálnu akceleráciu a tým aj zapojenie spaľovacieho motora. Horšie je to s predbiehaním nákladného auta, vlečúceho sa 60-70 km/h. V niektorých prípadoch trvalo odhadom 4-5 sekúnd, kým sa zapojil do práce spaľovací motor, či už ako generátor alebo priamo ako jednotka, poháňajúca predné kolesá. Samotné naštartovanie trvalo kratšie, ale spomínaný čas sme čakali, kým sa dostavil efekt výraznejšej akcelerácie. Z predbiehania tak nakoniec nič nebolo, aspoň kým sme si nezvykli na toto správanie a nevyvolali naštartovanie spaľovacieho motora v predstihu.
Prvú polovicu týždňa sme nevyužívali auto v súlade s jeho určením. Bez nabíjania a často pri vyšších diaľničných rýchlostiach sme dosiahli spotrebu 9,6 l. Do tej chvíle to vyzeralo, že Outlander PHEV je síce ukážkou techniky, ale z pohľadu užívateľa nesprávna voľba. Situácia v druhej polovici týždňa sa zmenila. Pri dostupnosti pravidelného nabíjania sa náš pohľad na hybridný Outlander zmenil. Po nabití batérií sme dokázali prejsť 40 km trasu na elektrický pohon. Po 50 km bola spotreba 1 l a pomoc spaľovacieho motora bola nutná najmä z dôvodu strmších stúpaní. Potom už spotreba rastie. Prvých 100 km sme zvládli aj s požiadavkami na niekoľko výraznejších zrýchlení v rozmedzí 4 – 5 l. Trasa dlhá približne 300 km znamená spotrebu, atakujúcu 8 l. V tomto prípade môžeme hovoriť o porovnateľnom apetíte s naftovou verziou. Outlander PHEV pracuje k spokojnosti aj v mestských zápchach a túto úlohu zvláda hybridný systém s dobrou spotrebou, aj keď sú batérie prázdne. Rekuperácia a občasná pomoc benzínového motora znamená prijateľnú spotrebu.
Pri písaní záveru k testom si vždy položíme otázku, či by sme dobrému kamarátovi odporučili kúpu daného auta. V tomto prípade je naša odpoveď "nie". Preferovali by sme Outlander s konvenčným pohonom aj pre jeho nižšiu cenu. Mitsubishi prinieslo do praxe zaujímavú technológiu, ale zatiaľ mieri na veľmi úzku skupinu užívateľov. Potenciál vidíme možno pri človeku, ktorý jazdí krátke trasy, zároveň môže nabíjať auto často (doma, v práci...), nevyžaduje dynamiku, ale chce pohon všetkých kolies, preferuje SUV a jeho vnútorný priestor. Podmienok je dosť, ale myšlienka spaľovacieho motora, ktorý pracuje v efektívnych otáčkach ako generátor elektrickej energie a pri rýchlej jazde na diaľnici dokáže pomôcť priamo poháňaním kolies, sa nám páči.
Cena testovaného modelu: 46 565 eur*
*V súčasnosti ponúka Mitsubishi zľavu a cena rovnakého modelu sa pohybuje na úrovni 40 965 eur.
Motor |
2.0 MIVEC 89 kW/121 k, |
Prevodovka |
1-stupňová s fixným prevodom |
Typ motora |
zážihový + 2 synchrónne elektromotory s neodýmovým magnetom |
Počet valcov / ventilov |
4/16 |
Zdvihový objem motora [cm3] |
1998 |
Zážihový motor |
|
Maximálny výkon [kW(k)/ot./min] |
89 (121) |
Maximálny krútiaci moment [Nm/ot./min] |
190/4500 |
Predný elektromotor |
|
Maximálny výkon [kW(k)] |
60 (82) |
Maximálny krútiaci moment [Nm] |
137 |
Zadný elektromotor |
|
Maximálny výkon [kW(k)] |
60 (82) |
Maximálny krútiaci moment [Nm] |
195 |
Pohon kolies |
4WD |
ROZMERY A HMOTNOSTI |
|
Celková dĺžka [mm] |
4655 |
Celková šírka [mm] |
1800 |
Celková výška vrátane strešných lyžín [mm] |
1710 |
Rázvor [mm] |
2670 |
Svetlá výška vozidla [mm] |
190 |
Prevádzková hmotnosť [kg] |
1885 |
Celková hmotnosť [kg] |
2310 |
JAZDNÉ VÝKONY |
|
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] |
11 |
Maximálna rýchlosť [km/h] |
170 |
SPOTREBA PALIVA A EMISIE CO2 |
|
Spotreba benzínu [l/100 km] |
1,9 |
Spotreba elektrickej energie [Wh/km] |
134 |
Emisie CO2 [g/km] |
44 |
OSTATNÉ HODNOTY |
|
Objem palivovej nádrže [l] |
45 |
Kapacita batérie [kWh] |
12 |
Bežné nabíjanie v domácnosti [230V / 10A] |
5 hodin (100%) |
Rýchle nabíjanie (štandard CHAdeMO) |
45 |