Autosuv.sk

Testy SUV

Test: Toyota RAV4 už nemá naftový motor. Dokáže ho hybrid nahradiť?

Toyota RAV4 zmenila s príchodom novej generácie svoju tvár. Tešíme sa zo zmien dizajnu exteriéru a hlavne interiéru. Naftový motor je však už minulosťou a spolieha sa na hybrid.
Test: Toyota RAV4 už nemá naftový motor. Dokáže ho hybrid nahradiť?

O novej generácii Toyoty RAV4 sme písali prvýkrát v marci minulého roku. Vtedy sme prvýkrát mohli vidieť verziu, určenú pre americký trh. Okamžite nás zaujala novým dizajnom exteriéru, aj interiéru. Európska verzia priniesla niekoľko menších zmien, ale to podstatné ostalo. Mimoriadne masívne až svalnato pôsobí SUV najmä spredu a na "optickej sile" mu pridávajú aj vystúpené blatníky s čiernym lemom. Príplatkové biele perleťové lakovanie so strechou v čiernej farbe "RAV-ke" pristalo. Spodné lemovanie v lesklom čiernom laku nepôsobilo lacno ako obyčajný plast. Celkový farebný vizuál dotvárali čierne zrkadlá. Farebné zladenie do čierno-bieleho šatu sa Toyote naozaj vydarilo. Dizajnéri vložili najmä do prednej časti množstvo tvarov a hrán, ktoré nájdeme v obmedzenej miere aj na dverách. Vzadu sú z tohto pohľadu najzaujímavejšie svetlá. Vystupujú do priestoru, najmä ich zadná strana a na boku majú akési mini výstupky, či majú aj funkčný význam, však nevieme.

Toyota RAV4

Pri návrhu interiéru nestúpila Toyota vedľa. Podobne ako dcérska značka Lexus, aj Toyota prispôsobila vnútrajšok vozidla chuti európskeho zákazníka. Horizontálne členená doska je pekná na pohľad. Navyše testované vozidlo ju malo zabalenú do príjemne mäkkého materiálu, rovnaké tvrdenie platí pre vrchnú polovicu dverí a lakťovú opierku. Prakticky celý povrch, s ktorým pri užívaní vozidla príde posádka do styku, bol príjemný na dotyk. Prístrojový panel je kombináciou digitálneho a analógového sveta. Je prehľadný a z volantu jednoducho zmeníte zobrazené informácie podľa potreby. Akurát prepínanie najazdených kilometrov, ich nulovanie a intenzitu podsvietenia treba meniť pomocou "starodávnej" tyčky.

Toyota RAV4
Toyota RAV4

Dotykový displej je dobre umiestnený v zornom poli vodiča. Ovládanie uľahčujú dva stĺpce fyzických tlačidiel po jeho stranách. Grafika je dnešný priemer, čo je vzhľadom na nízky vek auta trochu škoda. Hrabanie sa v základných funkciách nie je náročné, ocenili by sme akurát ľahšie zadávanie cieľa v navigácii. Cez rýchle vyhľadávanie vám navigácia po pár písmenách intuitívne navrhne cieľ, ak ho potvrdíte, tak už nemožno doplniť podrobnosti ako číslo domu, prípadne názov ulice. Celkový dojem z interiéru bol veľmi dobrý. Príjemný pocit dotvárali sedadlá s primeraným bočným sedením. Vyzdobené boli modrým prešívaním, rovnaké sme našli na palubnej doske a dverách. Priestorom vzadu rozmerné SUV rozhodne nesklame. Aj dospelí sa sem bez problémov zmestia a pokiaľ nemajú extrémnejšiu postavu, tak to bude komfortné sedenie.

Toyota RAV4
Toyota RAV4

Objem batožinového priestoru dosahuje veľmi slušnú hodnotu 580 l a to hovoríme len o priestore po kryt. Má vcelku pravidelný tvar, zo šírky mu v zadnej časti uberá priestor vyhradený kolesám. Ale aj v tomto bode je dostatočne široký na to, aby zhltol veľkú tašku s hokejovým výstrojom. V prípade väčšieho nákladu možno plato skryť pod dno kufra, kde má pripravené svoje miesto.

Toyota RAV4
Toyota RAV4

Rozmerné SUV bez ponuky naftového motora? Žiaľ, v prípade Toyoty je to s príchodom najnovšej generácie RAV4 už dnes realitou. Otázkou je, či Japonci dokážu nahradiť úspornejšie naftové motory. Odpoveď sme hľadali v teste hybridnej verzie. Hybridná jednotka, kombinujúca elektromotor a atmosférický štvorvalec s objemom 2,5 l, nie je pre nás neznámou. Naposledy sme ju skúšali v Lexuse ES 300h. Do elegantného Lexusu by sme možno privítali aj dynamickejšiu motorizáciu, v prípade "RAV-ky" považujeme túto kombináciu za ideálnu.

