Týždeň s plug in hybridom sme strávili presne takým štýlom, ako si jeho prevádzku predstavujeme. V praxi to znamená, že sme za týždeň absolvovali dve dlhšie cesty (každá cca 250 km) a zvyšok pripadol na krátke trasy s častým nabíjaním. Čím viac nabíjania, tým lacnejšia prevádzka a platí to aj pre testované Mitsubishi Outlander PHEV. Cez týždeň sme jazdili s minimálnou spotrebou benzínu, ktorá pravidelne dosiahla údaj pod 1 l. Mierne stúpla akurát v prípadoch, keď sme sa nechali uniesť, a aj na krátkych trasách si neodpustili predbiehanie. Aj keď je v takom prípade v batérii dosť energie, potreba plného výkonu znamená, že sa naštartuje spaľovací motor. Dojazd na jedno nabitie je podľa papiera 45 km, reálne pri plnom komforte so zapnutou klimatizáciou a bez snahy o úspornú jazdu prejde Outlander 35 km. Náklady na jedno nabitie z domácej zásuvky podľa našich výpočtov dosahujú približne 1,5 až 2 eurá. Cena za 100 km elektrickej jazdy sa v takom prípade pohybuje v rozmedzí 4,3 až 5,7 eur, čo je vzhľadom na veľkosť Outlanderu mimoriadne priaznivý údaj.
Počas dlhších trás sme plug in hybrid bezstarostne nabíjali aj na verejných nabíjacích staniciach ZSE. Funguje to veľmi jednoducho. Na dotykovom displeji si stačí vybrať typ nabíjania, priložiť k automatu nabíjaciu kartu ZSE, pripojiť nabíjačku a spustiť nabíjanie. Kým vypijete kávu, tak batéria získa slušné množstvo energie. Pre lepšiu predstavu pri prvom nabíjaní sme za 10 minút získali dojazd 28 km a batérii bolo dodaných 5,645 kWh elektrickej energie. V druhom prípade sme za 15 minút dodali vozidlu len 4,811 kWh. Dlhšie ako 10 - 15 minútové nabíjanie sa z časového hľadiska neoplatí, keďže sa celý proces spomaľuje ruka v ruke s rastúcim stupňom nabitia batérie.
Nabíjanie z verejne dostupných nabíjačiek ZSE prostredníctvom požičanej karty nás k tomuto kroku motivovalo, iný pohľad sa nám naskytol po vyhodnotení ekonomiky prevádzky na konci týždňa. Z Bratislavy sme sa pohli s vybitou batériou a na diaľnici sme dosiahli spotrebu 8,7 l benzínu. Následná prestávka, spojená s nabíjaním, nás stála 2,20 eur a získali sme 28 km k dobru. V skutočnosti pri diaľničnom tempe to bolo len reálnych 18 km. Pri tejto spotrebe vyjde 100 km elektrickej jazdy 12,22 eur. Rovnaké náklady pri jazde na spaľovací motor by sme dosiahli, ak by benzín stál 1,4 eur/l.
Pri výpočtoch sme vychádzali z aktuálneho cenníka ZSE (ľavý stĺpec DC nabíjanie, druhý riadok ZSE Drive Eco). Ceny nabíjania môžu byť o niečo nižšie, ak si zvolíte program ZSE Drive Partner za predpokladu, že za mesiac batériu nabijete o viac ako 90 kWh.
Z uvedeného jasne vyplýva, že pri momentálnych cenách benzínu a elektrickej energie sa nabíjanie z verejných staníc v kombinácii s jazdou po diaľnici neoplatí. Váhy sa preklopia na druhú stranu až pri domácom nabíjaní, obzvľášť to platí na krátkych mestských trasách, kedy je spotreba spaľovacieho motora neúmerne vysoká.
Mitsubishi Outlander PHEV sa spolieha na dvojicu elektromotorov. Jeden poháňa prednú a druhý zadnú nápravu. Spaľovací motor slúži v nižších rýchlostiach primárne ako generátor elektrickej energie. Pri predbiehaní a plnej akcelerácii pomôže aj priamo pohonom predných kolies. Platí to aj pri rýchlejšej jazde na diaľnici. Hybridný systém sám vyhodnocuje, kedy a akým spôsobom sa má spaľovací motor zapojiť do práce. Veľkým pozitívom je v prípade Outlanderu plynulý prechod medzi rôznymi režimami jazdy. Posádka prakticky nevníma, kedy zaberie spaľovací motor a kedy zas elektromotory. Potešila nás aj rýchla reakcia na plynový pedál, plug in hybridný Outlander v tomto urobil veľký krok vpred v porovnaní s obdobím pred niekoľkými rokmi. Predbiehanie je vďaka pokroku v tejto oblasti výrazne jednoduchší manéver. Odhlučnenie spaľovacieho motora s objemom 2,4 l je tiež na výbornej úrovni. V tomto smere trochu zaostáva odhlučnenie kabíny od podvozka. Aj pri pokojnej diaľničnej jazde niekedy počuť nárazy pneumatík o nekvalitné mostné spoje.
Interiér je "japonská klasika", dominantným prvkom je multifunkčný volant, pod ktorým sa ukrývajú páčky. V tomto prípade neslúžia na zmenu prevodových stupňov (veď prečo aj, spaľovací motor využíva 1-stupňovú prevodovku), ale na nastavenie intezity rekuperácie. Okrem "nulovej" hodnoty má šofér k dispozícii ešte ďalších päť stupňov rekuperácie. Páka na stredovom tuneli slúži len na voľbu jazdných režimov P, R, N a D. V duchu dnešnej doby ani páka Outlanderu nie je mechanická, namiesto toho má šofér k dispozícii ľahko ovládateľný joystick.
S nabíjateľným Outlanderom sme sa na krátku chvíľu vybrali aj do ľahkého terénu. Pri zdolávaní prvých nerovností ponúkol očakávané schopnosti SUV. Vyššia svetlá výška a elektrický pohon všetkých kolies dáva istú dávku sebavedomia. Na hranicu možností sme narazili až pri krížení náprav. Koleso, zdvihnuté do vzduchu, sa naprázdno krútilo, zatiaľ čo zvyšné tri kolesá nemali veľkú chuť do práce ani pri poriadnom zošliapnutí plynového pedála. V tomto prípade nám nepomohli ani ďalšie režimy pohonu všetkých kolies - Lock a Snow.
Plug in hybrid má svoj význam, ale je jasné, že nie je určený pre každého. Ak máte možnosť pravidelného domáceho nabíjania a jazdíte krátke trasy medzi jednotlivými nabíjaniami, tak by ste nabíjateľný hybrid určite mohli zvážiť. Krátka zastávka na kávu a desaťminútové rýchlonabíjanie nám na druhej strane dávalo zmysel, len kým sme si nespočítali náklady na konci testu.
Značka a model Mitsubishi Outlander PHEV
Motor benzínový štvorvalec 2,4 l
Výkon kW(k)/pri otáčkach 99(135)/4 500
Krútiaci moment 211/4 500
Elektromotory predný (S61) - zadný (Y61)
Výkon kW(k) 60(82) - 70(95)
Kapacita batérie kWh 13,8
Celkový výkon (kW) 165(224)
Pohon pohon všetkých kolies
Doba nabíjania doma h 5,5
Zrýchlenie z 0-100 km/h s 10,5
Cena od/verzia/testovaný model eur 36 990/48 490/50 040