Život s nejakou formou elektrifikovaného pohonu sa postupne stáva bežnou vecou. Plug in hybridná forma od začiatku ukazuje veľký potenciál, v realite však mieri na úzku skupinu motoristov. Obmedzujúcim prvkom je cena, elektrický dojazd, využiteľnosť elektrického pohonu len v určitých jazdných situáciách a v neposlednom rade nutnosť nabíjať. Peugeot 3008 Hybrid4 sa ukazoval hneď od predstavenia ako lepší plug in hybrid, ktorý posúva hranice svojho využitia na novú úroveň. Či to zodpovedá realite, sme sa pokúsili odhaliť v našom teste.
Na pohľad vyzerá plug in hybrid ako akýkoľvek iný Peugeot 3008. Rozdiel nebadať ani pri pohľade do batožinového priestoru s objemom 520 l. Názor na dizajn si môže urobiť každý sám. Nám sa vzhľad Peugeotov v posledných rokoch pozdáva a platí to aj pre model 3008, aj keď medzi crossovermi a SUV značky Peugeot je naším favoritom skôr model 2008, ktorého test sme zverejnili nedávno.
Vo vnútri posádku tiež nečakajú žiadne prekvapenia. Pribudlo akurát menšie tlačidlo medzi klávesové skratky nad panelom s ovládačmi klimatizácie. Je úplne vľavo a slúži na zobrazenie spotreby a informácií o hybridnom pohone.
Využiteľnosť elektrickej jazdy v praxi
Elektrická jazda má v prípade plug in hybridu v praxi viaceré obmedzenia. Okrem dojazdu je ním napríklad rýchlosť jazdy a výkon. Peugeot 3008 Hybrid 4 zvláda elektrickú jazdu do rýchlosti 135 km/h, čo určite postačuje, pokiaľ zrovna nepotrebujete ukazovať svoje pretekárske umenie. Výkon predného elektromotora je 81 kW, výkon zadného 83 kW, vďaka tomu nie je predbiehanie problém, ani keď spaľovací motor ticho "spí" pod kapotou. Dokonca nám v praxi prišlo lepšie predbiehať v elektrickom režime. Ak sme zatlačili plyn na podlahu, tak vozidlo akoby na moment zaváhalo, keď sa pripájal do činnosti spaľovací motor. Potom už síce bol k dispozícii plný výkon 221 kW (300 k), ale viac ako výkon naviac sú pri predbiehaní často dôležitejšie rýchle reakcie pohonnej jednotky. Možnosť predbiehať v elektrickom režime má väčší vplyv na ekonomiku jazdy, ako sa zdá. Po predbiehaní by totiž spaľovací motor ostal chvíľu naštartovaný a zhrieval by sa.
Naše hodnotenie: dostatočný výkon elektromotorov robí z Peugeotu 3008 lepšie využiteľný plug in hybrid. Na lacnejšiu elektriku sa tak dá jazdiť bez výraznejších obmedzení, aspoň kým sa neminie energia z batérie.
Pohon 4x4
Veľkou výhodou je elektrický pohon všetkých kolies. To znamená, že aj pri hrabaní sa zo snehu, či blata môže spaľovací motor oddychovať. Peugeot 3008 sme vyskúšali cestou na chatu, väčším nerovnostiam sme sa však radšej vyhli. Pri hrabaní sa z blata chýbala pohonu plynulosť, sprevádzali ho výrazné zásahy protipreklzového systému. Najväčší rozdiel bol v pocite za volantom. Vodič je tu trochu odtrhnutý od reality a nebyť silných zásahov elektroniky a bŕzd, ani nevie, že kolesá preklzujú. Štvorkolka pomôže zvládnuť základné úlohy, ale terénny špeciál určite nečakajte.
Dojazd
Kapacita batérie zodpovedá imaginárnej predlžovačke dlhej niečo viac ako 47 km. S Peugeotom sme pri teste dojazdu prešli prvých 26 km mimo mesta v kopcovitejšom teréne s veľmi dobrou spotrebou 20,2 kWh. Zvyšok sme strávili v meste a jazdu zakončili v mieste štartu. Konečná spotreba v pomalšej mestskej premávke klesla na 19,9 kWh. Toto môžeme považovať za ideálny dojazd pri plnom komforte (zapnutá klimatizácia). Výrazne zhoršiť by ho mohla jazda po diaľnici, ale aj rozdelenie trasy na viacero etáp s prestávkami. Problémom je v takomto prípade nutnosť vychladiť opätovne rozpálený interiér, v prípade zimy a mrazov je to ešte o niečo horšie. Celkovo je reálny dojazd Peugeotu 3008 nadštandardný.
Spotreba
V priebehu týždňa sme najazdili na hybride približne 1 300 km, z toho 1 000 km pripadlo na dve dlhé jazdy, na ktoré sme využili len po jednej "elektrickej nádrži". Väčšiu časť testu teda odpracoval štvorvalcový motor 1,6 PureTech s výkonom až 147 kW. Napriek tomu spotreba v teste dosiahla veľmi prijateľnú hodnotu 5,8 l (údaj o celkovej elektrickej spotrebe nemáme - resetoval sa po každej jazde). Prinášame aj niekoľko čiastkových výsledkov spotreby. Dynamickejšia jazda mimo diaľnice priniesla výsledok 3,5 l a 9,5 kWh. Na diaľnici 6,7 l a 4,4 kWh, pri trochu pomalšom tempe v opačnom smere 6,2 l a 1,8 kWh. Jedno nábijanie z domácej zásuvky stojí približne 2 eur. 100 km elektrickej jazdy podľa nami nameraného dojazdu tak stojí 4,25 eur.
Cena a hmotnosť
Ak sa pozrieme na ponuku modelov, môžeme vidieť Peugeot 3008 Hybrid4 na najvyšších priečkach v kategórii cena aj hmotnosť. S hmotnosťou 2 tony je približne o 400 až 500 kg ťažší od svojich súrodencov (do úvahy sme brali priemernú uvádzanú hmotnosť - v závislosti od výbavy sa mení). Mierne sa to prejavuje na komforte jazdy. Niektoré nerovnosti v elektrifikovanom SUV cítiť výraznejšie, zároveň je menej plavné, ako by sme od Francúza čakali. Na druhej strane pri dynamickej jazde mu vyššia váha viditeľne neprekážala.
Najdrahší Peugeot 3008 s konvenčným pohonom začína na sume 38 240 eur. O niečo vyššie začína slabšia verzia hybridu, ktorá je o vyše 2 000 eur drahšia. Ak chcete dobre vybavený silnejší Hybrid4 vo výbave GT, počítajte so sumou 49 640 eur. Za rozdiel 11 400 eur ponúkne hybridný model poriadnu dávku výkonu navyše (133 vs. 221 kW), a pritom výbornú spotrebu. S príspevkom od štátu by nám silný hybrid dával väčší zmysel. V každom prípade Peugeot 3008 posúva hranicu plug in hybridu na novú úroveň. Nie ani tak pre slušný dojazd, ale pre elektrický pohon, využiteľný v oveľa širšom spektre jazdnych situácií, ako sme boli doteraz zvyknutí.
Značka a model Peugeot 3008 Hybrid4
Motor benzínový štvorvale s objemom 1,6 l + 2 elektromotory
Pohon pohon všetkých kolies
Prevodovka/počet stupňov automatická/8
Celkový výkon kW(k) 221(300)
Krútiaci moment Nm 520
Spotreba test l/kWh 6,3/5,8
Zrýchlenie z 0-100 km/h 5,9 s
Cena od/testovaný model eur 24 4900/48 490