Naftová motorizácia vždy vynikala úsporou, dnes to už platí aj o hybridoch a nielen v mestskej premávke. Najvyššiu spotrebu sme zaznamenali na diaľnici. Pri rýchlosti 140 km/h sa vyšplhala na 7,2 l, pri pomalšom tempe 130 km/h v opačnom smere (mierne stúpanie) to bolo 6,8 l. Počas týždňa v zmiešanej prevádzke mimo diaľnice s rôzne ľahkou/ťažkou nohou sme dosiahli spotrebu 5,8 l. Dobrou správou je, že ani pri spotrebe 5,0 l nie ste brzdou na ceste, stačí len menej predbiehať a splynúť s okolitou premávkou. Pri týchto údajoch ťažko hľadať dôvod na kúpu naftovej motorizácie. Jediným slabším miestom hybridu bola extrémne krátka trasa, vtedy spotreba vyskočila na 11-12 l.

Úsporný motor je dnes väčšinou poriadne "pridusený", najmä z dôvodu tlaku na nízke emisie. V prípade hybridu od Toyoty tomu tak nie je. Maximálna akcelerácia možno nie je vyslovene ohromujúca. Na druhej strane je viac ako dostatočná a pri predbiehaní výrazne zľahčujú situáciu rýchle reakcie motora a prevodovky. Navyše s prevodovkou e-CVT nestrácate čas pri radení. Keď už motor raz dostanete do správnych otáčok, tak ho tam prevodovka s plynule meniteľným prevodom drží, kým treba. Motor je v tejto fáze hlučný, ale to platí pre každý motor, pracujúci vo vysokých otáčkach.

Rýchle reakcie hybridného systému na stlačenie plynu cítiť aj pri pohýnaní z miesta. Pri odbočovaní na križovatke zo stoja vyrazí SUV dopredu okamžite ako vystrelený šíp, až musí zasahovať stabilizačný a protipreklzový systém. Sprievodným znakom je okrem blikajúcej kontrolky na prístrojovom paneli aj mierny hluk. Pri pohýnaní na mokrom povrchu sa prejaví celkovo slabšia trakcia prednej nápravy. Vozidlo nedovolí kolesám preklzovať, z miesta "vyšprintuje" pokojným tempom. Spätnou väzbou pre vodiča je stŕpnutie pedála. Aj pri ľahkom teréne na suchom podklade musel zasahovať protipreklzový systém. Do terénu preto jednoznačne odporúčame hybridnú verziu s pohonom všetkých kolies. Príplatok v tomto prípade činí 2 400 eur.

Na cestách je Toyota RAV4 celkom plavná a komfortná, pritom sa v zákrutách prehnane nenakláňa. Nerozkývala sa ani po prejazde väčšej vlny v zákrute. V momente nadľahčenia karosérie mala tendenciu ísť mierne nedotáčavo von zo zákruty, po krátkom "otvorení" volantu (miernom narovnaní) sa kolesá "chytili" a vozidlo zatočilo. Po dopade celou váhou na cestu "RAV-ka" nekľakla až na kolená. Počas manévru ostávalo SUV pokojné a stále korigovateľné. Najlepší pocit mal šofér z toho, že má vozidlo po celý čas vo svojej moci a ani extrémnejšie podmienky nevyžadovali výrazné korekcie v snahe "upratať" auto na cestu.

Toyota RAV4
Toyota RAV4

Toyota RAV4 zmenila s príchodom novej generácie svoju tvár. Tešíme sa zo zmien dizajnu exteriéru a hlavne interiéru. Multimediálny systém nepatrí medzi najmodernejšie a v ponuke chýba naftový motor. Hybridná jednotka ho však veľmi dobre nahradila, potešila spotrebou a nebola pridusená. Medzi silné stránky patrí aj celkový komfort, slabšou je odhlučnenie motora, čo sa prejaví hlučnosťou pri predbiehaní. Pri kúpe by sme určite zvažovali drahšiu hybridnú verziu s elektrickým pohonom všetkých kolies. Nemá takú hmotnosť ako tradičné pohony všetkých kolies a výraznejšie by nemal zvyšovať ani spotrebu.

Značka a model Toyota RAV4
Motor Benzínový štvorvalec 2,5 l
Výkon kW(k)/pri otáčkach 131(176)/5 700
Krútiaci moment Nm/pri otáčkach 221/3 600-5 200
Celkový výkon hybridu kW(k) 160(218)
Zrýchlenie 0 - 100 km/h - s 8,4
Spotreba výrobca/test l 4,6/6,2
Objem kufra po kryt/po sklopení sedadiel l 508/1 633
Cena od/verzia/testovaný model eur 23 990/30 590/37 190

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní