Autosuv.sk

Testy SUV

Test Seatu Arona: Výkonnejší motor a vyššia výbava robí z Arony viacúčelové auto

Nazvať Aronu len mestským crossoverom pri výkone 110 kW asi nie je na mieste. Silnejší motor ju vyťahuje z tejto škatuľky a rozširuje možnosti využitia.
Test Seatu Arona: Výkonnejší motor a vyššia výbava robí z Arony viacúčelové auto

Seat už pomaly pripravuje modernizáciu Arony. Po cestách sa už preháňajú testovacie prototypy a modernizovaná verzia by mohla byť predstavená niekedy v druhej polovici tohto roku. Malý crossover chce však našu pozornosť upútať ešte pred modernizáciou. V ponuke sa totiž objavila nová verzia Arona REDline. Dostupná je s tromi rôznymi motorizáciami a úroveň výbavy vychádza z verzie FR, od ktorej je o približne 700 eur drahšia. Rozdiel v cene sa s meniacou motorizáciou mierne mení. Za týchto približne 700 eur ponúka REDline v porovnaní s FR navyše ďalšiu výbavu v hodnote 4 600 eur. 

Vytŕča výbavou a motorizáciou

V konečnom dôsledku tak Seat láka na vyššiu úroveň výbavy a tejto verzii už takmer nič nechýba. My by sme určite zvážili ešte doplnenie výbavy o bezkľúčový prístup a štartovanie vozidla. Na test sme dostali najsilnejší motor v ponuke - benzínový štvorvalec 1,5 TSI. V ponuke je iba v najvyššej výbave FR a REDline a spolupracuje výlučne so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Testovaná verzia tak výbavou a motorizáciou predstavovala to najlepšie, čo dokáže Arona ponúknuť.

Ak sa s nechuťou pozrieme do cenníka na cenu 21 800 eur a povieme si, že za rovnaké peniaze môžeme mať väčšie auto, potom "naj" verzia Arony nie je odpoveďou na otázku: Ktoré auto hľadáme? Zadanie musí znieť inak. Priestor je na druhom mieste, hľadáme menší crossover do mesta aj na dlhšie trasy s dobrým výkonom a bohatou výbavou. Pri tomto uhle pohľadu testovaná Arona už dáva zmysel a na skupinu takto rozmýšľajúcich motoristov Seat aj mieri.

Podvozok a kvalita interiéru na jednotku

V rámci vyššej výbavy prichádza Arona s dvojfarebným lakovaním - teda s kontrastným lakovaním strechy. Vo vnútri má športovejší FR volant, sedadlá s dobrým bočným vedením, ambientné podsvietenie dverí a kontrastné červené prešívanie interiéru. Infotainment s dotykovým 8-palcovým displejom je modernejší. Má novšiu grafiku a štýl ovládania po vzore nového Leonu. Nás v Arone zaujala skôr kvalita vypracovania. Materiály síce nepatria medzi to najluxusnejšie na trhu (k mestskému crossoveru sú však úplne primerané), ale z pohľadu kvality sme nenašli ani jednu chybičku. 

V podobnom duchu sa môžeme vyjadriť aj o podvozku s adaptívnymi tlmičmi. Na konci testu sme rozmýšľali, čo vlastne o ňom napísať, lebo za celý týždeň sme s ním nemali ani jeden zážitok, ktorý by sa vryl do pamäti. A to je vlastne jeho výborné vysvedčenie. Čo si nevšimnete, to funguje bez problémov, resp. nie je na tom nič, čo by šoférovi prekážalo.

Motor v prvom momente výkon neukazuje

O motore to isté už 100 % tvrdiť nemôžeme. Jeho reakcie sú napriek vysokému výkonu zo začiatku trochu mdlejšie. Máme na mysli reakciu na stlačenie plynu, kedy sa v prvej fáze nič výrazné nedeje a vozidlo je akoby v eko režime. Až po dosiahnutí určitého bodu (stlačenie plynu bližšie k podlahe) sa zrazu všetko zmení. Prevodovka podradí a motor ukáže výborný ťah v širokom pásme otáčok. Chvíľu sa zdá, akoby zrýchľovaniu nebolo konca. Nám v konečnom dôsledku chýbal akurát plynulejší prechod medzi "eko" fázou a nástupom výkonu. Toto je však pomerne rozšírený jav u mnohých áut, zvlášť s dvojspojkovou prevodovkou. Logika radenia prevodovky nám vyhovovala a za celý týždeň spravila len jednu chybičku. V situácii, keď prevodovka menila prevodový stupeň, sme zrovna výraznejšie zatlačili na plyn a výsledkom tejto kombinácie bolo "šklbnutie" autom.

Spotreba v teste sa ustálila na 6,8 l. Zdvihla ju najmä diaľnica a sneh na cestách. Krátko sme sa sústredili aj na jazdu na dva valce. Pri nižších nárokoch na výkon motor automaticky deaktivuje dva valce s cieľom šetriť palivo. Prepnutie medzi dvojvalcovým a štvorvalcovým chodom motora v aute vôbec necítiť. Systém je logicky využiteľný najmä v nižších rýchlostiach do 60 km/h. Na krátkych úsekoch sa v dvojvalcovom režime dá pomaly presúvať so spotrebou 2 až 3 litre. Na otázku, či by pri tomto režime mal klasický štvorvalec vyššiu spotrebu, však odpovedať nedokážeme. 

Konštatovanie na záver, že Seat Arona je menší crossover vhodný do mesta, asi nie je prekvapujúce. K tomu sa hodí aj celkové nastavenie auta. Dáte ho do ruky začiatočníkovi a pravdepodobne vám povie, že toto auto sa ľahko šoféruje. V meste je to prednosť a mimo neho to určite nie je na škodu. Na nejaký silnejší zážitok zo športovej jazdy možno zabudnúť, práve pre komfortnejšie DNA. Výkonnejší štvorvalec (110 kW) však Aronu vyťahuje zo škatuľky mestský crossover. S touto motorizáciou ostáva Arona vhodná aj na dlhé trasy. Silnejší motor prináša nielen lepšie možnosti predbiehania, ale aj vyšší komfort pri diaľničných presunoch. Motor sa pri nich netrápi a neobťažuje vyššou hlučnosťou. 

Na záver zopakujme otázku: Aké auto hľadáme? Ak je odpoveď menší crossover, ale do mesta aj na dlhé trasy a s nadštandardnou výbavou, potom je Arona REDline 1,5 TSI určite jednou z odpovedí.

Značka a model Seat Arona
Motor benzínový štvorvalec 1,5 TSI EVO
Pohon predných kolies
Prevodovka/počet stupňov automatická/7
Celkový výkon kW(k) 110(150)/5 000 - 6 000
Krútiaci moment (Nm) 250/1 500 - 3 500
Spotreba (l) 6,8
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)  8,2
Cena od/verzia/testovaný model (eur) 16 810/21 800/21 800

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní