Druhá generácia Peugeotu 2008 bola oficiálne predstavená v minulom roku. Najmenšie SUV francúzskej značky sa poriadne zmenilo. Príklon od MPV smerom k SUV nebol veľkým prekvapením. Peugeot 2008 dostal výrazne drsnejší vzhľad a celkovo pôsobí masívnejšie, ako v skutočnosti je. Platí to najmä pri pohľade na predok a rozmernú masku chladiča. Na ne nadväzujú veľké svetlá s výrazným denným svietením. Prelisy karosérie a hrany nájdeme na každej strane karosérie.
Spodná hrana okien smerom dozadu stúpa a navodzuje dojem výraznejšie klesajúcej strechy. V zadnej časti hrana okien nadväzuje na výrazný prelis karosérie.
Nastupovanie do auta je vcelku pohodlné. Menšou prekážkou je akurát hlbší vnútorný prah, ale výraznejšie sa to prejaví pri vystupovaní. Vzadu musia vyššie postavy aj výrazne sklopiť hlavu. Nástupný otvor má totiž vrchnú hranu pomerne nízko v porovnaní s vnútorným stropom auta. Vo vnútri nás potešili sedadlá GT verzie s výborným bočným vedením, pritom ostávajú pohodlné. Pre dlhých môže byť problém kratší sedák, nám však sedadlá po všetkých stránkach vyhovovali.
Palubná doska znalcov súčasných Peugeotov ničím neprekvapí. Malý volant, digitálny prístrojový panel a dotykový displej výrazne natočený na vodiča majú typický tvar. Mechanických tlačidiel je tradične minimum. Aj klávesové skratky na prepínanie základných funkcií multimediálneho displeja netvoria klasické tlačidlá, ale dotykové plochy. Verzia GT osloví vzhľadom, posádka má vo vnútri dojem vyššej kvality. Prispievajú k tomu použité materiály, kontrastné prešívanie a aj sedadlá.
Po naštartovaní sa spod kapoty ozve trojvalcový zvuk. V prípade benzínových verzií iná voľba neexistuje. Motor 1,2 l PureTech je dodávaný v rôznych výkonových verziách. V modeli GT logicky nájdeme najsilnejší agregát s výkonom 114 kW, na malý trojvalec ide o famózne číslo. Prekonáva ním aj veľkú časť naftových dvojlitrov. Maximálny výkon je dostupný až pri 5 550 otáčkach, zato maximálny krútiaci moment s hodnotou 240 Nm vrcholí prekvapivo už pri 1 750 otáčkach. Takéto nízko položené maximun by sme očakávali skôr od naftového motora. Prejav trojvalca cítiť najmä pri akcelerácii v nižších rýchlostiach, vibrácie do kabíny vôbec neprechádzajú. Sila motora je citeľná aj v praxi, predbiehanie mu nerobí najmenší problém.
Dobre zladená s motorom je aj 8-stupňová automatická prevodovka. Jediné mínus jej dávame za plynulosť rozjazdu pri parkovaní a pomalej jazde pri manévrovaní v stiesnených priestoroch. Možno je za tým aj trojvalcový motor, ktorý pri nízkej rýchlosti nespokojne vrčí a pýta si vyššie otáčky. Počas jazdy už prevodovka radí rýchlosti plynule a rýchle. Jedinou výnimkou je podradenie po zošliapnutí plynu na podlahu, vtedy autom trochu trhne, ale to je skôr z dôvodu okamžitého silného záberu motora. Radenie pádlami pod volantom sme nemali dôvod ani skúšať, lebo s logikou radenia prevodovky sme boli absolútne spokojní. Ôsmy stupeň je vyslovene určený pre diaľničné rýchlosti a prevodovka ho radí až pri rýchlostiach okolo 110 km/h.
Šofér má k dispozícii tri režimy jazdy Eco, Normal a Sport. Výrazné rozdiely v nich nevidíme, najmä dôvod využitia režimu Sport nám nie je úplne jasný. Možno akurát prevodovka necháva motor pracovať vo vyšších otáčkach. Podvozok je pomerne komfortný, na 18-palcových kolesách však už cítit niektoré nerovnosti. Podvozok zvláda nástrahy kľukatých okresných ciest bez väčších problémov. Pri priečnej nerovnosti má zadok tendenciu v zákrute odskočiť. Celkovo však vozidlo zostáva pokojné a nevyžaduje zrovnanie zo strany šoféra. Spotreba v teste dosiahla konečných 7,4 l, viac ako diaľnica ju dvíhala naša svižná jazda s množstvom predbiehaní. Pri danom výkone motora ju však asi hlbšie ako pod 6,5 l len tak ľahko šofér nestlačí. Peugeot 2008 GT je z nášho pohľadu dobré a štýlové auto. Od GT verzie nás však odrádza cena. Radšej by sme sa uspokojili s nižšou výbavou, so slabším benzínom (96 kW), ale na druhej strane automatickou 8-stupňovou prevodovkou by sme nepohrdli. Z ceny testovaného vozidla 27 290 eur by sme tak výrazne ukrojili.
Značka a model Peugeot 2008 GT
Motor benzínový trojvalec 1,2 l PureTech
Pohon pohon predných kolies
Prevodovka/počet stupňov automat/8
Celkový výkon kW(k)/pri otáčkach 114(155)/5 500
Krútiaci moment Nm 240/1 750
Spotreba v teste l 7,4/
Zrýchlenie z 0-100 km/h s 8,2
Cena od/verzia/testovaný model eur 15 990/26 190/27 290