Autosuv.sk

Testy SUV

Test: Nové BMW 330d Touring sa vydarilo. Je praktické aj zábavné

Kufor možno uberá BMW radu 3 z imidžu zábavného auta, za volantom však rozdiel nepocítite. Kufor okrem priestoru prináša aj praktické riešenia napríklad v podobe protišmykových koľajníc, ktoré sa po naštartovaní automaticky nafúknu.
Test: Nové BMW 330d Touring sa vydarilo. Je praktické aj zábavné

S novým BMW radu 3 sme sa stretli už niekoľkokrát. Teraz sa nám však naskytla prvá príležitosť vyskúšať kombi verziu na slovenských cestách. Oproti sedanu je kombi trochu nudnejšie a konzervatívnejšie, ale to už je tradičná daň za väčší kufor. Vo vnútri už rozdiel so sedanom nájdeme len ťažko. Samozrejmosťou je digitálny prístrojový panel a dotykový displej.

Batožinový priestor novej generácie BMW 3 Touring narástol len o 5 l na celkových 500 l. BMW zdôrazňuje, že výraznejšie až o 32 l narástol "primárny" objem kufra, teda hlavný priestor bez odkladacích boxov a priestoru pod falošným dnom. Medzi praktické prvky patrí možnosť sklápať zadné sedadlá v pomere 40:20:40. Sklopiť ich možno elektricky z kufra.

Praktických riešení však BMW ponúka viac. Okrem elektrického otvárania kufra, kopnutím nohou pod nárazníkom, možno samostatne otvoriť okno piatych dverí. Novým príplatkovým prvkom výbavy sú protišmykové koľajnice v kufri. Po zavretí kufra sa stredná gumová časť koľajníc vďaka dvojici elektromotorov nafúkne a vystúpi vyššie. Samozrejme, fľašu, ktorá sa môže gúľať, to nezastaví od cestovania po kufri, ale napríklad plastová bednička, či cestovný kufor ostanú v stabilnej polohe. Po vypnutí motora protišmyková časť koľajníc znova klesne a náklad možno pohodlne pritiahnuť šuchnutím po podlahe a následne vybrať.

Rovnako, ako v prípade v lete testovaného sedanu, sme aj teraz dostali dobre vybavené vozidlo s adaptívnym M podvozkom, kombi však bolo obuté do zimných pneumatík na 17-palcových kolesách a komfort najmä na mestských cestách bol výrazne vyšší (sedan jazdil na 19-palcových kolesách s nižším profilom pneumatiky). Aj tak ostáva náš názor na BMW radu 3 rovnaký. Je o triedu menej komfortné ako väčšia trieda 5, na druhej strane má športovejšie gény.

BMW radu 3 dokáže otcovi rodiny v zákrutách vyčariť úsmev na tvári, je ľahko ovládateľné aj predvídateľné. Pohon xDrive pri jazde v zákrute na klzkom povrchu výrazne preferuje pohon zadných kolies, čím pomáha vozidlu zatočiť do zákruty (samozrejme x Drive si pomáha aj smerovaním krútiaceho momentu na vonkajšie kolesá). Ukázalo sa to až po vypnutí stabilizačného systému, lebo ten štandardne drží nad BMW ochrannú ruku. Na voľnej ploche nám BMW ukázalo schopnosť jazdiť presným kontrolovaným šmykom, navyše šoférovi dovolí dostať auto do výraznejšieho driftu. Po zatlačení plynového pedála sa otočí šmykom doslova na "päťkorune". Aj kombi tak vie byť na snehu poriadne zábavné. Domovom modelu s naftovým šesťvalcom pod kapotou je však hlavne diaľnica. Motor s objemom 3,0 l si pri rýchlosti 130 km/h pýta 7,2 až 7,5 l nafty, a v tomto rozmedzí sa pohybovala aj celková spotreba od výroby (podľa palubného počítača) za prvých niekoľko tisíc km. Nejde vôbec o zlé číslo berúc do úvahy výkon 190 kW a náročný život testovacích vozidiel. Na diaľnici nám vyhovoval tuhší chod volantu vo vyšších rýchlostiach. Pri prejazde cez nerovnosti sa vďaka tomu šoférovi ľahšie držal zvolený smer a volant mu netancoval pod rukami.

