Seat začal svoje ťaženie v segmente SUV predstavením modelu Ateca v roku 2016. Odvtedy pribudli ešte dva ďalšie modely, menšia Arona a väčšie Tarraco. „Služobne“ najstaršie, no veľkostne prostredné auto sme testovali v naftovej verzií s pohonom predných kolies.
Navonok pôsobí Ateca športovo, no elegantne zároveň. Niečo ako futbalista v obleku. Nie, že by išlo práve o najšportovejšie auto, no ostrý dynamický dizajn typický pre Seat sa nezaprel ani pri SUV. Spomedzi áut koncernu sa nám dizajn orientovaný na mladých páči azda najviac. Predné svetlomety s ostro poohýbaným LED pásom sa veľmi ponášajú na tie z Leona, ktorý sme testovali vo výbave FR.
Typicky ostré spätné zrkadielka sa v porovnaní s automobilmi bežnej stavby mierne zaoblili, no stále sú ostrejšie ako mnohí konkurenti. Bočná línia tiahnuca sa od kapoty až po kufor je veľmi výrazná a presná. Končí vzadu, kde je kufor opticky predelený na dve polovice. Celý dizajn je doplnený diskami a hliníkovými lištami na nárazníkoch.
Seat Ateca sa radí do tej istej kategórie ako Škoda Karoq. Zdieľajú mnohé rozmery i technológie. V porovnaní z českým bratom má Ateca kratšie previsy vpredu a vzadu, no je o niečo vyššia. V interiéri by však mala poskytovať aspoň rovnako veľa miesta. Hovorí o tom totožný rázvor kolies.
Po nastúpení do vozidla nás priestor veľmi príjemne prekvapil. Pri ohľade na vonkajšie rozmery auta ide skutočne o bohatú nádielku miesta pre pasažierov. Auto bez problémov odvezie aj dvoch dospelých sediacich za sebou. Vďaka vyššiemu stropu ponúka dostatok miesta tiež pre vyšších.
Z hľadiska úložného priestoru Ateca v kabíne ponúka priemernú nádielku. V kufri podľa dostupných tabuliek za českým súrodencom zaostáva. Môže za to odlišné rozloženie priestoru medzi úložný a osobný. Rozdiel je však iba v jedenástich litroch.
Vybavením interiéru Ateca opäť nesklamala. Našli sme v nej všetko to, čo je na Seate dobré aj v ostatných modeloch. Dokonca ešte trochu viac. Multimediálny systém hodnotíme tradične perfektne. Dizajnové grafické rozhranie dopĺňa funkcionalita. Koncern Volkswagen má už dlhšie jedny z najintuitívnejších navigácií. Tie pracujú rýchlo a spoľahlivo. I keď musíme povedať, že raz nás navádzanie trochu potrápilo. Ale o tom až neskôr.
Jednou z najinovatívnejších technológií v Seate je Virtual Cockpit. Digitálna obrazovka kompletne nahradila prístrojovú dosku, a tak po vypnutí motora pred vami nezostane nič iné iba čierna plocha. Inak pred sebou máte prehľadný displej s relatívne širokou škálou možností konfigurácie. Na výber sú tri zobrazenia. Klasické vám simuluje budíky, v ďalšom ich máte vo forme digitálnych ukazovateľov. Tretie zobrazenie je určené hlavne na navigáciu. V tomto prípade máte takmer cez celú obrazovku mapu. Otáčkomer v tomto prípade úplne chýba.
V našom teste sme sa bližšie pozreli na verziu s naftovým motorom o objeme 1,6 litra s výkonom 85 kW. Bol prepojený so sedemstupňovou automatickou prevodovkou. Celú konfiguráciu hodnotíme veľmi pozitívne. Práve tento naftový variant bude ideálnou voľbou pre každého, kto hľadá komfort a úsporu. Motor sa v Atece nejavil príliš dynamicky, no na druhej strane sa ani nenechal zahanbiť. Ak by sme mali nájsť zlatý prienik medzi dynamikou a úsporou, bol by to pravdepodobne tento motor. Pri kombinovanej jazde sa spotreba dokonca príliš neodchyľovala od tabuľkového priemeru. Jazdili sme za 6,6l/100km.
Veľmi nás zaujali aj ostatné vlastnosti vozidla. Ateca perfektne filtruje vonkajšie zvuky a na diaľnici sa nenechá vykoľajiť ani poryvmi vetra. Pevná karoséria nepopustila ani v zákrutách, kde sa nám podarilo skôr stratiť trakciu zimných pneumatík ako dosiahnuť akékoľvek vŕzganie alebo hrkanie podvozku.
Test Seat Ateca
Vďaka malej chybičke navigácie sme sa v okolí Plaveckého Štvrtku dostali na cestu, po ktorej auto neprešlo aspoň týždeň. Rozbúraná cesta, na ktorej sa prelínal asfalt s utlačenou hlinou, poslúžila ako ideálna príležitosť na otestovanie terénnych schopností Seatu. Blato, výtlky, hrbole, vrstvičky ľadu a veľké roztopené mláky. Napriek charakteru auta, ktorý jasne smeruje do mesta, sa Ateca nezľakla ani v menšom teréne. Našu jemne terénnu cestu zvládla aj v rýchlosti okolo 50 km/h.
Dĺžka | 4,36 m |
Šírka | 1,84 m |
Výška | 1,63 m |
Rázvor | 2,64 m |
Objem batožinového priestoru | 510 l |
Cena verzie od | 26 780 EUR (Excellence, 1,6 TDI Aut.) |
Motorizácia | 1,6 TDI, 85 kW, 7st. automat |