Suzuki Vitara štvrtej generácie poznáme už od roku 2015. Za ten čas sa však zmenili nielen požiadavky zákazníkov, ale aj pravidlá hry. Na mysli máme tú európsku. Nové emisné normy vytlačili ponuku atmosférických motorov a Suzuki udelilo červenú aj nafte. Práve preto prišla minulý rok do Paríža modernizovaná verzia, ktorá bude spĺňať nové a prísnejšie emisné nariadenia a nároky. V podstate ide aj o rozumný krok, nakoľko typickým majiteľom Suzuki Vitara sú podľa nášho názoru ľudia s rodinou, ktorí auto využívajú na krátke a stredné trasy predovšetkým v meste. Pre týchto je Vitara veľmi atraktívnou voľbou.
Pri prvom pohľade na auto zaujme najviac predná maska. Obrovská tmavá časť nárazníka opticky zmohutní vozidlo a svetlomety, ktoré spolu s falošnou mriežkou chladiča prechádzajú celou prednou časťou auta, dojmu len dopomáhajú. Auto je vybavené LED denným svietením po stranách nárazníka, ktoré iba tak nasrdene vykúka spoza hmlových svetiel pod hlavnými svetlometmi. Auto nevyzerá vyslovene agresívne, práve naopak. Spolu so strechou v čiernej farbe sa snaží o distingvovanosť a ikonickosť. Veko motora sa nám už v minulosti nápadne podobalo na vozidlá Range Rover a malé plastové „znamienko krásy“ takmer pri spätných zrkadlách sa na vozidlá britskej automobilky ponáša tiež. Zadná časť auta je vyslovene praktická. Aj sem sa však dostali dizajnové prvky ako napríklad dvojfarebný nárazník alebo LED svetlá.
Do auta nastúpite vďaka keyless systému len stlačením čierneho tlačidla na kľučke dverí. Veľmi príjemné riešenie je však pre oči trochu rušivé. Prekvapilo nás aj, že Vitara pri bezkľúčovom otváraní odomkne iba tie dvere, ktoré sa snažíte otvoriť. Veľmi premyslený bezpečnostný prvok tak môže zozačiatku nepríjemne prekvapiť. Ide však len o vec zvyku.
Po nastúpení nás privíta relatívne strohý, ale inak veľmi funkčný interiér. Pri neeurópskych autách zvykneme strohosť interiéru prízvukovať vždy. V skutočnosti to však môže byť práve silnou stránkou. Závisí od vkusu. Nám sa najviac pozdávali prešívané sedačky, ktoré boli veľmi príjemné a dodávali pocit luxusu. Veľmi prívetivo pôsobila aj prístrojová doska, ktorá síce neponúkala milión možností zobrazenia, ale ani to nie je potrebné. Je pekná, ľahko čitateľná, stručná a prehľadná. A aby toho nebolo málo, absolútnou výhrou pre nás je strešné okno, ktorým nás Suzuki v testovanej Vitare vybavilo. Príjemná jazda s vetrom vo vlasoch a zároveň možnosť rýchlo zavrieť v momente, keď už slnko páli príliš. Hotová rozprávka.
Ako z iného sveta je aj priestor. Vďaka tenším stenám auta je v interiéri pocitovo veľmi veľa miesta. Kufor pôsobí oveľa väčším dojmom ako 375 litrov, ktoré výrobca uvádza. Zadné sedadlá nemajú problém ani s dospelákmi, dokonca ani dospeláci so zadnými sedadlami. Počas testovania Suzuki sme stáli pred veľkou výzvou, vysťahovať študentku z internátu. Pobrať naraz asi päť kufrov a k tomu nespočetné množstvo tašiek, to je skutočná výzva. Pri sťahovaní sme boli nápomocní nielen my, ale hlavne Vitara. Po sklopení zadných sedadiel sme celú internátnu izbu presťahovali na jedenkrát.
Do reality nás však vrátil multimediálny systém, ktorý je asi najslabšou stránkou auta. Na dnešné pomery vyzerá jednoducho a funguje pomaly. V situácií, keď sme mali naraz pripojený telefón, prehrávali hudbu a snažili sa nastaviť navigáciu, sa nám dokonca podarilo systém preťažiť tak, že sa musel automaticky reštartovať. Navigácia inak funguje veľmi presne. Jej nedostatkom je až prehnané dbanie o bezpečnosť posádky. Svoj cieľ počas jazdy jednoducho nenastavíte. Vždy, keď je auto v pohybe, navigácia vás prinúti najprv zastaviť.
Zábavná elektronika teda príliš nepotešila. Modernizovaná Vitara však prekvapila asistenčnými systémami, ktoré ju posúvajú do vyššej triedy vozidiel. Hovoríme predovšetkým o adaptívnom tempomate a systéme sledovania jazdného pruhu. Vitara je schopná korigovať smer jazdy, držať sa za autom v dostatočnej vzdialenosti a dokonca aj rozoznávať dopravné značky. Ak ju dostanete do situácie, ktorú sama nezvládne, oznámi vám to prenikavým pípaním. Na moment síce akusticky máte pocit, že ste v kokpite padajúceho lietadla, no bezpečnosť je prvoradá.
Potešil nás aj jazdný zážitok. Nová Vitara je na prvý pohľad menej mohutná v porovnaní s európskymi autami. Jej tenšie steny stoja za nízkou hmotnosťou, a to sa prejavuje nielen nižšou spotrebou, ale aj vyššou dynamikou. Benzínový agregát 1,4 Boosterjet ponúka až 103 kW, čo je pri aute s váhou do 1,2 tony viac ako dosť. Vďaka automatickej šesťstupňovej prevodovke ladenej do mesta a pohonu predných kolies dokážete prudšie zrýchliť a na križovatkách takmer trhať asfalt. Jazda po meste je veľmi príjemná a presná. S priemernou spotrebou na úrovni 6,5 l/100 km sme síce presiahli tabuľkové čísla, no pri dynamickej jazde je to viac ako uspokojivý výsledok.
Test Suzuki Vitara
Suzuki Vitara je podľa nás auto pre mladých mestských ľudí. Útočí hlavne dizajnom a atraktívnou cenou. Ak pre vás nie je dôležitý multimediálny systém, ale hlavne praktická a dynamická stránka, Vitara je určite jednou z horúcich možností.
Dĺžka | 4,18 m |
Šírka | 1,78 m |
Výška | 1,61 m |
Rázvor | 2,50 m |
Objem batožinového priestoru | 375 l |
Cena modelu od | 14 790 EUR (Testovaná verzia Elegance plus 21 130 EUR) |
Motorizácia | 1,4 Boosterjet, 103 kW, 6st. automat |