Jednoduchosť je pojem, ktorý vystihuje zovňajšok tristoosmičky asi najlepšie. Jemné línie naznačujú vzduchu kadiaľ by mal obtekať, no nie sú ostré natoľko, aby pôsobili silene. Miesto toho sa automobilka spoľahla na konvenčný vzhľad veľmi podobný základnému modelu. To iste sklame všetkých, ktorí o auto stáli predovšetkým kvôli odlišnosti. Na prvý pohľad si okrem drobných nápisov všimnete len krajšie koncovky výfuku, disky kolies, obrie športové brzdy a červený pás na prednej maske medzi dvomi falošnými prieduchmi do priestoru motora. Celý dizajn a filozofia o odlišnosti je však vždy iba vecou vkusu, keďže mnohí ďalší šoféri uprednostnia subtílne vyzerajúce auto schopné prekvapiť. A presne tak sme ho videli i my.
Interiér je paradoxne oveľa pôsobivejší. Akoby sa automobilka nesnažila predať auto navonok cez štýl a pozérstvo, ale skôr vnútrajškom. Nádherné športové sedadlá sú spolu so športovým volantom opäť asi jediné znaky, ktoré vám naznačia, že ste v športovom aute. Volant je v skutočnosti taký malý, že ak po jazde v 308 GTI presadnete do iného auta, budete mať pocit, že v ňom máte volant z autobusu. Tomuto minimalizmu sa však nedá nič vytknúť, pretože je vecou vkusu a praktickosti. V tomto duchu sa nesie celá palubná doska a vlastne všetko v aute.
Pre vodičov, ktorí nemajú skúsenosti s francúzskym levom môže byť palubná doska miernym prekvapením. Pozeráte sa na ňu ponad volant a nie cez priestor medzi airbagom a oblúkom. Tvar elipsy podobný zrnku ryže potom vidíme nielen tu, ale aj v multimediálnej časti, kde sa nachádza obrovský displej s veľkosťou takmer 10 palcov. Cez neho sa dotykom ovláda takmer všetko od klimatizácie, cez navigáciu až po rádio s rozhraním Apple CarPlay, Android Auto, MirrorLink a samozrejme aj Bluetooth.
Takto komplexné ovládanie vozidla cez jedinú obrazovku nám príde mierne komplikované. Iste, na všetko sa dá zvyknúť, no preklikávať sa cez rôzne obrazovky môže byť časovo náročnejšie. Vďaka tomu sa však automobilke podarilo vypracovať asi najkrajší a najjednoduchší stredový panel, ktorý sme videli.
Z hľadiska priestoru vsadil Peugeot na stratégiu najmenšieho odporu, čiže najmenších zásahov oproti bežnej verzií. Dostanete tak veľmi pekných 420 litrov. To však asi nie je to najdôležitejšie, ak zvažujete práve verziu GTI.
308 GTi je v základe najdrahšie konvenčné auto, ktoré Peugeot ponúka. Za tie peniaze však rozhodne stojí. Tvrdý podvozok je vďaka spolupráci s Peugeot Sport vyladený tak, že ani vyššie rýchlosti v zákrutách nerobia problém. Rovnako sú na tom aj brzdy. Pokým však jazdíte umiernene, priemerná spotreba okolo 7 l/100km vám ničím nenapovie, že sedíte v naozaj horúcom kresle.
Po stlačení tlačidla SPORT však prichádza na rad pravá zábava. Plynový pedál sa automaticky stane citlivejším. Dodá vám pocit, akoby ste sedeli na rozzúrenom býkovi. Jedno silnejšie zatlačenie a chce vám ujsť spod zadku. To sa však nestane, pretože športové sedadlá vás držia pevne vo všetkých smeroch. Aby ste však z auta dostali maximum, je potrebné naučiť sa s turbom trochu pracovať. Inak vám môže prísť rozjazd mierne fádny oproti extáze, ktorá príde práve po zapnutí turba. Okrem citlivejšieho plynu je tu aj malá barlička v dotváraní efektu. O agresívnejší zvuk sa starajú reproduktory. Tie nám však ani v jednom momente neprekážali. Pôsobili veľmi prirodzene a zvuk motora iba zosilovali, nenahrádzali. Ani výfuk však nie je z obyčajného Peugeota. To je počuť najmä pri ranných štartoch, kedy pripomína skutočne športový šesťvalec. Vo svojom hot hatchi, ktorý začína na hladine 30 990 eur, tak dostanete akoby dve autá v jednom. Umierneného gentlemana s aktraktívnou spotrebou a vášnivého diabla s ešte atraktívnejšími jazdnými vlastnosťami.
Akokoľvek kontroverzne to znie, dnes už automobilky predávajú predovšetkým zážitok. Sila je do veľkej miery obmedzovaná rôznymi smernicami, a tak automobilky dávno nemajú možnosť úplne slobodne rozhodovať o tom, ako bude vyzerať ich ponuka. Čo však môžu, je zariadiť, aby sa zákazník do auta tešil. Môže to znieť ako z reklamy, no Peugeot 308 GTI nás naozaj dostal nielen svojim minimalizmom a eleganciou, ale predovšetkým svojou dušou. Je to skutočný diabol pod maskou gentlemana.