BMW radu 5 prešlo modernizáciou a cez leto sa dostalo už aj na slovenské cesty. My sme sa v teste pozreli na vylepšenia modelu 540 d. Dizajnéri spravili pre facelift tradičné úpravy. Svetlá dostali nový tvar, iný svetelný podpis, úpravou prešli oba nárazníky aj obličky vpredu - teraz sú vyššie a širšie.
Zmeny dizajnu teda nie sú revolučné, ale neprekvapuje nás to, v prípade BMW je tomu často tak aj pri zmene generácie. Z tohto trendu v poslednom čase vybočila automobilka akurát použitím extravagantnejších obrovských obličiek. Rad päť však ostáva konzervatívny a elegantný.
V interiéri sa toho zmenilo ešte menej. Pri porovnávaní fotografií zo staršieho testu sme si všimli len použitie rozdielnych materiálov. Samozrejme, tie záležia od vkusu a zvolenej výbavy. Pravdou je, že ich výber sa spolu s modernizáciou rozšíril. Naozaj pozornému oku neujde ešte drobnosť, akým je mierne pozmenené usporiadanie tlačidiel na volante.
Čím nás BMW radu 5 už pred faceliftom zaujalo, je jednoznačne podvozok. Je mimoriadne komfortný, a pritom veľmi rýchly. V tomto je značný rozdiel medzi modelmi radu 3 a radu 5. Menšie BMW je posunuté mierne smerom k športovému pocitu za volantom, väčšia "Päťka" je skôr komfortná. Nie vždy sa to prejavuje na malých nerovnostiach, ktoré bez výraznejšieho rozdielu zvládnu všetky autá.
Rozdiel sa ukazuje až pri rozbitejšom povrchu a pokojne možno ísť po ňom aj ostrejším tempom. S elegantným sedanom sme nevyhľadávali cielene "tankodrom", ale párkrát sme sa dostali na cesty so zlým povrchom. Počas celého týždňa sme však nezaznamenali žiadnu ranu od podvozka, ktorá by nás "bolela".
Po zrýchlení tempa sa komfort nevytráca, čo trochu znižuje príval adrenalínu a dojem zo športovej jazdy. Pohľad na tachometer však prezrádzal poriadne tempo. Testované BMW bolo vybavené príplatkovým adaptívnym podvozkom a systémom Adaptive Drive s aktívnou stabilizáciou náklonov karosérie. Aktívne stabilizátory znižujú náklon karosérie a adaptívny podvozok neustále prispôsobuje tlmenie každého kolesa. Výsledkom je presné riadenie a spomínaná kombinácia rýchlosti a komfortu. Za tento príplatkový podvozok si BMW účtuje 3 177 eur.
Pri svižnej jazde v stúpaní a ostrých zákrutách sa nám komfortná stránka BMW ukázala ešte jedným spôsobom. Brzdový pedál sa pod nohou poddával až príliš hlboko. Nebol to technický problém, akoby sa mohlo zdať v prípade starého auta. Pomerne veľký rozsah chodu pedála umožňuje šoférovi precíznejšie dávkovať brzdnú silu s ohľadom na komfort posádky. Ak šofér na pedál dupol pri núdzovom brzdení, tak sa správal už inak a príplatkové M Sport brzdy s červenými strmeňmi (vpredu štvorpiestikové) sa predviedli naplno.
Ak sa hodí niekde naftová motorizácia, tak potom práve do vozidla tejto kategórie. Dlhé komfortné jazdy na diaľnici s výkonným a zároveň úsporným naftovým šesťvalcom sú hlavnou náplňou práce pre BMW 540d xDrive. Tradičnou slabinou pre spotrebu "nafťáka" sú krátke trasy, kde sa môže zdvihnúť nad 9 l aj pri jazde mimo mesta.
Na diaľnici sa pohybuje spotreba medzi 6,5 až 6,7 l a v tomto rozmedzí zvládnete aj pomerne časté predbiehanie pri dlhších trasách na cestách nižšej triedy. V teste sme nakoniec dosiahli celkový priemer 7,4 l. Naftový šesťvalec s výkonom 250 kW je veľmi svižný. Posádku dokáže poriadne oprieť do sedadiel, v porovnaní s benzínovými verziami mu chýba len výraznejšia výkonová špička vo vyšších otáčkach.
V prípade drahšieho auta, akým BMW radu 5 nepochybne je, sa na výbave nešetrí. Konfigurovať svoj model si môže každý záujemca podľa svojho priania, čo však rozhodne odporúčame, sú laserové svetlomety za 2 050 eur. Pri cene auta sa tento doplatok stratí a výhľad v noci zaň rozhodne stojí.
V laserovom režime diaľkových svetiel sa dosvit predĺži na 650 m. Navyše veľmi dobre funguje prispôsobovanie lúčov svetla okoliu. Na ostatných účastnikov premávky reaguje dobre a zbytočne ich neoslepuje, čo súdime nielen podľa promptných reakcií, ale podľa toho, že na nás žiadne protiidúce auto nebliklo.
Z pohľadu užívateľa ťažko tomuto autu niečo vyčítať. Asi jedinou slabinou bol občasný praskavý zvuk interiéru na väčších nerovnostiach. Na jeho započutie sa však treba počas jazdy vyslovene sústrediť. Najsilnejšou zbraňou BMW radu 5 ostáva príplatkový podvozok. Na jednej strane je veľmi rýchly, na druhej veľmi komfortný. Do tohto typu vozidla nám pasuje aj naftový šesťvalec, ktorý tradične dobe spolupracuje s 8-stupňovou automatickou prevodovkou.
Samotná modernizácia väčšie zmeny nepriniesla a dotýka sa skôr výbavy a niektorých nových technológií, ktorými "Päťka" len dorovnala novších súrodencov. Modelové rady 3 a 5 ostávajú pre nás okrem špeciálnych športových modelov najobľúbenejšie modely bavorskej automobilky. Na pohľad nenapínajú svaly ako veľké SUV, ale jazdecky ich radíme vyššie.