Nikoho asi neprekvapí najslabšia stránka naftového šesťvalca z pohľadu spotreby. Boli ňou krátke trasy, ktoré do veľkej miery spôsobili zdvihnutie apetítu motora na konečných 7,9 l v rámci týždňového testu. Oveľa viac mu sedeli okresky, kedy aj pri dobrom tempe a množstve predbiehaní klesla spotreba na 6,3 l. Naftový motor patrí aj spolu s automatickou 8-stupňovou prevodovkou medzi silné stránky auta. Celkovo v nás BMW radu 3 Touring zanechalo dobrý dojem a nenašli sme na ňom výraznejší nedostatok. Popravde nám sedelo viac ako SUV modely bavorskej automobilky.

Test: BMW 330d Touring 

Na záver testu tesne pred vrátením sme vyskúšali aj schopnosti semi-autonómneho riadenia druhého stupňa. V tomto smere zaznamenalo BMW v poslednom čase výrazný pokrok a z pohľadu zážitku sa dotiahlo na konkurenciu. Už v sedane sme dobre hodnotili schopnosť vozidla udržať sa bez zásahu vodiča v jazdnom pruhu. Neodráža sa od čiar z jednej strany na druhú ako v minulosti, ale drží sa bezpečne v strede jazdného pruhu. Teraz sme sa viac sústredili na jazdu v dopravných zápchach na bratislavskom obchvate. Prvý nám udrel do očí digitálny prístrojový panel, na ktorom sme si mohli pozrieť, ako vlastne situáciu "vidí" samotné auto prostredníctvom senzorov. Vedeli sme, kedy BMW zaregistrovalo vozidlo pred nami, alebo vo vedľajších pruhoch. Okrem toho rozpoznávalo rozdiel medzi osobnými a nákladnými autami a vedelo aj to, či ideme na dvoj, alebo trojpruhovej ceste.

V kolónach nás potešil systém nielen plynulými reakciami, ale aj výborným udržiavaním odstupu od vozidla vpredu. Odstup sa menil podľa rýchlosti, na jednej strane bol dostatočný z hľadiska bezpečnosti, na druhej strane nebol tak veľký, aby nás ostatné vozidlá predbiehali, a tým spomaľovali. Dôkazom dobre fungujúceho systému je aj znížená sústredenosť vodiča, ktorá klesá s narastajúcou dôverou v schopnosti autonómneho riadenia (o podobnom probléme v minulosti informoval Ford v súvislosti so zaspávaním technikov počas testovania autonómnych áut). Aj preto je dobré, že autá s druhým stupňom autonómneho riadenia v pravidelných intervaloch vyzývajú vodiča na aktívny zásah do riadenia. Ak máme niečo čiastočne autonómnemu systému riadenia vytknúť, tak potom je to chýbajúca predvídavosť. Vozidlo sa "pozerá" na zadný nárazník vozidla vpredu, zatiaľ čo šofér dokáže mnohokrát reagovať aj na rozsvietené brzdové svetlá vzdialenejších vozidiel.

Značka a model BMW 330d Touring
Motor naftový šesťvalec 3,0 l
Pohon pohon všetkých kolies xDrive
Prevodovka/počet stupňov automat/8
Výkon kW(k)/pri otáčkach 190(258)/4 000
Krútiaci moment Nm/pri otáčkach 560/1 500 - 3 000
Spotreba výrobca/test (l) 5,6-5,7/7,9
Objem kufra (l) 500
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) 5,6
Cena od/testovaný model (eur) 41 550/79 987

Tagy

Pokračovať v čítaní