Prvé SUV španielskej značky sa dočkalo v lete minulého roka modernizácie. S odstupom času sme si vynovenú Atecu vyskúšali v teste a to vo výbave Xperience s tradičnou motorizáciou. V prípade SUV je ňou určite naftový dvojliter s výkonom 110 kW, 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou a pohonom všetkých kolies. Začnime najskôr zmenami, ktoré priniesla modernizácia. Ateca je teraz o takmer dva centimetre dlhšia, dôvodom však nie je zväčšenie kabíny, ale upravený dizajn nárazníkov. V prípade verzie Xperience je ich spodná časť navyše zvýraznená strieborným lakovaním, rovnako ako spodná časť bočných prahov.
Nové sú aj predné Full LED svetlomety, grafika denného svietenia pritom zostala zachovaná. Aj zadné svetlá sú Full LED, novinkou sú smerovky s dynamickým rozsvecovaním. Na dverách batožinového priestoru pribudol nápis Ateca. Novinkou je aj príplatkový lak "Zelená Dark Camouflage" za 937 eur. Cena lakovania nie je malá, ale musíme uznať, že Atece mimoriadne svedčí.
Nový volant a displej
Vo vnútri si možno všimnúť volant s novšími ovládacími prvkami, čo však okamžite udrie do očí, je nový dotykový displej. V prípade testovaného modelu ním bol väčší príplatkový displej s uhlopriečkou 9,2 palca. Fyzické tlačidlá z jeho okolia vymizli a nahradili ich dotykové plochy. Grafika je výrazne krajšia a pôsobí živšie. Na nové ovládanie si treba vždy zvykať a mechanické tlačidlá nám chýbali, ale Seat vyriešil multimediálny systém dobre. Plochy, na ktoré treba kliknúť, sú veľké a dajú sa trafiť aj pri letmom pohľade na dotykový displej. Navyše všetko dôležité je dostupné na dve - tri kliknutia.
Čelné okno s vrstvou Climacoat
Na jednu z noviniek sme počas testovania zabudli, ale v konečnom dôsledku sme ju nechtiac vyskúšali. Išlo o funkciu vyhrievaného okna s výhrevnou vrstvou Climacoat. Potvrdilo sa, čo Seat v lete sľuboval v tlačovej správe. Vrstva Climacoat je neviditeľná a nijakým spôsobom nebráni vo výhľade. Tradičné vyhrievanie okien s odporovými drôtmi obmedzuje výhľad najmä pri protisvetle. V prípade Seatu sme si Climacoat ani neuvedomili. Drobnou nevýhodou je predsa len o niečo pomalšie rozmrazenie okien. Počas testu sme ešte zažili mrazivé ráno a rozmrazovanie trvalo možno tri minúty. Všetko sme však zvládli bez škrabky.
Z pohľadu techniky sa toho veľa nezmenilo, teda aspoň v prípade testovaného modelu nie. Naftový motor je v komfortnom režime mierne utlmený. Najmä pri prvej reakcii na jemnejšie stlačenie plynu sú reakcie mdlejšie. Ak chcete jazdiť rezkejšie, treba na plyn poriadne tlačiť, až vtedy ukáže svoj potenciál. Rozumieme tomuto nastaveniu, najmä s ohľadom na prísne emisné limity. Na druhej strane by sme uvítali plynulejší prechod medzi týmito dvoma rozdielnymi svetmi. Seat ide z mdlejšieho "eko sveta" priamo do výkonu.
Spotreba v teste sa vyšplhala na 7,9 l. Priznáme sa, že sme Seat veľmi nešetrili, aj preto sa odohrala "úspornejšia časť testu" paradoxne na diaľnici, kde si Ateca vypýtala v priemere 7,5 l. Tu sme vyskúšali aj adaptívny tempomat. Aj po nastavení minimálnej vzdialenosti, pri ktorej reaguje tempomat na ostatné vozidlá, bol príliš opatrný a spomaľoval trochu predčasne. V prudších zákrutách rýchlostných ciest niekedy zle prečítal situáciu a brzdil aj kvôli kamiónu vo vedľajšom pruhu - ide o bežnú chybu na rýchlostných cestách s prudšími zákrutami.
Adaptívnemu podvozku nie je čo vyčítať, a aj na 19-palcových kolesách bol komfort akceptovateľný. Terén sme tentokrát obišli, ale pri krátkej jazde po poľných cestách v kopcoch počas fotenia sme aspoň v krátkosti vyskúšali off road režim. Ateca naň zareagovala plynulejším rozjazdom, počas ktorého motor točil vyššie otáčky. Spojka dostáva v takomto prípade viac zabrať, ale v teréne to plní svoj účel a motor ponúka viac sily, ktorá je jemnejšie dávkovaná na kolesá.
Záver
Modernizácia priniesla Atece presne to, čo má priniesť. Prvé SUV značky Seat dostalo modernejší kabát, aby mohlo ďalej kráčať s dobou. Inými slovami, po modernizácii vôbec nemáme dojem, že je Ateca autom, ktoré prišlo na trh už v roku 2016. Pri našom živšom spôsobe jazdy by sme privítali možno akurát lepší pomer výkonu a spotreby. Vo vnútri si Seat naďalej potrpí na materiály a kvalitné spracovanie.
Značka a model | Seat Ateca |
Motor | naftový štvorvalec 2,0 l |
Pohon | všetkých kolies 4Drive |
Prevodovka/počet stupňov | Automatická/7 |
Celkový výkon kW(k)/pri otáčkach | 110(150)/3 500 - 4 000 |
Krútiaci moment (Nm)/pri otáčkach | 340/1 600 - 3 000 |
Spotreba v teste (l) | 7,9 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 8,7 |
Cena od/verzia/testovaný model (eur) | 19 190/30 210/38 510 |